Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vekrorisering av logotyp

ptz0n

Recommended Posts

Hejsan alla som är insatta i och kan bemästra vektorgrafik! :)

Är det någon av er som skulle kunna vektorisera vår logotyp som är skapad med AutoCAD och spara som tillex. .PSD el. liknande? Ni finner filer att ha som referens nedan.

Om det är till någon hjälp så ska vektorgrafiken användas vid tryck på tröjor.

Logotyp i .gif: logo.gif

Logotyp i .dxf: logo.dxf

Tack på förhand!

// En som inte är hajj på vektorgrafik

Om den är skapad i AutoCAD så är den väl redan vektoriserad?

Går det inte att öppna filen med illustrator och spara i .ai?

209962[/snapback]

Jo det är sant, men jag har varken Illustrator eller annat bildhanteringsprogram som jag har kunskap om. Snälla hjälp :)

Jo det är sant, men jag har varken Illustrator eller annat bildhanteringsprogram som jag har kunskap om. Snälla hjälp :)

209966[/snapback]

Skicka AutoCAD-filen till peter_hedin <at> bredband.net så ska jag se om jag kan hjälpa till.

Eftersom saken är på tapeten:

Finns det något enkelt/billigt/bra program att vektorisera bitmapbilder med? Jag vill minnas att Adobe hade något, som följde med i ett paket för ett antal år sedan...hette det Streamline?

Vad kan man använda nuförtiden som inte kostar skjortan?

Eftersom saken är på tapeten:

Finns det något enkelt/billigt/bra program att vektorisera bitmapbilder med? Jag vill minnas att Adobe hade något, som följde med i ett paket för ett antal år sedan...hette det Streamline?

Vad kan man använda nuförtiden som inte kostar skjortan?

209992[/snapback]

Streamline hette programmet, ja. Samma funktion finns med i Illustrator CS2 om du har det.

Streamline hette programmet, ja. Samma funktion finns med i Illustrator CS2 om du har det.

210000[/snapback]

...i FreeHand också.

Ok - men om man inte har Illustrator eller Freehand då...? Finns det inga billigare, kanske lite mindre anspråkslösa varianter? Inga Gratis/Opensource-apps? :unsure:

Hade du bara frågat efter andra program så hade jag kunnat svara Flash men det kan jag ju inte nu. Såvida du inte kan ha annan nytta av det dyrare programmet.

Hade du bara frågat efter andra program så hade jag kunnat svara Flash men det kan jag ju inte nu. Såvida du inte kan ha annan nytta av det dyrare programmet.

210135[/snapback]

Flash har jag, men använder det sällan numera och har därför inte brytt mig om att uppgradera sen version 6.0. Menar du att jag kan vektorisera en bitmapbild i Flash och spara i...ja, vilket format då? Hur?

Har MX 2004 så jag vet inte om 6 just.

Nu spar jag alltid swf men det finns väl en del andra exportalternativ om jag inte kommer ihåg fel, tiff/jpg minst alla fall? El nåt så du kan ta in det i illustrator, om inte swf:en kan importeras. Annars kan du uppförstora och skärmdumpa i värsta fall. Du får kolla lite. ;)

Kollade lite, under publicering kan man publicera flera olika bitmappsformat, under export kan man exportera fler olika vektorformat, CAD, illustrator osv.

Ett exempel oxå på hur det kan bli:

http://www.illustrata.com/pages/vastergotl...tak/suntak.html

Ok - men om man inte har Illustrator eller Freehand då...? Finns det inga billigare, kanske lite mindre anspråkslösa varianter? Inga Gratis/Opensource-apps?  :unsure:

210083[/snapback]

Kolla in denna länken. Kan vara det du letar efter

Cenon-FreeSoftware

Programmet heter: Vector Graphics Conversion och är Freeware

Har MX 2004 så jag vet inte om 6 just.

Nu spar jag alltid swf men det finns väl en del andra exportalternativ om jag inte kommer ihåg fel, tiff/jpg minst alla fall? El nåt så du kan ta in det i illustrator, om inte swf:en kan importeras. Annars kan du uppförstora och skärmdumpa i värsta fall. Du får kolla lite. ;)

Kollade lite, under publicering kan man publicera flera olika bitmappsformat, under export kan man exportera fler olika vektorformat, CAD, illustrator osv.

Ett exempel oxå på hur det kan bli:

http://www.illustrata.com/pages/vastergotl...tak/suntak.html

210192[/snapback]

Men hur menar du att jag kan vektorisera en bitmapbild? Skapa en film med en jättestor frame och exportera den till typ eps eller Illustratorformat?

Jag har i princip bara använt Flash till att göra simpla swf:ar för webben och har ingen koll på hur det används för övrigt.

Kolla in denna länken. Kan vara det du letar efter

Cenon-FreeSoftware

Programmet heter:  Vector Graphics Conversion och är Freeware

210236[/snapback]

Kanon! Precis vad jag sökte (tror jag, ska ladda hem och utvärdera.).

Tack!

Hejsan alla som är insatta i och kan bemästra vektorgrafik! :)

Är det någon av er som skulle kunna vektorisera vår logotyp som är skapad med AutoCAD och spara som tillex. .PSD el. liknande? Ni finner filer att ha som referens nedan.

Om det är till någon hjälp så ska vektorgrafiken användas vid tryck på tröjor.

Logotyp i .gif: logo.gif

Logotyp i .dxf: logo.dxf

Tack på förhand!

// En som inte är hajj på vektorgrafik

209957[/snapback]

Har skickat en vektoriserad logga!

Men hur menar du att jag kan vektorisera en bitmapbild? Skapa en film med en jättestor frame och exportera den till typ eps eller Illustratorformat?

Jag har i princip bara använt Flash till att göra simpla swf:ar för webben och har ingen koll på hur det används för övrigt.

210237[/snapback]

Enkelt, importera en bild till "scen", skala gärna ner den innan i photosop så det inte blir för tungt för processorn, sen:

Modify > Bitmap > Trace Bitmap

Fibbla med inställningarna så du får så exakt eller oexakt resultat du vill ha, mycket detaljer tar tid att processa ifall du inte har en snabb dator och bildfilen kan bli större än bitmappbilden. När det är färdigt har du en massa vektorer som du kan redigera eller ta bort onödiga för att spara vikt. Sen kan du exportera som vad du vill.

Det där vet jag inte om det löste mina problem här, men det gav upphov till nya funderingar i denna tråd

(btw, är det du som gjort panoramafilmerna på sidan?)

210244[/snapback]

Yepp, min hobby! :)

Riktigt tjusigt! Mina komplimanger till kocken!  :ThumbsUp:

210283[/snapback]

Instämmer. Snyggt jobb. Och intressant.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...