Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Död hjälpvisning

ninalekander

Recommended Posts

hej,

jag har nyss fått Tiger och MacOSX-hjälpen funkar inte mer än att man kan klicka på länken till Apples hemsida – sen är det dött var man än klickar eller hur man än söker, det bara snurrar i evighet

har slängt helps plist-filer i preferences, men det hjälpte inte – ej heller att leta på den jädrans hemsidan, varför ska just hjälpen inte funka för oss X-nybörjare (bytte nyss från den kära nian)?!

sen undrar jag: varför kan jag inte dra vissa mappar/program – i det här fallet TinkerTool – till nån annan mapp, den bara ligger på skrivbordet och låter sig inte startas därifrån utan rekommenderar "system disk" – qué?

om någon begriper något av detta vore jag himla tacksam för alla upplysningar

hälsningar,

/nina

jag har nyss fått Tiger och MacOSX-hjälpen funkar inte mer än att man kan klicka på länken till Apples hemsida – sen är det dött var man än klickar eller hur man än söker, det bara snurrar i evighet

har slängt helps plist-filer i preferences, men det hjälpte inte – ej heller att leta på den jädrans hemsidan, varför ska just hjälpen inte funka för oss X-nybörjare (bytte nyss från den kära nian)?!

209365[/snapback]

Börja med att gå till mappen Verktygsprogram som ligger i programmappen. Starta där programmet Skivverktyg. Markera startskivan och välj att reparera skivbehörigheter.

Fungerar inte det kan du gå till den hemkatalog, mappen Bibliotek, Preferences och ta bort filen 'com.apple.helpviewer.plist'.

sen undrar jag: varför kan jag inte dra vissa mappar/program – i det här fallet TinkerTool – till nån annan mapp, den bara ligger på skrivbordet och låter sig inte startas därifrån utan rekommenderar "system disk" – qué?

209365[/snapback]

Det som ligger på skrivbordet är en skivavbild. Det finns i nian men är mer vanligt i tian.

Läs mer i Installera ett program.

• 1 month later...

sent men djupt känt tack snälla Qwerty!

jag har ju fan inte ens fattat förrän nu hur man går in igen på forumet och kollar på eventuella svar, än mindre hur man ska tacka för hjälpen med hjälpvisningen (och så himla snabb som du var, så himla schysst!)

– som jag lustigt nog fått problem med igen!

tro det eller ej, men när jag äntligen vågade ta bort gamla iMacen med nian och varligt flyttade min glob till dess nya plats

försvann en hel bunch av inställningar och bokmärken i alla möjliga program! de flesta har jag själv lyckats fixa nu, förutom då hjälpvisningen + det helmysko fenomenet som jag såg diskuteras på en annan tråd: apparateländet går inte att stänga av – eller sätta på! – utan fastnar i ett ikonlöst mellanläge … jag jobbar på detta utan att än så länge våga testa igen (efter den blir sur och straffar mig när jag rycker ur kontakten)

ack den enkla och genomskådliga nian, suckar jag numera nostalgiskt flera gånger om dagen

bästa hälsningar,

/nina

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...