Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Använda Mail

erihed

Recommended Posts

Hej!

Jag har sökt runt lite här på forumet men hittar inget riktigt svar på frågan...inte så att jag förstår iaf. :blink:

Jag undrar över hur jag knyter en av mina befintliga mailadresser till programmet Mail. Jag har inget .mac-medlemskap utan en använder mig av Yahoo-, Hotmail- och min studentmail. Dessa är alla tre så kallade webb-mails, eller?? Är det POP3, HTTP, IMAP eller allt vad det nu heter... Om någon kan förklara innerbörden och skillnaden på dessa så skulle jag vara glad!!

Går det att knyta någon av mina mailadresser till Mail (helst min Yahoo- eller studentmail)??? Fungerar det på samma sätt om jag vill knyta mailadresserna till Outlook i Windowsmiljö?

Är tacksam för svar!!

Mail är ett program som fungerar ungefär på samma sätt som Outlook, ja. Det vill säga, du borde kunna hitta uppgifter om pop3-konto, smtp-server och så vidare hos din respektive mail-klient. Hotmail och Yahoo är ju webbmail, även om de säkert går att koppla till mail de med. Det vet jag inte hur man gör dock...

Däremot borde din studentmail absolut gå att koppla till mail, och eftersom du kallar den för studentmail har du säkert skrivit under något slags ansvarighets-avtal med din skola om den. Bland de papprena du fick då borde alla uppgifter du behöver finnas. Sen lägger du bara till den som ett nytt konto i Mails inställningar!

Guten luck.

Tack för dina svar, vet inte om jag tyckte att det var till så mycket hjälp dock!! Men det beror nog mest på mig... :blink: Jag har försökt hitta info om mitt Yahoo-konto men utan resultat...

Någon mer som kan försöka förklara för en inte-så-kunnig-om-mail!!???! :)

De flesta "webmail" och liknande brukar kunna nås via ett mailprotokoll som POP3 eller IMAP (eller båda). Brukar finnas en länk på "webmailsidan" eller liknande. [Hotmail klarar POP3 på konton som tecknades för några år sedan, men på nyare konton kostar det pengar…]

I Mail väljer du bara "nytt konto" och fyller i användaruppgifter och pop/imap -server osv.

Står väl beskrivet i "Hjälp".

Vill du skicka via den mailadressen oxå så får du kika på hur din ISP (internetoperatör) har gjort med utgående mail via smpt. [Många har låst för andra än egna mailadressen då det var en vanlig källa till ofrivillig spam, se där hur vi får lida för vissas klanteri…]

Dock kan mail skicka mail ut via ex.v. nisse@telia.com med replyadressen nisse417@hotmail.com så alla som svarar skickar sina svar till hotmailen ändå (även om mailet inte kommer där ifrån).

Så:

In och titta på pop3/imap på dina webmailsidor, kika i hjälp och sedan fyll i mail.app så saken snart biff.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...