Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Upplösning 70x100?

dedde

Recommended Posts

Ska göra en affisch 70x100.

BIlden bearbetas i Photoshop och monteras i Indesign.

Vilken upplösning ska jag ha när jag arbetar i Photoshop?

Affischen ska tryckas.

Vilken upplösning ska jag ha när jag arbetar i Photoshop?

Affischen ska tryckas.

208819[/snapback]

Det beror på vilken rastertäthet du ska ha i trycket.

Men 133 eller 150 linjers raster är vanligt i finare affischer. Så det behöver 266 eller 300 dpi. Du kan jobba i 266 även om det trycks med 150 linjer, om bilden är tung i datorn.

Björn Nordström

Det finns en tumregel som säger att bilden aldrig behöver vara större än 100 MB, oavsett storlek! Om bilden är fysiskt stor så betraktas den oftast på större avstånd, då behövs inte samma upplösning.

100 MB gäller för en RGB-bild i TIFF, ett lager (utan justeringslager) och 8 bitar/kanal.

Det skulle innebära att vi har ett mått på ögats bandbredd. Coolt.

Det finns en tumregel som säger att bilden aldrig behöver vara större än 100 MB, oavsett storlek!

208887[/snapback]

Det är klart att ögats upplösning styr hur hög upplösning en papperskopia behöver ha. Men betraktningsavståndet till en idolbild som sitter på väggen hemma kräver högre kvalite än en konsertaffisch på stan.

På utställningsskärmar kan det räcka med 100 dpi. Men vi vet ju inte vilken sorts affisch som ska göras.

Megabytestorlekar på bilder är opraktiska. Varför inte använda de mått som finns på upplösning?

Men det är förstås sällan en färdig bild behöver vara tyngre än 100 Mb.

Det skulle innebära att vi har ett mått på ögats bandbredd. Coolt.

208888[/snapback]

Hela informationsmängden från ögat är inte upplösning. Synsinnet är ju så finurligt skapat att bidenär starkt komprimerad redan från ögat. Endast gula fläcken har full upplösning. I utkanten är det glest med information.

Detsamma gäller färginformationen, bitdjupet om du vill. Är det 20 miljoner nyanser eller 2 miljoner mot PostScripts 256x4 nivåer. Men det är förstås mitt i synfältet.

Tänk om man kunde göra en videokamera med samma intelligenta komprimering. Delvis finns det ju. Men det är fascinerande.

tack för alla svar.

För att förtydliga så ska jag göra en affisch för en konsert som ska sättas upp i offentliga miljöer samt på så kallade ljusskåp...

påverkar det upplösningen?

jag har börjat att skiss på affischen i photoshop, i ett dokument som är 70x100 300dpi RGB 8 bit.

Filen väger redan med bara ett par lager över 300 MB o är ganska seg att arbeta med...

Kan man göra på ngt annat sätt (förutom att köpa en bättre dator...) Jag sitter med powerbook 1 GHz 1,5 Gig ram.

208945[/snapback]

Upplösningen på affischen bestäms när tryckeriet RIP:ar dokumentet. Vilken upplösning du ska jobba med i datorn räknar man ut baklänges från tryckrastrets upplösning.

Med andra ord: Tryck det i så grovt raster du vill. De screen-tryckta stortavlorna i tunnelbanan utomhus är ganska grova i rastret. Jämför själv hur du vill ha det.

Det är klart att en skylt utomhus inte behöver tryckas i 150 linjer (=300dpi). En traditionell dagstidning har 85 linjer (=170dpi). Det borde räcka om det kniper. Men allt är en fråga om betratktningsavstånd och stil.

Vaför gör du originalet i RGB?

Original kommer från en 35-mm film som scannas

till 72 dpi 6k

209002[/snapback]

Upplösningen bör relateras till ett längdmått. 6K låter konstigt. Ingen bild för en 70x100-affisch kan vara så liten -- eller är det en specialeffekt ;)

Björn Nordström är ju inne på nåt. Jag har en gång tryckt ut en repa på 3-4 meter bred bild och jag har för mig att jag körde med 150 dpi på ett väldigt ungefär, så mycket som min dator kunde klara av med några lager - några hundra MB, det skrevs ut på en skrivare med högre upplösning! Det blev hur bra som helst. Ju större bild desto längre avstånd betraktas den ifrån som Björn skrev. Om jag var du skulle jag nöja mig med att scanna bilden i den storlek som krävs för att trycka bilden i A3 format med 250–300dpi. Som ett ungefärligt riktmärke, så mycket mer information finns knappast att pressa ur filmen ifall det är ett 36mm dia. Sen förstorar du bara bilden till affischstorleken du vill ha och låter dpi bli som den blir. Det tror jag blir helt acceptabelt. Ifall du har kapacitet till det så kan du ju förstås scanna bilden större men jag tror skillnaden blir mindre än man tror.

