Jump to content
Just nu i M3-nätverket

viloläget ? mm.

sebbe

Recommended Posts

Lycka är en ny iBook!

Köpte en till jobbet igår. Men nu undrar jag ett par saker.

-Kan jag ha iBooken i viloläge när jag bär den i väskan? eller måste jag stänga av den?

40G hårddisk sägs det men i praktiken var det bara 27 lediga när jag slog på datorn... vart tog alla de andra vägen? (språk, drivrutiner mm mm ??)

-Hur mycket plats måste jag "spara" (ha tomt) till slut för att datorn ska funka? 5G el 10G ?

Tyvär så ha inte Apple utväklat Viläge, mirosoft liger före. Osex.osx kan inte hantera partioner störe än 30GgB. Det kan köras så läge du har osex,osx kvar på hårdisken.'

210488[/snapback]

GAAAH!! :wacko::angry:

Det finns nog trådar om detta. Jag personligen har alltid datorn avstängd när jag transporterar den någonstans. Är inte hårddisken mkt känslig när den är på? Frågar då jag...

Jag har som minst haft ca 3 GB hårddiskutrymme kvar. Det fungerade, men var segt.

Monolingual resnar bort onödiga språk som tar en hel del plats.

marcushedenstrom

Du kan lungt ha den i vila. I vila är den sågott som avstängd, fast det går lite ström genom moderkort och RAM så att du kan väcka den igen på nolltid.

En 40 GB HD är "egentligen" bara 37 ungefär, vilket beror på att de som skapar filstrukturerna använder basen 2 i potensen istället för 10.

Alltså, 1 kB (10^3) är egentligen 10^10 byte, vilket är ungefär 1000, men inte exakt, utan 1024. Det här kan man utveckla mycket längre om man orkar.

Du har alltså 10 gig borta från början, och det är mycket osannolikt.

Systemet tar, inkl. skrivardrivisar och språk inte mer än 4-5 GB. Har du inte lagt in nåt?? Pröva att starta om. Det kan röra sig om virtuellt "swappat" minne.

Sen bör du har ledigt 10 GB, för just virtuellt minne. Alltid. Börjar nu nafsa på de sista tio så går datorn långsammare och låångsaaamaaaareeeeeee. ^_^

marcushedenstrom
Tyvär så ha inte Apple utväklat Viläge, mirosoft liger före. Osex.osx kan inte hantera partioner störe än 30GgB. Det kan köras så läge du har osex,osx kvar på hårdisken.'

210488[/snapback]

DETTA ÄR KOMPLETT SKITSNACK!!! Tag EJ för fakta!

Du kan lungt ha den i vila. I vila är den sågott som avstängd, fast det går lite ström genom moderkort och RAM så att du kan väcka den igen på nolltid.

En 40 GB HD är "egentligen" bara 37 ungefär, vilket beror på att de som skapar filstrukturerna använder basen 2 i potensen istället för 10.

Alltså, 1 kB (10^3) är egentligen 10^10 byte, vilket är ungefär 1000, men inte exakt, utan 1024. Det här kan man utveckla mycket längre om man orkar.

Du har alltså 10 gig borta från början, och det är mycket osannolikt.

Systemet tar, inkl. skrivardrivisar och språk inte mer än 4-5 GB. Har du inte lagt in nåt?? Pröva att starta om. Det kan röra sig om virtuellt "swappat" minne.

Sen bör du har ledigt 10 GB, för just virtuellt minne. Alltid. Börjar nu nafsa på de sista tio så går datorn långsammare och låångsaaamaaaareeeeeee.  ^_^

210508[/snapback]

Min dator gick hyfsat trotsd 3 GB ledigt på hårddisken och bara 256 i minne. ^_^ Fast det kanske inte du skulle hävda Marcus. ;) Men ärligt talat så märker jag absolut ingen skillnad i hastighet nu när jag har 22 GB ledigt.

210488[/snapback]

VAAAAA???!! :wacko:

marcushedenstrom
Min dator gick hyfsat trotsd 3 GB ledigt på hårddisken och bara 256 i minne.  ^_^ Fast det kanske inte du skulle hävda Marcus.  ;)  Men ärligt talat så märker jag absolut ingen skillnad i hastiget nu när jag har 22 GB ledigt.

