Jump to content
Just nu i M3-nätverket

JPG till tryck?

Agnes

Recommended Posts

Hej,

Kan man på något sätt manipulera en JPG-bild 72 ppi, så att den kan tryckas i en "enkel" trycksak?

Vad händer (i trycket) om man printar ut bilden i en fotoskrivare, och sedan scannar in den igen med högre upplösning, minst 200 ppi och spar den i ett annat format? Är det totalkört?

Hej,

Kan man på något sätt manipulera en JPG-bild 72 ppi, så att den kan tryckas i en "enkel" trycksak?

Vad händer (i trycket) om man printar ut bilden i en fotoskrivare, och sedan scannar in den igen med högre upplösning, minst 200 ppi och spar den i ett annat format? Är det totalkört?

209955[/snapback]

Det ska du definitivt undvika att göra. Det du ska göra är att öppna bilden med ett bildredigeringsprogram, ändra upplösning till vad det nu ska vara samt ändra läge till CMYK.

Har du inget bildredigeringsprogram så är Gimp gratis att ladda ner men det kräver X11 för att fungera. Graphic Converter fungerar kanonbra direkt i OSX men kostar å andra sidan 30 dollares.

Båda programmen finns på http://versiontracker.com

Det ska du definitivt undvika att göra. Det du ska göra är att öppna bilden med ett bildredigeringsprogram, ändra upplösning till vad det nu ska vara samt ändra läge till CMYK.

Har du inget bildredigeringsprogram så är Gimp gratis att ladda ner men det kräver X11 för att fungera. Graphic Converter fungerar kanonbra direkt i OSX men kostar å andra sidan 30 dollares.

Båda programmen finns på http://versiontracker.com

209974[/snapback]

Tack för upplysningen Peth.

Jasså det är bara att ändra upplösningen och CMYKa! Jo jag har Photoshop 7 nu, så det går bra.

Då passar jag också på att fråga: Är det bättre att göra hela annonsen (text + bild + tecknad vinjett, inscannad 600ppi) i Photoshop och spara som tif kanske, än att göra den i Illustrator och spara som eps?

Det här ska vara till en föreningsskrift där medlemmar annonserar med en A5-sida var. Jag gör detta för en god vän och jag har inte fått några som helst uppgifter om hur de vill ha materialet annat än att bilderna ska vara minst 200 ppi.

Tack för upplysningen Peth.

Jasså det är bara att ändra upplösningen och CMYKa! Jo jag har Photoshop 7 nu, så det går bra.

Då passar jag också på att fråga: Är det bättre att göra hela annonsen (text + bild + tecknad vinjett, inscannad 600ppi) i Photoshop och spara som tif kanske, än att göra den i Illustrator och spara som eps?

Det här ska vara till en föreningsskrift där medlemmar annonserar med en A5-sida var. Jag gör detta för en god vän och jag har inte fått några som helst uppgifter om hur de vill ha materialet annat än att bilderna ska vara minst 200 ppi.

210012[/snapback]

Text i Photoshop brukar inte bli bra, använd hellre Indesign eller Illustrator att göra layouten i (Illustrator är inget layoutprogram men funkar bättre än photoshop i alla fall).

Börja med att öppna bilden i photoshop och ändra läge till CMYK, sedan ändrar du upplösningen, men tänk på att bilden inte kommer innehålla mer information även om du höjer upplösningen.

Text i Photoshop brukar inte bli bra, använd hellre Indesign eller Illustrator att göra layouten i (Illustrator är inget layoutprogram men funkar bättre än photoshop i alla fall).

Börja med att öppna bilden i photoshop och ändra läge till CMYK, sedan ändrar du upplösningen, men tänk på att bilden inte kommer innehålla mer information även om du höjer upplösningen.

210020[/snapback]

Tusen tack för hjälpen! :D

Börja med att öppna bilden i photoshop och ändra läge till CMYK, sedan ändrar du upplösningen,

210020[/snapback]

Förresten, bara en sak till; ska jag efter ändring till CMYK och ändring av upplösning behålla jpg-formatet eller ändra till något annat format innan jag tar in bilden i Illustrator? Och den tecknade vinjetten, som nu är sparad i psd, bör den sparas i tif först eller...?

