Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ext. Hårddisk för filmredigering

goldglimmer

Recommended Posts

Har en Powerbook g4 1.67 som jag framförallt tänkt använda för redigering av film(men tyvärr har det blivit en hel annat oxå :whistling:).. vill nu köpa en extern hårddisk och inte lägga ned alllt för mycket pengar...och vill samtidigt att det ska fungera smärtfritt när jag sitter och skapar mina mästerverk.........vad har ni macanvändare för tips?

Tack på förhand

Petter

Jo...tänkte även fråga om det är stor skillnad på USB2 , Firewire 400, Firewire 800...är det fw800 man ska satsa på om man man vill ha någorlunda snabb hastighet mellan hårddisk och burk? eller tror ni att det räcker med USB? har en till fråga oxå: är det mer prisvärt att köpa en intern hårddisk + ett chassi än en vanlig extern, fördelar/nackdelar?

USB2 kan du glömma på en gång, långsamt och processorkrävande. I valet mellan FW 400 och FW 800 är ju FW 800 snabbare men är mer sällsynt vilket kan bli problematiskt om du vill koppla in hårddisken i en annan dator. FW 800 är ju dessutom dyrare än FW 400.

Gällande färdig lösning kontra chassi vet jag lite om och överlåter därför frågan till någon som är bättre bevandrad i de externa hårddiskarnas underbara värld.

Jo...tänkte även fråga om det är stor skillnad på USB2 , Firewire 400, Firewire 800...är det fw800 man ska satsa på om man man vill ha någorlunda snabb hastighet mellan hårddisk och burk? eller tror ni att det räcker med USB? har en till fråga oxå: är det mer prisvärt att köpa en intern hårddisk  + ett chassi än en vanlig extern, fördelar/nackdelar?

210254[/snapback]

Här på MacForum kan man också söka information.......

MacForum

MacForum_1

MacForum_2

Jag rekomenderar en extern disk som har både fw 400 och 800. Då har du möjlighet att köra 800 där det finns, annars har ju dom flesta fw400, iaf filmställen där du behöver koppla in disken. Sen bör du väl se till att disken har minst 8Mb cacheminne + minst 7200rpm. Och kolla även upp om vissa program som du tänkt köra mot disken stöder alla diskar, vet att protools som jag kör har mer problem med diskar som inte kör med oxford chipset. Men pt är ju ganska kinkigt på många punkter också.

ok..fw400/800 har jag så det får det nog bli....vad är då mest prisvärt av intern hårddisk med chassi resp extern disk?

Ett chassi är väl inte helt billigt vad jag vet, så jag hade nog satsat på en ren extern. Är snyggare också ;)

Men har man plats för interna och kan ha 3,5" diskar så är dom ju tokbilliga. Fast nu frågade du ju efter en extern :) Men behöver du en större disk, typ 400Gb eller nåt så kanske det blir billigare att köpa en intern + chassi. Vet inte riktigt vad chassina kostar.

Ok tack för hjälpen...Om jag nu ska köpa en extern hårddisk med FW400 & 800 vilken rekomenderar ni då? har funderat på en Maxtor eller LaCie...........

Ok tack för hjälpen...Om jag nu ska köpa en extern hårddisk med FW400 & 800 vilken rekomenderar ni då? har funderat på en Maxtor eller LaCie...........

211114[/snapback]

Jag kör LaCie av gammal vana - 4 på jobbet - 2 hemma - har funkat i 3 år.

Jag tror att Maxtor och LaCie är likvärdiga. Det handlar om tur och otur - att slippa måndagsexemplaren. <_<

Jag kör LaCie av gammal vana - 4 på jobbet - 2 hemma - har funkat i 3 år.

Jag tror att Maxtor och LaCie är likvärdiga. Det handlar om tur och otur - att slippa måndagsexemplaren.  <_<

211119[/snapback]

Håller med till 100% får man en som verkar funka ett tag så tror jag man kan vara ganska säker på att den håller många år till. Men man kanske ska ha datan dubbelt den första månaden för att inte riskera för mycket. Min första lacie jag fick stendog efter ett par dagar. Den nya jag fick har fungerat klanderfritt :)

om man nu ska snacka hårddisk-cache är det stor skillnad på tex 8 eller 16mb?

211673[/snapback]

16Mb är väl ganska exakt dubbelt så mycket som 8Mb ;) Njae men tror inte det gör så jättemycket skillnad. Beror på vilken typ av arbete som man gör. Har läst nån guide med det där nångång där det beskrevs väldigt bra om när man behövde mycket cache och inte, vetti tusan var jag hitta den bara :blink:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...