Jump to content
Just nu i M3-nätverket

hur tålig är ibooken?

sinnjacka

Recommended Posts

hur försiktig ska man vara rent fysiskt med sin ibook. kan man frakta den i viloläge? förvara den upp och ner? flytta den när den är i gång, flytta den när man kör en cd. måste den stå rakt. skakningar? allt!!! lite dos and donts om ibooken och andra laptops tack!

gärna sådana som inte utgår ifrån att man har sudden motion sensor....eftersom bara de nyaste böckerna har det...... :D

Jag stänger aldrig av min iBook. Jag bär den ofta medans den kör. Jag förflyttar den hopfälld i viloläge i min ryggsäck (ofta uppochner). Inga problem! :D Se bara till att inte utsätta den för kraftiga vibrationer (lägg den inte på tvättmaskinen!) eller stötar.

marcushedenstrom

När datorn är i viloläge är den så gott som avstängd.

Hårddisken går inte, inte heller DVDn. Det enda som sker är att moderkortets alla minnen och RAM behålls, så att du lätt får igång datorn genom att öppna locket igen.

Själv stänger jag aldrig av min Pismo, utan tar den i ryggsäcken i viloläge och kutar iväg till bussen.

Men var försiktig med kraftiga vibrationer. Att ha den i knät och vingla lite är ingen fara, för det blir inga starka krafter. Däremot finns det ju givetvis en gräns där läsarmen i hårddisken inte orkar hålla sig själv uppe utan skrapar emot skivan och förstör den.

Så, ja, jag vet inte vad som skulle kunna orsaka en så stor kraft. Att slänga datorn i golvet räcker knappast.

En seagate momentus ser ut på det här viset: Shock,Operating:2 msec (Gs) = 250, vilket ju väl borde betyda att 125 g, under ett två millisekunders intervall. Du får kasta hårt. :P:P:P

Jag har nästan aldrig CD i. Det har skett tre gånger hittills, tror jag. Men som marcus säger, när den är i vila kör ingenting, inte heller CD/DVD:n.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...