Förresten, bara en sak till; ska jag efter ändring till CMYK och ändring av upplösning behålla jpg-formatet eller ändra till något annat format innan jag tar in bilden i Illustrator? Och den tecknade vinjetten, som nu är sparad i psd, bör den sparas i tif först eller...?

210106[/snapback]

Då bilden redan är sparad i JPG kan den lika väl fortsätta vara det. .psd borde funka utmärkt.

Du bör dock tänka på att: Om du sparar om din fil med ändrad upplösning så komer det inte bli vackert. Speciellt inte om du ska spara om den till tryck. Då krävs nämligen stora uppläsningar, hellst i 300dpi, för att det skall se bra ut. Och att spara om bilden i jpeg-format igen, förstör bara bilden ännu mer. jpeg drar nämligen ner kvalitén på dina bilder.. Ju fler gånger du sparar en bild i jpeg, desto sämmre kvalitet.

Bara en tankeställare...

Om du har illustrator så spara hellre din omgjorda bild i .psd innan du imorterar in den i illustrator. Har du fler frågor så är det bara att skicka pm eller posta i denna tråden igen!

OK. Jovisst har jag fler frågor! För varje moment som jag utför, så uppstår det nya...

1. Ska jag ändra upplösningen på bilden före eller efter beskärning?

2. Måste varje bild CMYKas i Photoshop innan den tas in i Illustrator. Räcker det inte med att bädda in bilder i Illustrator och CMYKa hela layouten när den är klar?

3. Jag har inte InDesign, bara PageMaker 7.0.

Är det bättre att göra layouten i PM och spara den som ??? Det måste bli en fil som är lättöppnad i PC antar jag. PDF? Jag har Distiller 5.0, räcker det med defaultinställningen Press för att få ett tryckdugligt original? CMYK-bilden ser för sorglig ut när jag provar att ta in den i PageMaker, jättehård, mörk och sotig (även i högupplösningsläget), men det kanske inte har någon betydelse? RGB-bilden före CMYKning blir däremot ”normal”.

4. I Illustrator och Photoshop ser bilden hyfsad ut. Hur kan man få en uppfattning om hur den tryckta bilden verkligen kommer att bli? :cry:

När du ändrar upplösning på bilden spelar ingen roll. Det är den låga upplösningen (bristen på detaljer) i originalbilden som är problemet. Den blir inte bättre för att du ökar upplösningen i Photoshop heller. Men du får ju chans att joxa lite med oskarp mask för att bättra på lite.

Det känns helt främmande att göra trycksaker i RGB-läge över huvud taget. Det är som att göra webbgrafik i CMYK.

PageMaker 7 är väl inte så dumt. Varför ska den öppnas i windows (PC)? Är det inte ett tryckeri som ska ha den?

I teorin är det tänkt att ett arbetsflöde som är kalibrerat från scanner till tryck ska se rätt ut på skärmen. Men det är i teorin det. Provtryck eller färgprover på papper är inte så dumt. Det är bara att mäta och jämföra.

Vi kan väl kanske ta det hela från början.. VAD är det du vill göra? vad skall tryckas på vad?

210679[/snapback]

Jag medger att det låter förvirrat men så här är det:

Jag ska göra en 1-sides annons (A5) som ska ingå i en föreningstidning med jul- och nyårsannonser (ingen redaktionell text) där varje medlem som vill annonsera betalar för en eller två sidor. En medlem sitter, på frivillig basis, och samlar in allt material som han/hon sedan skickar till ett tryckeri. Då vill han/hon kunna öppna materialet i sin egen PC först och det är, av tidigare erfarenhet, här som det kan bli problem. Jag vet ännu inte vem det är som har hand om materialet i år och kan alltså inte ta direktkontakt med den personen.

