Jump to content
Just nu i M3-nätverket

VHS till firewire?

Ingemar Ragnemalm

Recommended Posts

Ingemar Ragnemalm

Jag försöker rädda några gamla VHS-band. Jag kan koppla bandspelaren till DV-kameran, spela in rubbet på ett band, och sedan föra över det till Macen med Firewire. Men, kameran vägrar hantera båda portarna samtidigt. Allt jag vill ha är ju kamerans sampling, jag vill inte gå via bandet, för det tar dubbelt så lång tid.

Finns det någon bra burk som gör samma jobb men undviker omvägen om bandet? Hyfsad kvalitet, lämpligtvis. Det ska vara lika lätt som det var med gamla 8600'an (bara koppla in och köra), men inte lika risigt.

Jag har köpt mig en kombinerad VHS och DVD-brännare hos Netonnet för ett tag sedan, just för att rädda mina gamla VHS-band

Fungerar jättebra, Centrum Sirius 300 för 2990:-

http://www.netonnet.se

Det räcker väl med en inspelningsbar dvd-spelare? Finns ju för neråt tusenlappen...

208824[/snapback]

Går ju bra det med, bara man har möjligheten att ansluta VHS:en till DVD-spelaren.

Den jag köpte var väldigt enkel att använda.

Stoppa i VHS-bandet, tryck copy, och man bränner över det till en CD.

Naturligtvis gick det att redigera, pausa osv.

Finns säkert prylar som kopplar ihop VHS:en direkt in i macen, men de kostar väl mer.

Formac är väl en sådan pryl

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=264489

Ingemar Ragnemalm

Tack för många bra tankar (och snabbt gick det). Det verkar ju inte bli så himla dyrt i alla fall, det är trevligt.

Går ju bra det med, bara man har möjligheten att ansluta VHS:en till DVD-spelaren.www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=264489[/url]

208835[/snapback]

Det borde väl fungera om man sätter in Scartsladden från VHS:en i Scart-uttaget på dvd:n där tv-signalen går in för inspelning? Eller har jag fattat helt fel?

Det borde väl fungera om man sätter in Scartsladden från VHS:en i Scart-uttaget på dvd:n där tv-signalen går in för inspelning? Eller har jag fattat helt fel?

208867[/snapback]

Du har fattat rätt :ThumbsUp:;)

Du har fattat rätt  :ThumbsUp:  ;)

208891[/snapback]

Vilken tur - jag lurade min far att köpa en inspelningsbar dvd-spelare här om dagen, just för detta ändamål.

Köpte en jag också, en Pioneer DVR 530H-S 160GB hårddisk :ThumbsUp:

Håller på och försöker fatta manualen. :ermm:

Fjärrkontrollerna blir allt otympligare och en h-es massa knappar att hålla reda på :D

Går blixtsnabbt att spela in på hårddisken i vilket fall, och lika snabb uppspelning.

Har inte testat att bränna en DVD-R ännu.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...