Jump to content
Just nu i M3-nätverket

KernelPanic

Zappa

Recommended Posts

Alldeles nyss fick jag ett meddelande på min skärm som inte såg alltför sexigt ut.

Så här såg det ut när det rullade över skärmen.

Vad händer???

Nu startade den som vanligt, helt OK, men jag inväntar smarta förslag innan jag åtgärdar/undersöker.

post-1130-1129583347.jpg

Fräckt...Matrix-kod ser man ju direkt :)

Och en Kernelpanik är väl när man får den där käcka svarta rutan med vit text på 1000 olika språk att man ska stänga av datorn genom att hålla inne powerknappen länge, eller resetknappen.

Fräckt...Matrix-kod ser man ju direkt :)

Och en Kernelpanik är väl när man får den där käcka svarta rutan med vit text på 1000 olika språk att man ska stänga av datorn genom att hålla inne powerknappen länge, eller resetknappen.

210631[/snapback]

Bilden ovan ser ut som en MacOSX 10.0 - 10.2 kernel panic, 10.3 och nyare visar en grå ruta med omstarts medelande i flera olika språk.

Nu startade den som vanligt, helt OK, men jag inväntar smarta förslag innan jag åtgärdar/undersöker.

Har du installera/pluggat in ny, hårdvara eller drivrutiner (tex .kext filer - .kext = kernel extension) eller har du installerat MacOSX på en gamal mac ?

* Den nya hårdvaran/mjukvaran kan vara defekt eller inkompatible.

* Det händer att MacOSX inte gillar RAM minnena som sitter i gamla macar - MacOSX är kinkigare när det gäller vilka RAM pinnar som accepteras.

Om kernel panic'en inte återkommer kan det dock ha varit någon form av udda OS bug, ovanlig hårdvarukonflikt eller annan obskyr bug som tex kosmisk strålning så råkat slå om en minnes bit i RAM minnet etc ...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...