Av tjejen som ska annonsera och har bett mig göra den här annonsen har jag fått en enda upplysning; att bilder ska vara minst 200 ppi. Samtidigt har jag via mail fått ett enda foto som är en jpg 72 ppi och jag har inte lyckats förklara för henne att det inte duger.

Annonsen som jag ska göra kommer att innehålla ett färgfoto, en tecknad vinjett (den skannar jag själv in i hög upplösning) samt en kort text + annonsörens namn och uppgifter.

Jag vill alltså göra den här annonsen så att den insamlande annonsansvariga lätt kan öppna och granska originalet innan han/hon skickar iväg det till tryck och självklart att slutresultatet ska bli det bästa möjliga.

Av tjejen som ska annonsera och har bett mig göra den här annonsen har jag fått en enda upplysning; att bilder ska vara minst 200 ppi. Samtidigt har jag via mail fått ett enda foto som är en jpg 72 ppi och jag har inte lyckats förklara för henne att det inte duger.

213238[/snapback]

Fixera dig inte vid dpi. Gör bara det bästa av situationen.

Det duger säkert i ett föreningsblad om du ändrar upplösningen till 200 dpi i Photoshop.

Men hur stor är 72 dpi-bilden då? I pixlar el mm el cm spelar ingen roll, då kan vi hjälpa dig se ifall den är tillräckligt stor.

Fixera dig inte vid dpi. Gör bara det bästa av situationen.

Det duger säkert i ett föreningsblad om du ändrar upplösningen till 200 dpi i Photoshop.

213375[/snapback]

Då kan han lika gärna låta bilden vara och trycka den med 72 dpi. Blir samma kvalitet iafl.

Agnes: Det bästa skulle vara om den du får bilden av, gör om den, men med en upplös på 200-300 lpi. Om detta inte går... så låt den vara och tryck den som den är. Det är iafl vad jag skulle göra. Om annonsbladet skulle vara i en stor tidning så skulle förståss INTE bilden dugit.. men i detta sammanhanget så funkar det ok.

Men om den är aldesles för liten (i cm/mm) så funkar det förståss inte..

Men hur stor är 72 dpi-bilden då? I pixlar el mm el cm spelar ingen roll, då kan vi hjälpa dig se ifall den är tillräckligt stor.

213393[/snapback]

Den är 2272 x1704 pixlar (80,15 x 60,11 cm)

Då om de kräver minst 200 dpi kan du trycka bilden maximum 28,85 cm bred och 21,64 hög, nästan ett A4.

Vill du dra någon cm extra spelar mindre roll.

:)

Då kan han lika gärna låta bilden vara och trycka den med 72 dpi. Blir samma kvalitet iafl.

213486[/snapback]

Nu är du tillbaka i dpi-träsket igen - men utan att veta vad du talar om.

Tryckraster mäts i lpi - lines per inch. Dpi - dots per inch - mäts digitala bilders upplösning i.

För att få god kvalite i trycrastret brukar man rekommendera dubbla dpi i förhållande till lpi. Men i praktiken går det med lägre dpi också, fast med sämre kvalite.

Men det viktiga i det här fallet är att hon får till annonsen i föreningsbladet.

Nu ser jag att bilden visst har upplösning nog för 200 dpi. Men han/hon verkar inte förstå relationen mellan upplösning och format. Jochum ser ut att förklara det just nu.

Intressant. Deadline är 15 nov, tills dess är jag öppen för alla synpunkter från er.

Tillsvidare har jag gjort så här:

Ändrat upplösningen på bilden till 200 dpi (behållt jpg), CMYK-at, lagt på oskarp mask, förminskat 75%, beskurit.

Monterat bilden i Illustrator 9.02 (CMYK-läge), monterat tecknad vinjett (600 dpi, psd), skrivit in text, bäddat in bilder.

Tänkte nu spara i EPS. Kan det funka? Borde inte ”mellanhanden” kunna öppna detta, oavsett plattform eller bildbehandlingsprogram, för att sedan vidarebefordra till tryck?

Intressant. Deadline är 15 nov, tills dess är jag öppen för alla synpunkter från er.

