Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Schemalagd skötsel av Mac OS X

mikaellq

Recommended Posts

Ni kan hitta CronniX här.

Den kan schemalägga uppgifter som skötsel av datorn, att köra cron-skripten t.ex., daily, weekly och monthly som finns i /etc. De måste köras av root så roots crontab måste ställas in alltså.

I CronniX klickar ni på "Open" för att välja en annan användare, i det här fallet root. Ange namn och lösenord för en administratör (första användaren i din dator).

Jag har satt CronniX så här, har försökt att sprida dem så att de inte körs samtidigt, stör så lite som möjligt alltså:

daily: 19.00 alla veckor, alla månader.

weekly: 19.10 varje måndag, alla månader.

monthly: 19.20 alla veckor, den första dagen varje månad.

diskutil repairPermissions /: 19.20 alla veckor, den andra dagen varje månad.

Texten med kommandot, ändra "daily" till "weekly" eller "monthly":

/etc/daily >> /Users/Shared/cron.txt; echo "~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~" >> /Users/Shared/cron.txt

Kom ihåg att det blir root som kör de schemalagda uppgifterna så sudo behövs inte.

Systemet går mycket smidigare nu, och Safari verkar inte vilja använda alls lika mycket av processorn längre. Toppen. B)

Men hur dags brukar underhållningen dra igång då? Vanligen om man inte har macaroni och etc alltså. Vad händer då, märker man att nåt händer förutom en viss hårddiskaktivitet? Kan jag sätta fram klockan till nåt timslag för att den ska börja gå igenom underhållscriptet?

Men hur dags brukar underhållningen dra igång då? Vanligen om man inte har macaroni och etc alltså. Vad händer då, märker man att nåt händer förutom en viss hårddiskaktivitet? Kan jag sätta fram klockan till nåt timslag för att den ska börja gå igenom underhållscriptet?

209184[/snapback]

Tror att den börjar vid fyra fem på morgonen.

Testade med aktivitetskontroll på för att se ifall nåt hände, inget hände kl 4 och 5.

Tänkte att det kanske inte funkar ifall nåt program var igång så jag stängde det och alla program som var öppna och då började hårddisken knastra en minut eller så. Var det det?! Inget hände på skärmen.

Sen försökte jag igen med 1.59, 2.59, 3, 4, 5, 6 men inget alls hände, kanske han kom ihåg att han just gjort det, eller så funkade inte mitt lilla lurendrejeri?

Testade med aktivitetskontroll på för att se ifall nåt hände, inget hände kl 4 och 5.

Tänkte att det kanske inte funkar ifall nåt program var igång så jag stängde det och alla program som var öppna och då började hårddisken knastra en minut eller så. Var det det?! Inget hände på skärmen.

Sen försökte jag igen med 1.59, 2.59, 3, 4, 5, 6 men inget alls hände, kanske han kom ihåg att han just gjort det, eller så funkade inte mitt lilla lurendrejeri?

209233[/snapback]

Kan ju vara så att Apple har ändrat tiden sedan 10.2, eller så har jag fruktansvärt fel :whistling:

Tror att den börjar vid fyra fem på morgonen.

209220[/snapback]

Enligt Apple själva så är de schemalagda för att köras mellan 3:15 to 5:30 på natten.

Enligt Apple själva så är de schemalagda för att köras mellan 3:15 to 5:30 på natten.

209386[/snapback]

Tack för länken, jag följde rådet med terminalen och körde ett script, men det tog ungefär en sekund så var det klart!!! Ska det inte vara mer snurr och grejande och letande och fejande och gud vet vad???

Tack för länken, jag följde rådet med terminalen och körde ett script, men det tog ungefär en sekund så var det klart!!! Ska det inte vara mer snurr och grejande och letande och fejande och gud vet vad???

209515[/snapback]

Nä det går fort för datorn att fixa det.

Men det där Onyx å andra har man ju läst om att för några så har datorn fått tuppjuck efteråt, bäst att låta bli. Datorn funkar grejt förövrigt så inte väcka den björn som sover…

Jahaja, då var det ju bra att man kan köra det via terminalen, ska bara skriva upp det så jag kommer ihåg det!

209536[/snapback]

Jag tröttnade på det där manuella, det är därför jag ändrat cron till att köra skripten när det är sannolikt att datorn är igång. Hurra! Mindre knackande i terminalen! :w00t:

Edit: Notera oxå att det är inte bara cron scripten som kan automatiseras. Här finns fler möjligheter.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...