Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Måla om köket

Semmelman

Recommended Posts

Har inte målat om köket på femton år, efter tio år så började tjejen tjata och hon tycker förstås att det är manligt att ta tag i saker, då säger jag tyst för mig själv att det är manligt att vara lat. Högt säger jag bara ja ja. Men nu efter femton år så är det så t o m att t o m jag ser att det ser för jävligt ut. Så då sa jag till tjejen att man kanske skulle kunna måla väggarna, i ljusgrått, duvskitsblått el vad det heter, då ser inte taket så skitigt ut. Hon tyckte förstås att det vore bättre att måla taket först. Men då blir det en himla apparat med tvättning och maskering med plast över skåpen m m, ett himla göra.

Hur som helst fick jag en liten stjärna i äktenskapsboken för att jag började tänka på problemet sa hon, föga anar hon att steget från tanke till handling hos mannen kan bli precis så långt som han bestämmer sig för. Jag sitter ju mycket hellre framför datorn än tvättar tak. Så nu funderar jag på hur jag skall komma ifrån problemet smidigast. Ringa målarfirma? Har inte råd.

Men hur gör jag bäst då, måste man tvätta takhelvetet först? Kan jag inte måla direkt? Måste jag täcka skåpsluckorna med plast? Kan jag måla väggarna som är värst i duvgrått och vänta tio år på att vi flyttar till en annan lägenhet så man slipper måla taket? Eller stoppar ni en dynamitgubbe i målarfärgsburken?

Tips emottages tacksam! Hur har ni gjort?

Vad är det för material i tak?

Dammsug rent från spindelväv och sånt som samlar sig i hörnen.

Fukta en trasa med lite ljummet vatten, använd inte diskmedel.

Köp hellre en påse målarsoda och häll efter dosering i vattnet.

Sedan har du en långskaftad tvättborste som du lägger trasan runt.

Eller så går du på med borsten direkt, men då skvätter du ner mer.

Har du fuktad trasa går det bra.

Takfärgen lägger du på med rulle, även det med långt skaft, går elegant.

Behöver inte skvätta om du tar det varligt. Men visst bör du täcka med papper.

Finns papp i målarbutiken.

Fråga mig :ThumbsUp:

Själv håller jag på och river ut min hörnsoffa jag byggde för 25 år sedan i gillestugan.

Eldat upp den i ute i grönsaklandet nu.

Svider lite i hjärtat, för den var fin, men alldeles för hård att sitta på trots dynor.

Nu ska det bli skinnfåtöljer framför TV:n , och stolar vid furubordet. :P

Ska införskaffa ny fotlist som ska ligga där soffan varit.

I väntan på fåtöljerna får vi sitta i våra "Baden Baden" trädgårdsstolarna :P

post-113-1129375406.jpg

Taket måste du måla om du ska måla väggarna, det kommer att se för jävligt ut annars. Och i ett kök bör man nog tvätta taket så mycket fett och smuts som sitter där. Jag hade nog tagit Yes diskmedel för det är bra mot fett, men jag såg att Pocahontas rekommenderade motsatsen, att inte ta diskmedel. Ta isf målarsoda, det är säkert det bästa - Poca vet garanterat bättre än vad jag gör. :)

Skaru flytta om tio år, måla på taket direkt med roller, tre till fyra rollningar! Tar du det lugnt så skvätter det inte, skvätter det så är det bara att torka av med blöt trasa!

Köp färg av kvalitet som täcker bra, annar får du rolla dig genom livet!

Visst kan du göra som Balooba säger, men det är inte roligt att måla över massa flugbajs :lol:

Visst kan du göra som Balooba säger, men det är inte roligt att måla över massa flugbajs  :lol:

209415[/snapback]

Jamen, det är ju det som är så jäkla roligt! Och bara du själv sen vet att det finns där!

Jaha, tack för svar, ni verkar vara eniga om att tvätta och måla taket. Det får väl bli så då. Men får försöka förhala det in i det längsta. :)

Jaha, tack för svar, ni verkar vara eniga om att tvätta och måla taket. Det får väl bli så då. Men får försöka förhala det in i det längsta. :)

209496[/snapback]

Visa nu att du är händig, finns inget bättre medel att impa tjejer med.

:P

Visa nu att du är händig, finns inget bättre medel att impa tjejer med.

:P

209500[/snapback]

Hihi!

Tvätta taket först!

Har du tur behöver det inte målas om!

Det var jag med om en gång.

Var så mycket smuts och äckligt när jag flyttade dit att jag bestämde mig för att måla om, men först måste det ju tvättas!

När det var gjort såg det hur bra ut som helst.

Men kör man på med målarsoda är det väl kört antar jag- då blir ytan så matt att den måste målas efteråt.

Sån tur finns inte på jorden Kabo att jag skulle ha ett rent tak inunder skiten! Börjar jag tvätta får jag nog gå hela plankan ut, eller löpa linan el va de heter.

Jochum, varför skjuta upp allting? Antingen tänka: Varför skjuta upp till morgondagen det frugan kan göra redan idag?

Eller varför inte tänka stort! Varför vänta tio år med att flytta, gör det redan nu!!

Hehe… fast flytta det är ju ännu mer bök, flyttkartonger osv… det vill jag nog skjuta ännu längre på framtiden.

Äre frugan du har på bild Balooba förresten?

Tänka stort förresten, det vore att gifta sig med Pernilla Wahlgren, hon har köpt skor för 200 000 kr såg jag på teve, hon skulle nog ha råd att anlita målare.

Äre frugan du har på bild Balooba förresten?

209552[/snapback]

Tänk, det har jag oxå undrat. ;)

Fanken, syns det inte att det är jag? Maskerad är kul!!

209580[/snapback]

Åh... :unsure:

Rosen är förresten fin. ;)

Åh...  :unsure:

Rosen är förresten fin.  ;)

209590[/snapback]

Oj, visste inte att jag lyckades få in rosen!!

I vilket fall som helst, tur att upplösningen är så dålig att man inte ser mina håriga ben på ängeln!

Mustaschen, skägget och flinten framträder heller inte, men annar tycker jag det blev ganska lyckat!

:w00t:

• 2 weeks later...

En annan liten tanke jag går och bär på, vi har våtrumstapeter i badrummet, el snarare plastmatta på väggarna ser det ut som, fogarna har jag gjort om på ett par ställen där det började glipa, funderar på ifall man skall göra ngt bättre, hörde av en granne att det bästa man kan sätta in är vanlig vävtapet, det kommer hålla i evighet och när det blir smutsigt och trist är det bara att måla över igen, väven är lite elastisk så den följer med det gama trähusets rörelser när malmtågen går förbi.

Frågor: Är det lätt att riva ner gammal plastmatta/tapet? Följer allt underlag med så att man måste fuktspärra om allt igen? Är idén med vävtapet så bra som grannen påstår?

Frågor: Är det lätt att riva ner gammal plastmatta/tapet? Följer allt underlag med så att man måste fuktspärra om allt igen? Är idén med vävtapet så bra som grannen påstår?

215422[/snapback]

Rent spontant, skulle aldrig sätta in vävtapet i våtutrymme! Fuktspärra och kakla om du vill få till det!

Kakla är dyrt, och jag är osäker om fogarna håller när huset rör sig?

Med vävtapet menar jag sån i glasfiber förstås.

Kakla är dyrt, och jag är osäker om fogarna håller när huset rör sig?

215442[/snapback]

Använd stum fogmassa så stagar det upp huset!! :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...