Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Älska d-link

thulesius9

Recommended Posts

jag köpte idag en ny g++ dlink router. jag packade upp den satte i sladdarna och skrev in ip numret i safari klickade på starta och så va ja igång med 4 datorers nätverkande med både b, g och g++ inblandat..

älska

Grattis ! Då är det bara wep aktiveringen, spärra alla MAC adresser som inte du har + gömma SSID kvar då ;)

Eller iaf Wep så det är lite match att ta sig in :)

Jag hatar däremot d-link!

Min DI-624 har fungerat riktigt dåligt, det verkar dock bero på firmware. Har kört med v.1.31 nu, vilket har fungerat tills för ett tag sedan. Jag har teorier om att den inte gillar anslutningen till en grön iBook som kör OS 9...

wep fixade jag själfallet direkt. mac adress det är jag flr noobie för att kunna:d

os 9 har min ingen problem med..

jag har

1 st pc 1.7 ghz som kör ethernet

1st pc 3.6 ghz som kör trådlöst 108 mbit

powermac g3 (os9) trådlöst 11 mbit (airport)

ibook g4 trådlöst 54 mbit (airport xpress)

jag har alltså tre olika operativsystem och alla nätverkskorten på de olika datorerna kör med olika hastigheter till routern

Det svåra är ju säkerheten. Dolt SSID är knepigt för man måste få varje burk att "minnas" rätt namn, och MAC-adresser kan vara knivigt det med, speciellt när man vill ansluta en ny burk.

Men jag rekommenderar att man lägger ned en extra stund på att se över säkerheten. Man vet aldrig vad grannen har lust att göra med ens internetanslutning :ph34r:

När det gäller att gömma SSID så är det ju ofta bara nån kryssruta i inställningarna, och har man mac så är det ju snarare "svårare" tycker jag att få den att INTE minnas adressen, efter att man kopplat upp första gången mot det nätverket så väljer den ju det som default och kopplar upp varje gång man har mottagning. Har en pc som gör likadant, man behöver inte göra nånting.

Mac-adressen tar ju lite längre tid, den får man ju skriva in manuellt i routerinställningarna. Men det är ju nåt man gör EN gång, sen behöver man inte oroa sig :)

När det gäller D-Link så är väl dom generellt sett inte så älskade. Och behöver jag en trådlös accesspunkt eller router så väljer jag nog ett annat märke framför D-Link. Endel funkar dom jättebra för, andra har bara haft krångell med dom.

Vår gamla D-Link 604 var konstig och brann till slut upp.....

Jag hatar däremot d-link!

Min DI-624 har fungerat riktigt dåligt, det verkar dock bero på firmware. Har kört med v.1.31 nu, vilket har fungerat tills för ett tag sedan. Jag har teorier om att den inte gillar anslutningen till en grön iBook som kör OS 9...

210127[/snapback]

Kan ju vara så. Min DI-624 funkar i vart fall perfekt under Tiger, var otroligt lätt att konfigurera också.

Vår gamla D-Link 604 var konstig och brann till slut upp.....

210312[/snapback]

Det var väl fel på nätadaptern på en jäkla massa D-link 604 ett tag vilket gjorde att dom betedde sig konstigt, fast brann upp är ju lite extremt :blink:

Installerade en d-link router hos min pappa för ett bra tag sedan... ingen höjdare. Den går ner stup i kvarten och känns allmänt ostabil. Har även arbeetat en del med deras trådlösa kort och de suger rätt kraftigt dem med (av samma stabilitets-anledning). Ris och inget ros till d-link från mig alltså ;)

Det var väl fel på nätadaptern på en jäkla massa D-link 604 ett tag vilket gjorde att dom betedde sig konstigt, fast brann upp är ju lite extremt  :blink:

210391[/snapback]

Den var alltid HET! När vi kopplade in den fjärde datorn blev det för mycket och när vi öppnade lådan så var det brännmärken kring en krets.....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...