Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Apple vill tjäna pengar på iPod-prylar

Simon Grabiec

Recommended Posts

Simon Grabiec

Apple vill tjäna pengar på iPod-prylar

Sedan iPod introducerades har det vuxit upp en hel tillbehörsindustri runt produkten. Nu vill Apple ha en del av kakan, och planerar därför att införa licensavgifter på hela tio procent.

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Jag förstår inte riktigt det här. Vad tar Apple licens på? Att någon gör en pryl som fungerar med iPod, eller att Apple certifierar dem och har deras produkt på apple.com?

Joakim Ågren
Som om tillverkare av pennor skulle kräva licenspengar för pennfodral.

Eller som om nyckeltillverkare skulle kräva licenspengar för fickorna i jeans.

För att inte tala om alla andra prylar man kan ha i en ficka.

Nej det är väl bara att byta namn på prylen. "Fodral för mp3-spelare".

Så var den saken ur världen. :P

209335[/snapback]

Licensen gäller ej rätten att tillverka prylar som "råkar passa" tillsammans med iPoden!.

Nej det man betalar licens för är rätten till att använda varumärket iPod i sin marknadsföring samt ha iPoden på bild i annonser odyl. Jag tycker det är rimligt att Apple får en viss ersättning för det eftersom iPodens "glans och glamour" då smittar av sig på deras produkt och genererar mer inkomster än om det hade varit ett tillbehör till vilken mp3 spelare som helst!.

Dock tycker jag inte den nivå som nu diskuteras är acceptabel. 10% är absurt!. Det är bra som det är nu!. 10% är bara girigt!

Hmm... det låter väldigt klumpigt. Känns som att det riskerar att ta död på mycket av den mängd av olika tillbehör som finns. Känns väldigt otaktiskt!

Är det baksidan på Apple som kommer fram? Masken som vill äta allt.......

Hur blir det med hemstickade strumpor då?

Ska man skicka ett garnnystan till Apple, kanske?

daniel_hejhopp

Jag tror att apple vill sålla bort billiga tillbehör och därmed hålla kvar glansen i iPoden!

Vaddå "glansen"... så korkade är inte konsumenter att de anklagar ipoden för att fungera dåligt med tillbehören som inte är gjorda av apple...

Programtillverkare ja, de är ute efter att försvara sig. En annan sak om konsumenterna gått igång med att tycka os x var dåligt för att ett dåligt skrivet program inte fungerar som det skall! ;)

Nej, dåligt apple, det kommer i slutändan att skada er själva är allt jag har att tillägga!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...