Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Använd Gmail som hårddisk

Simon Grabiec

Recommended Posts

Simon Grabiec

Använd Gmail som hårddisk

1 gigabyte är ganska mycket lagringsutrymme för e-post, så varför inte använda överblivet utrymme som en extra hårddisk på nätet? Programmet Gdisk fixar filöverföringen i bästa ftp-stil.

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Dessutom har jag för mig att man kan bli avstängd om man använder dessa verktyg med Gmail. "Enbart till e-post" tror jag att det står i deras villkor.

Tänkte jag skulle testa det här programmet idag, dock så funkar det inte. Programmet startar och jag får sklriva in user och pass. Men sen stänger programmet ner sig.. Någon som har någons som hellst aning om vad som kan vara fel?

Har det kommit till mac nu, attans va bra, har G-drive på pcn och då dyker ens Gmail upp som en disk och det är jätteenkelt att flytta filer fram å tebaka, + att man kan hämta dom var som hellst genom att logga in på Gmail även om man inte har G-drive.

Jag installerade det igår. Jag skaffade också ett gmail konto eftersom jag inte hade det tidigare. Nu kan jag rapportera att det verkar funka hur bra som helst, har fört över lite dokument mm. och det är inga problem.

Anton Österberg

Ja, men är det som Marcus säger så är det ju inte så användbart...

Användbart eller inte beror ju på vad man använder det till. Jag lägger allt mitt skolarbete där och än så länge har jag inte haft användning fö det men om man vill ha en extra backup så är det ju bra. Om den ena hårdisken lägger av så kör man ju från sin backupdisk men det är inte alltid det hjälper. En polare blev av med alla sina arbeten när han fick sin dator stulen. Klart att man kan bränna ut alla arbeten men gmail känns som ett smidigt alternativ när man inte har varken skivor eller pengar.

Användbart eller inte beror ju på vad man använder det till. Jag lägger allt mitt skolarbete där och än så länge har jag inte haft användning fö det men om man vill ha en extra backup så är det ju bra. Om den ena hårdisken lägger av så kör man ju från sin backupdisk men det är inte alltid det hjälper. En polare blev av med alla sina arbeten när han fick sin dator stulen. Klart att man kan bränna ut alla arbeten men gmail känns som ett smidigt alternativ när man inte har varken skivor eller pengar.

209338[/snapback]

Men läste du vad Marcus (qwerty) skrev?

Du kan ju bli av med allt du sparat.

Det kan jag ju alltid bli, jag tänkte mer som så att två eller tre backuper är battre än en. Jag skulle inte rekomendera någon att lägga över allt sitt arbete till gmail och radera filerna på datorn eller backupen. Det funkar så länge det funkar och sen får man väl hitta något annat. :P

Jag la ner några små dokument, gick bra! Försökte sen lägga in en fil på 96Mb, det sa inte ens tjoff! Utan ens en blixt från klar himmel dök programmet!

Eftersom funktionen finns att man ska kunna använda den som en disk så måste man ju få lägga mer än mail på sitt konto. Sen tror jag det står någonstans att det är en begränsning på 10Mb/fil så det är ju lite dumt iofs, men att använda det som "Sinatora" skrev tycker jag verkar perfekt, dokument och presentationer, sen att man inte fyller 2,6Gb med det heller är ju bara bra, skönt att ha en buffert.

Eftersom funktionen finns att man ska kunna använda den som en disk så måste man ju få lägga mer än mail på sitt konto. Sen tror jag det står någonstans att det är en begränsning på 10Mb/fil så det är ju lite dumt iofs, men att använda det som "Sinatora" skrev tycker jag verkar perfekt, dokument och presentationer, sen att man inte fyller 2,6Gb med det heller är ju bara bra, skönt att ha en buffert.

209721[/snapback]

Det stämmer har testat samma sak synd att det gör bara 10 mb :cry:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...