Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Generell appledesign kontra www.apple.se

Sekrop

Recommended Posts

Min powerbook är sjukt snygg. Min iPod mini är sjukt snygg den också (eller var i alla fall det tills nanon släpptes). Mac OSX Tiger är sjukt snyggt.

Ungefär de tankarna satt jag och funderade kring, när jag bestämde mig för att kolla de nya (sjukt snygga) iMacarna på apple.se.

Apple.se är inte sjukt snyggt. Den är inte alls sammanhängande i layouten (vilket väl inte Tiger är heller, egentligen...), den är på tok för bilddriven och menyn är alldeles för svåröverskådlig. Den använder sig dessutom av vad det verkar som någon slags parallell till de gamla färglada och smårandiga imacarna som släpptes nån gång i forntiden. Visst, ränderna finns kvar i Mac OS idag, men betydligt mjukare och subtilare. Och de där runda hörnen, de är på tok för runda.

Typsnitten går inte ihop! De i .gif-bilderna som utgör menyn har de inte heller fått till ordentligt.

Dessutom är den inte validerad för fem öre. Uppbyggd i tabeller. Inte ens CSS:en stämmer!

Hur kan ett företag, som är såpass innovativt och skickligt grafiskt i övrigt (även om man kanske tycker att de borde slopat borstad metall-interfacet på quicktime och safari och alla program som fortfarande har det för ett tag sen nu), ha en sådan ganska tafflig hemsida? Jag tycker det är jättekonstigt, faktiskt.

Till och med microsoft har en snygga sida, ur ett GUI-perspektiv!

Sidan är varken den coolaste eller snyggaste på nätet, och rundade hörn kan ju diskuteras.

Men när det gäller bilder tycker jag Apple har helt rätt - stora bilder säljer. Produkterna ska vara i fokus eftersom det är vad företaget tjänar pengar på och vad som är mest utmärkande för Apple - excellent produktdesign.

Jo, absolut, det var inte de stora produktbilderna jag inte gillade. De tillhör ju tvärtom de saker på sidan som det verkar läggas riktigt krut på!

Vad jag menade med för bilddriven var mer menyn och de saker som ser mest ut som knappar.

Klickar man på "switch" får man upp en ganska välavvägd sida med bilder och text. Så skulle nog hela sidan kunna se ut.

Men det känns inte som om apple satsar på sin sida i förhållande till hur mycket de faktiskt använder sig av den!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...