210511[/snapback]

Tja, det beror ju på vad man gör. Jag har konstant 20 program öppna och safari käkar 300 MB RAM.

Jag tycker det är stor skillnad.

marcushedenstrom
VAAAAA???!!  :wacko:

210514[/snapback]

Ungefär vad jag tänkte. :lol::lol::lol::lol:

Tja, det beror ju på vad man gör. Jag har konstant 20 program öppna och safari käkar 300 MB RAM.

210515[/snapback]

Okej då, jag ger mig! ;)

marcushedenstrom
Okej då, jag ger mig!  ;)

210518[/snapback]

Gött. ;)^_^

210515[/snapback]

Jag blir så nyfiken på vilka program du har uppe när de är så pass många :o !

Anton Österberg
DETTA ÄR KOMPLETT SKITSNACK!!! Tag EJ för fakta!

210509[/snapback]

Ja!! Vad fick han det ifrån!?

marcushedenstrom
Jag blir så nyfiken på vilka program du har uppe när de är så pass många  :o !

210870[/snapback]

Finder

Dashboard

Mail

Safari

iChat

iTunes

Cyberduck

Adressboken

iCal

iSync

iPhoto

Systeminställningar

Text edit

Preview

Aktivitetshanteraren

Xbattery

Xcharge

Photoshop

Systeminformation

Terminalen

Steer mouse

Xbench

Skrivarkontroll

Excel (förlåt) :sick:

TinkreTool

Detta är JUST NU på Pismon, utan att jag har öppnat fler program för att "arrangera".

marcushedenstrom

Har glömt vad kringla Q gör. :whistling::whistling::whistling:

marcushedenstrom
Ja!! Vad fick han det ifrån!?

210897[/snapback]

En till spambot??

210488[/snapback]

VARNING. Använd inte Windows. Det kan påverka din stavning negativt.

Finder

Dashboard

Mail

Safari

iChat

iTunes

Cyberduck

Adressboken

iCal

iSync

iPhoto

Systeminställningar

Text edit

Preview

Aktivitetshanteraren

Xbattery

Xcharge

Photoshop

Systeminformation

Terminalen

Steer mouse

Xbench

Skrivarkontroll

Excel (förlåt) :sick:

TinkreTool

Detta är JUST NU på Pismon, utan att jag har öppnat fler program för att "arrangera".

210964[/snapback]

Lite onödigt :blink: de drar ju ner på prestandan, varför ha öppna program som bara drar prosessorkraft?

marcushedenstrom

Orka stänga. Nämen jag behöver dem ändå snart, och de drar inte så mycket.

Med 550 MHz G4 kan man slösa lite!! B)B)B)B)B)

marcushedenstrom
VARNING. Använd inte Windows. Det kan påverka din stavning negativt.

210992[/snapback]

Hahah!! Mitt i prick. :lol::lol::lol:

Det är klart att du kan ha datorn i vila när du transporterar den, allt är avstängt förutom lite ström till minnet.

Hårddisktillverkarna anger storleken i 1000 per KByte men i praktiken är det 1024 per KByte.

Sen så är alla språk med i installationer. sen har du en swap, virtyellt minne som finns på hårdisken.

Testa själv hur mycket plats du måste lämna för att tillgodose dina behov.

BLADHA BLAH DRUNT STRUNT BARA SKITSNACK

JAG HAR ALLTID RÄTT! ALLTIIDD RÄTT! FATTA!! JAG BESTÄMER BARA JAG JAG AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa

211136[/snapback]

Lägg ner nu!

Kan du inte dra här ifrån?

marcushedenstrom
Lägg ner nu!

Kan du inte dra här ifrån?

211150[/snapback]

Bäst att ignorera såna här.

Bäst att ignorera såna här.

211155[/snapback]

Synd att Daniela inte är moderator.

Tycker det är helfestligt...

"mit pendelur slamsade när jag försökte klocka den" :D!

Om garageband är installerat så kan det ligga massa loopar å samplingar å skit i biblioteket -> application support. Använder du inte garageband så ta bort allt som har med det å göra så sparar du in några gig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...