Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nätverk, dela skrivare

sam

Recommended Posts

Hej

Jag kör fyra macar i nätverk. 2 st powerbook G4, 1 st stationär G4, 1 st stationär G5:a.

Två skrivare finns som ska anslutas i trådat-nätverk, en Epson Photo 2100, en Epson Photo R300. Båda skrivarna ska fungera från alla datorer, men kan anslutas till t.ex. stationär G4 via USB.

Till frågorna

- måste jag installera drivrutiner på alla datorer för att de ska fungera eller räcker det att installera skrivarna på G4:an?

- jag har aktivererat skrivardelning under fildelning, rätt?

Har haft lite strul med detta och skulle uppskatta hjälp!

/sam

markuslagerwall

Om du kopplar in USB-kabeln från skrivarna i en SÅN HÄR, och kopplar den med vanlig nätverkskabel in i routern så kommer alla datorer på nätverket komma åt skrivarna.

hej igen

grejjen är att vi har ett nätverk med skrivarna kopplade till en dator, men eftersom drivrutiner till skrivarna ligger inne på alla datorer krockar det.

jag är fd. PC användare och här på jobbet kör vi MAC. Är det så att drivrutiner måste ligga inne på alla datorer? räcker det inte bara med att en dator har skrivardrivrutiner och att vi ansluter till denna när vi ska skriva ut?

/sam

Hej igen

från dator G4 (dit skrivaren är kopplad) fungerar det att skriva ut, men från dator G5 som sitter i nätverk till G4:an fungerar det inte. När jag väljer skriva ut från G5 dyker det upp "stoppad" i skrivarlistan. Måste alltså gå till G4:an för att "koppla på den igen". Testar jag igen, händer samma sak igen.

vad kan det vara för fel?

tacksam för snabbt svar.

/sam

kolla att skrivardelning bara är aktiverad på den dator där skrivaren sitter.( starta ev om hela gänget).

Har själv två datorer hemma på en ethernetkabel och hade samma problem i början.

En konstig grej...

jag avinstallerade skrivarna och la in dem igen på G4:an (som agerar skrivar-server), la även in dem separat på varje dator. Då fungerade det med en av skrivarna (har epson 2100 och R300, R300 fungerade, 2100 stod stilla). Men sen slutade det fungera och antingen skriver den inte ut alls eller så dyker texten "stoppad" upp i skrivarlistan.

det går att skriva ut från G4:an.

förstår mig inte på detta.

/Sam

jag vet inte men

testa att ta bort skrivardrivrutinerna (lägg dem i papperskorgen så länge) från alla utom den dator där skrivarna sitter.

kolla igen att bara den har "dela skrivare" aktiverat i systeminställningarna

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...