Skall säga att jag är inget superproffs, jobbar inte på tryckeri, så detta är bara ett råd som bör tas med en nypa salt, jag bara säger hur jag skulle göra. Så skyll inte på mig sen ifall det går galet. :)

Ifall det hade varit ett konsttryck så hade det varit nåt helt annat förstås, då drar det iväg.

Tryckerierna brukar scanna allt som skall tryckas i 300dpi och sen trycks det med 133, 150 linjer beroende på vad pressen klarar bäst. Prata med tryckeriet vad de rekommenderar och skall du trycka från en 35mm film så gör du bäst i att låta tryckeriet scanna med proffsscanner annars kan resultatet bli därefter

Prata med tryckeriet

209091[/snapback]

Det är det bästa rådet om man inte har koll på vad man sysslar med.

Nu går argumentationen i riktningen att låta proffsen sköta så mycket som möjligt. Men själva vitsen med att ni sitter och gör original är ju att skippa proffsen ;)

Varför skulle tryckerier scanna in allt i 300 dpi? (Förväntad storlek och 300 dpi får man då förmoda.)

visst slipp proffsen men förvänta inte att resultatet skall bli lika bra då man kan göra markeringsbilderna själv så byts de ut i tryckeriet

Klart det är förväntad storlek det går snabbare att rippa ut om bilderna inte är för stora

300 dpi i 70x100cm!?! Det blir nästan 300MB stor bild. Från ett 35mm dia/neg, det finns inte så mycket info i den bilden, ni kommer scanna atomer nästan. :) Jag vet inte vad ett tryckeri skulle scanna men inte så stort, närmare det jag skrev i så fall, och sen interpolerar de upp bilden ifall det är nödvändigt. Men det beror ju på rasterstorleken.

Men som sagt bäst att överlåta det till tryckeriet ifall kraven är höga.

Gör en duplexbild går att göra bra med lite mindre upplösning kan bli effektfullt istället

209310[/snapback]

Va?!! Vad menar du då med duplexbild? Vanligtvis betyder det en bild uppbyggd av två tryckfärger - typ svart och en PMS-färg.

Stämmer kräver kanske lite förarbete med den svartvita bilden

209785[/snapback]

Skulle en duplexbild kräva lägre upplösning än en fyrfärgsbild, eller en svart-vit för den delen? Det är ju fullständigt...

Vad får dig att tro det??? Har du läst den någonstans eller har du egen erfarenhet eller?

Det låter så fullständigt verklighetsfrämmande.

För att förtydliga så ska jag göra en affisch för en konsert som ska sättas upp i offentliga miljöer samt på så kallade ljusskåp...

jag har börjat att skiss på affischen i photoshop, i ett dokument som är 70x100 300dpi RGB 8 bit.

Filen väger redan med bara ett par lager över 300 MB o är ganska seg att arbeta med...

Det låter lite segt ja.

Om inte affischen enbart består av en enda bild (i hela formatet alltså) finns det ingen anledning att göra layouten i Photoshop.

Använd t ex InDesign eller Illustrator och montera in din bild där efter att du omvandlat den till rätt upplösning = 1,5 till 2 ggr rastertätheten i 1/1 storlek och cmykformat. Texter och ev. anda krusiduller kan du med fördel göra i InDesign.

Original kommer från en 35-mm film som scannas

till 72 dpi 6k

209002[/snapback]

Detta måste vara fel?? Det finns ingen användbar information i en sådan bild...

varför skulle det inte finnas ngn information i en sådan bild?

bilden är 6144x4668 px 72 dpi

210225[/snapback]

Men då väger den väl inte 6k?

ursäkta.

jag var otydlig.

6k är ett uttryck för upplösning när man arbetar med scanning av biofilm.

originalformat för inspelning är 35 mm som scannas till 2k, 4k eller 6k.

i detta fall fick jag en frame från 35mm-neg som scannas till .tif 6k 72 dpi 6144x4668 px 8 bit rgb

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...