Jump to content
Just nu i M3-nätverket

1 GB Extra Ram + AirPort = Strul

claes1234

Recommended Posts

Har upptäckt en kostig sak med min nya iBook G4 14".

Jag köpte den med 512 MB minne installerat från fabrik. När jag fick den köpte jag en extra 1 GB modul som jag installerade och startade upp. Allt fungerade fint men efter ett par minuter när jag surfade lite eller använde nätverket (airporten) så dog kontakten med mitt wlan.

Startar man om datorn funkar det igen, stänger man av airporten och sätter igång den igen, fungerar det inte.

Tog ut minnet igen och då försvann problemet. Sedan gick jag och bytte till ett 512 MB minne istället och nu fungerar det smärtfritt.

Kikade runt lite på de internationella forumen, och det verkar som om ett par stycken varit med om problemet med 1 GB moduler men inte kommit fram till lösning.

- Är det någon som stött på problemet, och i så fall kommit på en lösning.

- De som har 1 GB moduler efterinstallerade, vilket märke är det på dem?

Minnet jag testade var av märket KingMax (samma märke som 512'an som fungerar)

Testade minnet med diverse program och det är inget fel på det.

Tacksam för svar, hjälp, tips eller dyl.

MVH Claes

Jag har en 1GB extra från Crucial i min iBook. Min iBook fungerar fint när jag kör Airport Express, men här hemma med min Netgear-router så fungerar det inte riktigt som det ska. Jag hittar routern men har problem att logga in på den. Det beror nog dock på att jag måste finjustera inställningarna lite tror jag.

Vad händer lite mer ingående när du får problemet? Hittar du inte några anslutningar längre eller kan du bara inte använda dig av dem?

- De som har 1 GB moduler efterinstallerade, vilket märke är det på dem?

- Crucial 1Gb kör jag med, har inga problem alls med wlan surfning.

Dock var det lite små tjafs att få tillbaka airport kortet vid minnesbytet (Centrum monterad tumme?)- Satt in helt rätt först, så datorn hittade inte kortet: Gör om, gör rätt - Surfar vidare utan problem.

Har läst i ett annat forum att problemet ligger i AirPort Software 4.2! Använd 4.1 och allt kommer flyta på ok igen.

Tack för era svar!

Mitt problem var att mitt airport inte kunde se något av de tillgängliga näten, de försvann alla samtidigt. Tolker det som att det är datorn som strular och inte alla AP samtidigt.

Jag har en ny iBook, så där är AirPorten inbyggd, och ligger inte ovanpå RAM modulerna som på äldre iBooks.

Det kan vara möjligt att det är programvaran som strular, men det känns bättre när inget strular oavsett programvara som hanterat hårdvaran.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...