Jump to content
Just nu i M3-nätverket

köpa ny dator

paxmojo

Recommended Posts

börjar bli dags att pensionera kuben så nu funderar jag på vad jag ska köpa för dator istället. vad jag behöver är:

* stort lagringsutrymme (helst runt 500 gb för att ha lite att röra sig med)

* hyffsat snabb/går att köra flera program samtidigt (typ ps, itunes, firefox, mail)

* helst dvd-brännare

de datorer jag funderar över är:

* imac

* ibook (kombinerat med ngn extern hårddisk)

* pc, helst inte men vad gör man? :whistling:

powermacen faller pga att den är för dyr, annars hade den varit det givna valet :cry:

nån som har erfarenheter/kommentarer om ovanstående? lutar väl mest åt imacen. går det att bygga in extra minne i den?

nån som kan tipsa om ngn bra extern hårddisk? jag har en gammal firesmart från 2003 och den har krånglat en hel del, så jag vill helst ha så mycket som möjligt inbyggt.

eller är det läge att avvakta tills nya macarna kommer och köpa en extern så länge?

tacksam för alla tips!

/Tove

marcushedenstrom

iMacens minne kan du bygga ut, till 2,5 GB som max.

Frågan är precis hur mycket kraft du behöver.

En G4 MDD skulle kanske vara bra, med inbyggd super drive. De klarar ju fyra hårddiskar internt, så för lagring borde de vara suveräna.

Typ, 2x1,25 GHz (extremfallet är 2x1,42 GHz), upp till 2 GB RAM, och så interna diskar så mycket du vill ha.

Jag skulle ju köra iBook + extern hårddisk. Once you go bärbar you never go back, eller hur det nu var.

Eftersom du har en cube antar jag att du också har en skärm. Så länge det inte är Apples gamla ADC, kanske även mini mac kunde vara ett alternativ. Räcker garanterat till det du vill göra, och inga problem köpa en extern hd.

Som exter hårddisk rekomenderas Lacie d2 finns enda till 300 gb eller så finns det också Bigerdisk.

www.lacie.com

Håller med om förslaget om en MacMini. Du har skärm, tangentbord och mus antar jag så allt du behöver hosta upp är ?5000 kr + eventuell extern HD.

Lycka till!

chinadrumsticks
Håller med om förslaget om en MacMini. Du har skärm, tangentbord och mus antar jag så allt du behöver hosta upp är ?5000 kr + eventuell extern HD.

Lycka till!

212464[/snapback]

Nja, personligen har jag inte mycket för Mac mini. den är ganska lam. Inte så mycket kraft i den. Men det är ju förstås individuellt. Jag skulle antingen köpa en iMac eller en G5 begagnat eller liknande.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...