Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme 54Mbit va?

Luzer

Recommended Posts

Jag har ett Belkin pci kort som körs med airport drivisarna. Och på en widget jag har så står det att det är ett Airport Extreme, och det ska klara 54Mbit så jag misstänker att det likställs mot det. Sitter på ett trådlöst nätverk hos mina föräldrar där vi har en Dell accesspunkt, relativt ny så jag är ganska säker på att den klarar minst 54Mbit. Nu har vi bara 0,5Mbit internetuppkoppling här så det spelar eg. ingen roll. Men inom nätverket eller från min pb till routern så ska det ju ändå vara 54Mbit som snabbast. Det "lustiga" är att när jag håller musenn över en av mina wifiwidgetar så står det "current max-speed 6Mbps" och dåligger jag på 4 pluppar i mottagning, eller 65% på samma widget. Känns som att maxar jag mottagningen så kommer jag max upp i 11Mbps och med 54Mbps och 65% mottagning så bör jag ligga otroligt mycket högre?

Och kan man se nånstans mer "officielt" om man kör med vanliga airport drivisar eller airport extreme, eller vilket macen iaf "tror" man har?

Det kan vara så att routern helt enkelt inte fixar mer än 11 Mbit/s. Alternativt är inställningarna för routern ställda så att den bara kör i det långsammare läget. Tänk på att signalen avtar med avståndet. Ju närmare routern du är, desto snabbare går det.

Jo får se om jag orkar in å greja i routern nästa gång jag är där. Och att snabbheten avtar när avståndet ökar är jag med på, men kändes som att det borde inte avta SÅ mycket om den nu sänder på 54Mbit. Men det är nog som du säger, den ligger nog på 11Mbps.

Har vi fått in en knäppskalle till?

marcushedenstrom

Anmält och klart. ^_^^_^

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...