Jump to content
Just nu i M3-nätverket

uptime program - load averages ?!

Luzer

Recommended Posts

Jag börjar få upp min uptime nu hö hö, dryg 5 dagar hittills ;)

Jag har programmet MacSysInfo och efter uptimen så står det "Load averages" och sen tre värden, vad betyder dessa?

hur mcyket proccesorn jobbar..första värdet är värdet på 1 minut tro jag det var o de andra 2 5 o den sista 10

The uptime utility displays the current time, the length of time the system has been up, the number of users, and the load average of the system over the last 1, 5, and 15 minutes.

Ett bra sätt att få mer information om ett UNIX-kommando som i det här fallet uptime är att i Terminal skriva 'man' följt av kommandot. T ex 'man uptime'.

Ett bra sätt att få mer information om ett UNIX-kommando som i det här fallet uptime är att i Terminal skriva 'man' följt av kommandot. T ex 'man uptime'.

208590[/snapback]

Så "man" är ungefär som "help" alltså?

Och i "load average" är 1.0 = 100% då eller ?

1.0 inebär att CPUt/erna används fullt ut dvs att det hela tiden har något vettigt att göra. Värden över 1.0 innebär att det finns mer jobb än CPU kapacitet, jag kommer dock inte ihåg exakt hur detta beräknas - jag tror att det är något i stil med medelvärdet av:

applikations_last = Tid_applikationen_kört / CPU_tid_som_applikationen_använt

(CPU tid syftar här på hur många sekunder CPUt ängnat åt att köra applikationen)

multiplicerat med total_last (= CPU_tid_använd / tid)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...