Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Arial eller Helvetica

Björn Nordström

Recommended Posts

Björn Nordström

Knycker en tråd från 99:an och postar här.

Hur är djup är kunskapen bland MW Forums typografer? Här får du chansen att spy din galla över Ariel (Arial, whatever...), även om skillnaden från den äkta varan ibland är hårfin.

"Once there was a typeface called Helvetica.

It was extremely popular.

Later came a software company called Microsoft.

They “borrowed” Helvetica for their operating system and called it Arial.

This inferior typeface is now on millions of desktops all over the world.

Can you tell the difference between the original and the rip-off in these ten examples?"

Arial eller Helvetica

6 av 10..... jag som alltid tyckt mig se hur mycket bättre helvetican är........ :blushing:

6 av 10..... jag som alltid tyckt mig se hur mycket bättre helvetican är........ :blushing:

210762[/snapback]

Det finns en del småsaker att spana efter. Jag måste erkänna att jag bara gissade på versalerna.

Björn Nordström

Rip-off var ordet sa Bill. Knycka nästan rakt av sa Bull. Och det var den elaka Måns som gjorde't.

Det är inte mycket som skiljer. Skriver man ett stycke och typograferar med olika snitt ser man att texten tar lika stor plats med båda. De ger ungefär samma grafiska intryck vid en första blick, men när man ser efter närmare ser man att det skiljer en del på flera tecken. Arial är väldigt hånat, men egentligen inte för att det är fult, utan för att det är snott!

Jag klarade 9 av 10, men då fuskade jag rejält. Skrev några ord och jämförde. ^_^

10/10

Största skillnader syns på

a, f, g, j, r, t

F, G, J, Q, R och siffror 1, 2, 3, 5

Arialen har ju ofta lite snett avskurna "ändar" och är en liten smula mer oval i formen, men visst är det svårt.

1 av 10 rätt!

Jag är tydligen värdelös på det här. Men varken Helvetica eller Arial finns bland mina favoriter. Började jobba under Futura- / Gill-vågen på 80-talet. Pese-typsnitt är väl dessutom under vår värdighet ;-) Tycker att Akzidenz är ett bra alternativ till Helvetica ibland.

Anton Österberg

6/10, förvånad över att de är så lika. Har aldrig noterat det förut.

Det är väldigt små detaljer som skiljer Helvetica och Arial åt, jag ser det mest på a, b, d, g, r och t... där a och t är nog de som skiljer sig mest mellan de två.

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...