Jump to content
Just nu i M3-nätverket

PB 12" (ny) koppla till TV

Badmonstret

Recommended Posts

Har problem med detta: hur ska jag bära mig åt för att koppla PB 12" (combo) till TV:n? Ringde till Apple-store som inte hade någon bra lösning utan sa att det vore lättare för mig att fråga i en TV butik. Varit inne i en PC butik men där bara stirrade de på bildskärmsutgången (mini-DVI?) och sa att de aldrig sett något som ens liknade den. Så, hur gör ni för att koppla?

Gamla iBooken var det ju bara en utgång som var till både ljud och bild ut och sen kopplade man den sladden till en scart-adapter och allt var jättelätt, bara en sladd...?

Suck, jag blir ju tokig, finns det ingen standardlösning?

Och trevlig helg! =)

Om du har en sån där 7pins rund kontakt för tv ut så kan du antingen koppla en vanlig svideo kabel därifrån till tvn, eller så köper du en adapter (från apple) där du har en 7pins hane -> komposit hona, och kör komposit till tvn om den inte stöder svideo. Ljudet får du ta separat från hörlursutgången om det inte finns line out. Du kan koppla allt till scarten nu också, antingen med en scart adapter som har alla in/ut gångarna som små kontakter, eller så köper du en halkopplad scart så ser det lite snyggare ut med bara "en" kabel den längre vägen iaf.

Men jag har ingen rund kontakt på datorn... den är avlång och påminner mer om usb i utseendet, fast med annat innehåll såklart... mini dvi?

och var köper man de olika kablarna?

har en scartadapteroch tycker den är bra, gärna sladd som man kopplar till den alltså..

marcushedenstrom

12-tumsböckerna har inte S-video direkt, utan bara mini-DVI, och så har man en adapter för S-video.

Badmonster, om du har s-video i TVn så tycker jag du ska köra med en sån adapter och sen s-video-kabel direkt in i tvn.

Sen vet jag inte hur du gör med ljudet, om du har stereoanläggnig och så. Men klart smidigt är dete ju i andra fall att köpa en sån där scart-adapter som du pluggar in i TVn, och sen in med s-videon där plus en mini-tele till RCA för ljudet.

Men jag har ingen rund kontakt på datorn... den är avlång och påminner mer om usb i utseendet, fast med annat innehåll såklart...  mini dvi?

och var köper man de olika kablarna?

har en scartadapteroch tycker den är bra, gärna sladd som man kopplar till den alltså..

209087[/snapback]

Adaptern köper du på till exempel Applestore - adapter. Det andra kablaget köper du hos exempelvis Clas Ohlsson :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...