Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur många program har du på hårdisken?

Ingemar Ragnemalm

Recommended Posts

Ingemar Ragnemalm

Jag råkade trycka på fliken "Program" i Apples systemniformation på min Pismo, bootad i OS9. Det var alltså enbart OS9-partitionen den kollade (jag har separata partitioner för OSX och OS9). 1185 program. :blink: Det var ju ett par stycken...

Nu var det rätt mycket dubletter, tacka för det, men inte så mycket man kan tro. Ska man våga kolla hur många det är på OSX-partitionen också? :ermm:

Nästan så man kan jämföra på värsta "antal låtar i iTunes"-vis. ;) Hur många program har ni?

Ingemar Ragnemalm

Ingen mer som har några program på hårddisken?

Min höga totalsumma är inget skryt om nån trodde det, det är enbart ett mått på hur dålig jag är på att städa. :D

• 2 weeks later...

276 st

se bifogad fil för exempel ;-)

---

För övrigt: Kan ngn svara på varför systeminformation alltid kraschar när jag stänger av det?

se bifogad fil 2

---

iMac 400 MHz, OS 9.2.2

post-2200-1130621550_thumb.jpg

post-2200-1130621865_thumb.jpg

Findersök (Finder > Arkiv > Sök) med villkoret "Typ" satt till "Program" ger en siffra för antal program i Mac OS X. Man kan notera att denna siffra inte är densamma som Systeminformation i Mac OS X ger (Systeminformation ser ut att endast räkna program som ligger i en .../Applications/... mapp)

Edit: och ingen av dessa räknar alla program t.ex saknas de som finns i Mac OS X Systemmmappen (t.ex. /System/Library/CoreServices/)

Ingemar Ragnemalm

Räknar man "ls", "cd" mfl som program (vilket de är) så blir det ju några till. (Men nu är vi i Classic-avdelningen.)

Mitt OT svar var till de ovan som inte visste hur man såg antalet program i Mac OS X. Nu har jag sedan dess startat två andra system.

Ett där jag kunde köra Classic under Mac OS X 10.3 och där ger Apples systemniformation 124 program.

Min 7600 som var min huvudmaskin tills för snart 2 år sedan. Mac OS 9.1 med 259 program.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...