Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilka format ger bäst kvalite

alfarne

Recommended Posts

Jag har en MacMini som skall stå fungera som "mediacenter" till min tv. Min musik och mina filmer vill jag ha på mac'en hd. Har rippet ner dvd filmene med MacTheRipper och har tänkt att konvertera filmene med ffmpegX. Vilket förmat (ut) ger bäst kvalitet?

Lägger man ner tid på att rippa filmer och lär sig endel runt omkring detta så tror jag att DivX 5 ger bäst kvalite med tanke på storleken. Vill du göra det så enkelt och snabbt som möjligt så är det ju enklast att rippa till Dvdr men då tar filmerna mer plats som sagt. Och kan man sin sak så tror jag det går att få bättre kvalite med DivX än med Dvdr om det görs lite taffligt. Och till 1/4 av storleken. Men då tar det längre tid också.

Tack för svar. Jag vill jo inte ha mycket sämre kvalite och filmene skall inte brännas på en ny dvd skiva. Syftet var ett samla mina dvd filmer på hd för att enkelt ta fram dom och visa dom på tv. Jag har rippad ner dom på hd som tar ca 7 gb och användt sharewareprog Matinee (matinee.dizandat.com/) för att visa dom via apples dvd player och det fungerar perfekt. Men jag vill ha samma möjlighet (full skärm + kvalite) men med mindre filer.

Tack för svar. Jag vill jo inte ha mycket sämre kvalite och filmene skall inte brännas på en ny dvd skiva. Syftet var ett samla mina dvd filmer på hd för att enkelt ta fram dom och visa dom på tv. Jag har rippad ner dom på hd som tar ca 7 gb och användt sharewareprog Matinee (matinee.dizandat.com/) för att visa dom via apples dvd player och det fungerar perfekt. Men jag vill ha samma möjlighet (full skärm + kvalite) men med mindre filer.

208785[/snapback]

I så fall tipsar jag om Handbrake som jag länkar till här ovan. Du kan själv ställa in hur mycket utrymme resultatet ska ta. Väljer man H.264 + AAC så kan man lätt få en film på två timmar att se riktigt bra ut på 700 MB.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...