Jump to content
Just nu i M3-nätverket

USB-HD formaterad för PC

Askel

Recommended Posts

Goddagens

En kompis behöver en USB-hd. Han kör PC men använder Mac i skolan och vill kunna flytta filer däremellan. Funkar det utan problem? Eller kommer macen ha problem att läsa hd:n när den är formaterad av Windows?

NTFS funkar bara att läsa för Macen, den kan inte skriva dit. FAT 32 funkar både skriva och läsa.

(eller om det var tvärtom??? :wacko::blink::wacko: )

Men man kan kopiera filer från ntfs till mac va? Har en extern 160gb disk med musik jag vill ha över på min iMac innan jag formatterar disken.

Men man kan kopiera filer från ntfs till mac va?

210346[/snapback]

Ja.

Goddagens

En kompis  behöver en USB-hd. Han kör PC men använder Mac i skolan och vill kunna flytta filer däremellan. Funkar det utan problem? Eller kommer macen ha problem att läsa hd:n när den är formaterad av Windows?

210300[/snapback]

Som sagt, FAT32 (Windows) fungerar, men var försiktig med filnamnen (dvs inte för långa eller komplicerade med konstiga tecken).

... men har en begränsning i partitionsstorlek... tror det är 4Gb?!

Man kan dock få windows att läsa HFS+ med Macdrive (http://www.mediafour.com/)

/T.

210332[/snapback]

Partionsstorlek? Menar du filstorlek? Jag har en LaCie FW på 120 GB - en partion - som jag drar fram och tillbaks mellan PC och Mac - nema problema.

En sak bör läggas till: När man haft FAT 32-disken kopplad till Macen och fört över filer - så ser man en massa skräpfilen när man sen kopplar den till en PC. Dessa filer är osynliga filer som OSX lägger (kanske iconer?) med som i Win blir synliga. Dom börjar alltid med "understreck" - alltså _. Om man t.ex. har en mapp som heter "Bilder" och en fil som heter "solnedgång.jpg" - så syns ju dessa filer i PC...men dessutom ligger det små filer som heter "_Bilder" och "_solnedgång.jpg". Dessa kan man slänga utan problem - Mac gör nya i samma sekund som man trycker i disken i Macen igen. Eller så låter man dom vara. Alla skräpfiler lägger sig längst upp i mappvy tack och lov - annars skulle man nog ta fel ofta.

4 gb? Tpalsson, var har du den siffran från, teoretiskt skall det gå med upp till 2 terrabytes... ?

partions storleken kan vara hur stora som helst men du kan inte lägga in filer större än 4gb det var nog det han mena

//Jocke

Det finns ett program som heter Finder Cleaner som kan rensa en disk från alla dessa resurs- och "skräp"-filer som genereras av Mac OS X.

http://www.boswortels.tk/

Varje gång man matar ut den externa FAT32-disken (eller vilken annan extern FAT32-enhet som helst, t.ex. USB-minnen eller mp3-spelare) så drar man hd-symbolen först till Finder Cleaner-symbolen, som man lämpligen har som ett alias i dockan eller på skrivbordet. Sen matar man ut.

Jag använder det ofta till min Ipod eller min SE K750i för att rensa bland musikfilerna jag lägger in.

4 gb? Tpalsson, var har du den siffran från, teoretiskt skall det gå med upp till 2 terrabytes... ?

210361[/snapback]

Så vare ja.. uchäkta :blushing: ... Blandade ihop det där... men det stämmer så väl det ni säger, jag hade tidigare problem med att det inte gick att lägga DVD images(>4Gb) på en Fat32 disk från macen... det blev en lösning med HFS+ och nätverk istället.

Jag har en 300Gb USB-hårddisk som jag fick med min HP hyrdator. Den e formaterad med FAT32, men ändå funkar den inte När jag kopplar in den till macarna i skolan. Tips på vad som kan va fel?

Jag har en 300Gb USB-hårddisk som jag fick med min HP hyrdator. Den e formaterad med FAT32, men ändå funkar den inte När jag kopplar in den till macarna i skolan. Tips på vad som kan va fel?

Får den ström så det räcker?

USB räcker egentligen (enl. spec.) att driva en HD, men det blir ju billigare att sälja HDs utan strömförsörjning och ofta går det ändå…

Har min lacie 250 gb hd formaterad i Mac OS Extended. Kan läsa och skriva filer på mac men när jag kopplar den till en på så kan inte pc läsa den och inte skriva något på den. haha Pc skydd. Har en USB-minne som jag använder för studierna som är formaterad i MS-ODS filsystem (FAT16). Den kan läsas och skrivas på pc och kan läsas och skrivas på mac sidan också.

Tror att detta är lösningen till era problem bara att formatera.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...