Jump to content
Just nu i M3-nätverket

stolt som en gnu kan jag

danraider

Recommended Posts

Efter mycket tjatande har gubben switchat, en stor dag i historien!

...han rapporterar allt ok so far...

:D

Svågern har gett föräldrarna en PC som han regelbundet servar..... :lol:

I bland önskar jag att min far hade en PC istället. Då skulle jag kunna säga att "tyvärr, det där kan jag inte" när han ringer och vill ha hjälp med sina problem. Att försöka hjälpa någon som inte kan dator-terminologin över telefonen är en ren mardröm - som att leda en blind över motorvägen via mobiltelefon... Exempel på samtal:

- När jag trycker på den där knappen försvinner allt...

- Vadå allt. Hela datorn?

- Ja, allt. Det finns inget kvar.

- Vad menar du? Blir det svart på skärmen?

- Ja. Men det står att jag inte får kontakt med servern.

- Hur kan det stå något om skärmen är svart?

- Ja, skärmen ser jag, men Internet är borta...

- Internet ? Är du ute på Internet?

- Ja, inte vet jag. Jag tror det...

Och så vidare.... Oftast är det inga fel på själva Macen, utan problem med att komma in på sidor på Internet eller att öppna bilagor i okänt format etc. Sånt som man löser på tre sekunder om man sitter framför datorn...

Datorer och föräldrar är inte kul.... ska jag berätta att de gör fel så går de i taket... men om svågern gör samma sak är de så tacksamma..... :w00t::w00t::w00t::w00t: Jag är så glad att jag inte har ansvar för deras burk..... Mor och jag höll på att få härdsmälta innan jag fattade att svågern ställt in Google som startsida...

-Vad använder du för program att komma ut på internet?

-Google!

-Jaha.... Google är inget program. Vilken ikon klickar du på?

-Vadå ikon!? JAG ANVÄNDER GOOGLE! Sluta krångla!

-Hrmmllll... snälla söta mamma... jag förstår inte vad du menar... kan du förklara lite bättre...

-Du är lik din bror! Ni ska bara snacka en massa datorsnack som man inte begriper. JAG ANVÄNDER GOOGLE!!!

:w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Puss till Mor!! :wub:

I bland önskar jag att min far hade en PC istället. Då skulle jag kunna säga att "tyvärr, det där kan jag inte" när han ringer och vill ha hjälp med sina problem. Att försöka hjälpa någon som inte kan dator-terminologin över telefonen är en ren mardröm - som att leda en blind över motorvägen via mobiltelefon... Exempel på samtal:

- Vad menar du? Blir det svart på skärmen?

- Ja. Men det står att jag inte får kontakt med servern.

- Hur kan det stå något om skärmen är svart?

- Ja, skärmen ser jag, men Internet är borta...

- Internet ? Är du ute på Internet?

- Ja, inte vet jag. Jag tror det...

Och så vidare.... Oftast är det inga fel på själva Macen, utan problem med att komma in på sidor på Internet eller att öppna bilagor i okänt format etc. Sånt som man löser på tre sekunder om man sitter framför datorn...

210818[/snapback]

Glöm inte bort när de (fäderna med lepra i fingrarna) två dagar efter man har hjälpt dem återkommer med exakt samma problem som självklart har exakt samma lösning som det hade förra gången.

Far har dessutom en kuslig oförmåga att lyssna på vad man säger vilket gör telefonsupport näst intill omöjligt.

– Vad händer om jag trycker på de här knappen?

– Den ska du inte trycka på!

– Är du säker på det?

– JA!

– Nu tryckte jag på den knappen.

Far har dessutom en kuslig oförmåga att lyssna på vad man säger vilket gör telefonsupport näst intill omöjligt.

– Är du säker på det?

– JA!

210832[/snapback]

Å nu pratar Peth altså om folk i min ålder :D:D:D:D:D Reliker som inget fattar!

Å nu pratar Peth altså om folk i min ålder :D  :D  :D  :D  :D  Reliker som inget fattar!

210840[/snapback]

Mja... möjligen en doft av övertro på sin förmåga kontra ny teknik........ :whistling: ... och ett stänk av själv är bäste dräng. Javadå? Hela sverige är uppbyggt på det!

– Är du säker på det?

– JA!

210832[/snapback]

Är du min okände bror? Det låter som om vi har samma far... :D

Carlisle_united

Själv har jag avsagt all support hjälp eftersom dom inte lyssnade på mig och följde min brors råd att köpa pc istället... Nu är det han som får ta hand om den...

Själv har jag avsagt all support hjälp eftersom dom inte lyssnade på mig och följde min brors råd att köpa pc istället... Nu är det han som får ta hand om den...