Ändrat upplösningen på bilden till 200 dpi (behållt jpg), CMYK-at, lagt på oskarp mask, förminskat 75%, beskurit.

Monterat bilden i Illustrator 9.02 (CMYK-läge), monterat tecknad vinjett (600 dpi, psd), skrivit in text, bäddat in bilder.

Tänkte nu spara i EPS. Kan det funka? Borde inte ”mellanhanden” kunna öppna detta, oavsett plattform eller bildbehandlingsprogram, för att sedan vidarebefordra till tryck?

213871[/snapback]

I dagsläget är det PDF eller EPS som TU rekommenderar som annonslämningsformat, själv tycker jag bättre om PDF.

Se till att du i illustrator gör banor av texten så slipper du typsnittsproblem vilket enligt min erfarenhet är det som krånglar allra mest.

Annonsinfo hos TU

I dagsläget är det PDF eller EPS som TU rekommenderar som annonslämningsformat, själv tycker jag bättre om PDF.

Se till att du i illustrator gör banor av texten så slipper du typsnittsproblem vilket enligt min erfarenhet är det som krånglar allra mest.

Annonsinfo hos TU

213910[/snapback]

OK, tack!

213871[/snapback]

Får jag lov att krångla till det?!

Om du vill vara noga så spara aldrig i JPEG två ggr! Du lägger på en komprimering på en annan. Spara i photoshop format eller nästan vad som helst som inte komprimerar. Du får alltså göra om det du skrev ovan på en kopia av originalbilden förutom att sparar i psd el eps. Tryckeriet spar om bilden i nåt ifall de finner det nödvändigt. Du behöver inte beskära bilden, det gör du ju i illustrator? Du behövde inte heller ändra upplösningen för det spelar ju ingen roll men du kan ju göra det för att det är roligt el för att du då ser hur stor bilden du kan göra den mest eller framförallt för att slippa förklara hur det egentligen fungerar för den där 200dpi-människan. :D Du hade inte ens heller behövt förminska den, för det gör du ju i illustrator oxå. :)

Oj, krånglade jag till det för mycket nu?! :)

Jag hade gjort så här helt enkelt, två versioner varav jag skulle välja den första:

CMYK-at bilden, spara i eps el psd.

Eller:

CMYK-at bilden, välj 200dpi för att göra 200dpi-människan go å glad och förminska bilden till exakt det den ska va och och lägg på oskarp mask, spara i eps.

Den första för jag överlåter till tryckeriet att förminska bilden och lägga på rätt mängd av oskarp mask. Den andra gör jag ifall man vill spara pengar kanske - det är inte säkert - och göra deras jobb, det hela beror väl på dealen med tryckeriet gissar jag. Eftersom du inte har direktkontakt med tryckeriet välj den andra versionen, …som du valde från början! :D

Jag hade gjort så här helt enkelt, två versioner varav jag skulle välja den första:

CMYK-at bilden, spara i eps el psd.

Eller:

CMYK-at bilden, välj 200dpi för att göra 200dpi-människan go å glad och förminska bilden till exakt det den ska va och och lägg på oskarp mask, spara i eps.

Den första för jag överlåter till tryckeriet att förminska bilden och lägga på rätt mängd av oskarp mask. Den andra gör jag ifall man vill spara pengar kanske - det är inte säkert - och göra deras jobb, det hela beror väl på dealen med tryckeriet gissar jag. Eftersom du inte har direktkontakt med tryckeriet välj den andra versionen, …som du valde från början! :D

213942[/snapback]

Jag tror inte att det ska bli några problem efter denna föredömligt pedagogiska utläggning! Tack för den! :D

Angående Peths råd att göra banor av texten så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag har lusläst Illustratormanualen men hittar inte riktigt rätt... :wacko:

Angående Peths råd att göra banor av texten så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag har lusläst Illustratormanualen men hittar inte riktigt rätt...  :wacko:

214040[/snapback]

Skapa textkonturer i textmenyn (create outlines på engelska).

Obs. tänk på att du sedan inte kan ändra tillbaka till typsnitt och redigera texten, kan vara bra att spara en kopia innan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...