210847[/snapback]

RÄTT! HAHA!! :w00t:

Känner igen det mesta i tråden. ^_^

Min farbror försöker få in min pappa i datavärlden. O på Windows breda väg då förstås.

-Ja visst, säger jag, när pappa frågar om jag kan hjälpa till.

Så länge du har en Mac hemma kan jag hjälpa, men inte annars!

-F-n vad du är svår då, får man till svar! :huh:

Känner igen det mesta i tråden. ^_^

Min farbror försöker få in min pappa i datavärlden. O på Windows breda väg då förstås.

-Ja visst, säger jag, när pappa frågar om jag kan hjälpa till.

Så länge du har en Mac hemma kan jag hjälpa, men inte annars!

-F-n vad du är svår då, får man till svar! :huh:

211377[/snapback]

No habla PC! :D

Exempel på samtal:

210818[/snapback]

Hejdlöst asgarv! :lol:

Påminner mig om en klasskompis på min första datorutbildning som på frågan vad kan ha hänt ifall skärmen svartnat och man ingenting ser svarade att man kan ha blivit blind. :D

Anton Österberg
:lol::lol: Fan vilka sköna histiorier, visst, jag känner också igen mig. Nu vet i alla fall min mamma var man sätter på datorn.

Jo precis sa brukar det lata...

Oftast handlar det om nagot virus eller nagon browser hijacker som fiffar med hans dator dock. Sjalv ar jag ju inte allt for bra pa windows men det ligger ju pa min lott att fixa problemen i alla fall. Med Mac blir det nog battre skulle jag tro...

inte smidigt att fixa nagot man inte har en aning om over telefonen...

Min farsa vet mer om pc än mig, och morsans pc får brorsan ta hand om, och brorsans Mac får vi här på forumet ta hand om :rolleyes:

marcushedenstrom

Suveränt med fler switchare.

Nyligen verkade min PC-nisse till bror väldigt intresserad av vad det finns för bra macar. :whistling::whistling:

marcushedenstrom
Det får inte bli för många bara, så vi får över allt skit till oss menar jag. :)

211575[/snapback]

Tror du??

tror jag ska skaffa en t-shirt där det står NEJ jag tänker inte fixa din Windows PC!

:D

211469[/snapback]

Här har du ett bra tryck för tröjan annars! ^_^

M, vet hur det är...

Har suttit för länge på PC innan jag switchade, så man kan ju en hel del problem...

Och min far gör aldrig fel... Det är antingen jag, min bror eller datorn som har levt ett eget liv...

Vad jag längtar tills jag slipper ta hand om det! (Men i bland e det bra, typ om man tjänar pengar på det...!)

Joakim Ågren

:D:lol:

Vad ska man säga finns mycket roligt här i världen.

Jag känner ju litte lätt en Apple Service tekniker och han berättade i sitt senaste mail följande incident i Augusti med sin morsa som tänkte beställa resa på nätet från sin alldeles nya Power Mac G4 som hon fått av sonen(lägg till Gotländsk dialekt så blir det ännu roligare)

Morsan: Ja ha problem med datan

Supportkillen(ServiceTeknikern). Vadå för problem?

Morsan: Den vill inte funka

Supportkillen: Ok då går vi igenom detta steg för steg

Morsan:OK

Supportkillen: Låt se! Har du provat att sätta på datorn??

Morsan: Vad sa du? skall jag sitta på datan tror du det hjälper?

Supportkillen: ja precis (det visade sig att dialekten spelat ett spratt här)

Supportkillen: Nej fan vänta lite här

Morsan: Jag satt på datorn och det funkar fortfarande inte.Tror det var något som gick sönder de knaka i den!.

Supportkillen: Satte du dig på datorn??

Morsan: Jag satt på den som du sa men jag kanske vägde för mycket

Supportkillen: Men för i helvete du borde fattat väl att ja mena att du skulle trycka på startknappen?

Morsan: Vart sitter den då??

Supportkillen: På fronten i mitten under den lilla runda högtalarn

Morsan: Jaha Där ska ja trycka på den?

Supportkillen:Ja för fan!

Morsan: det hände inget

Suopportkillen: jaha då är den väl trasig då jag kommer över

Morsan: ja gör det du!

Det visade sig att morsans sittande hade knäckt plasthöljet dessutom hade hon dragit ur kabeln till grenuttaget när hon skulle dammsuga men glömt att hon gjort det. Inte konstigt att det inte funka!. Det slutade alltså med en sprucken dator redan efter en dags ägande dock funkar den. Fint sätt att hantera en dyr present!! :o:cry:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...