Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Antipiratbyrån och IFPI får samla IP-nummer.

i2n2

Recommended Posts

Pressmeddelande 2005-10-13

"Datainspektionen bedömer att Antipiratbyrån och IFPI har ett befogat intresse av att samla in IP-nummer om fildelare som sprider filmer, dataspel och musik i strid med upphovsrätten. Båda organisationerna får tidsbegränsade undantag som kan dras tillbaka om de inte används på rätt sätt och om nya omständigheter dyker upp som medför ett otillbörligt integritetsintrång."

http://www.datainspektionen.se/nyhetsarkiv...005-10-13.shtml

Anton Österberg
Pressmeddelande 2005-10-13

"Datainspektionen bedömer att Antipiratbyrån och IFPI har ett befogat intresse av att samla in IP-nummer om fildelare som sprider filmer, dataspel och musik i strid med upphovsrätten. Båda organisationerna får tidsbegränsade undantag som kan dras tillbaka om de inte används på rätt sätt och om nya omständigheter dyker upp som medför ett otillbörligt integritetsintrång."

http://www.datainspektionen.se/nyhetsarkiv...005-10-13.shtml

208274[/snapback]

******* :pinch:

Anton Österberg

"Undantagen gäller längst till slutet av år 2006"

Suck, :cry:

Anton Österberg
men gäller det bara som som laddar upp saker eller laddar ner?

208341[/snapback]

Både och, det kan jag lova dig.

Både och, det kan jag lova dig.

208347[/snapback]

Äh snart kommer det väl nån fin manick som gör att ingen kan se ens ip eller nåt :D

Anton Österberg
Äh snart kommer det väl nån fin manick som gör att ingen kan se ens ip eller nåt :D

208349[/snapback]

Du kan ju ansluta till en proxy server om du vill.

Du kan ju ansluta till en proxy server om du vill.

208419[/snapback]

Nej det måste vara en manick annars e inte jag med :P

chinadrumsticks
Nej det måste vara en manick annars e inte jag med :P

208439[/snapback]

Tja, rent teoretiskt finns det ju tekniker som tunneling t ex. Men jag vet inte

exakt vad som kan hjälpa. Det finns väl en del mac hacking-sidor som sysslar med

sånt, men det är en annan historia :rolleyes:

Så här lätt är det att göra ett falsk skärmdump med önskad ip-nummer och användarnamn och vad man delar ut 

http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/

Mata bara in något ip-nummer och användar namn och någon fil som du delar ut  och tryck sen på bygg bevis

210057[/snapback]

Haha tur att skärmdumpen blev en windowsbild då så ingen kan sätta dit mig :lol:

I Finland så är det än värre. Där får man inte ens tanka över lagligt köpt musik till sin mp3 spelare.

I Finland så är det än värre. Där får man inte ens tanka över lagligt köpt musik till sin mp3 spelare.

210065[/snapback]

:huh: Det hade jag ingen aning om.

210065[/snapback]

Ingen vidare marknad för mp3-spelare då? :huh:

Till Windows finns det ju ett (eller flera?) program i stil med IP-blocker etc.

Har en kompis som tankar rätt mkt, både upp o ner. Han använder ett sånt typ av program.

Ni kan ju göra som jag gjorde. Skicka ett mail till datainspektionen och påstå att ni tänker starta en egen frivillig organistation för att stoppa olaglig nedladdning. Be att få ansöka om att få logga IP. Datainspektionen är ett statligt verk och dom måste behandla erat ärende!

Ni kan ju göra som jag gjorde. Skicka ett mail till datainspektionen och påstå att ni tänker starta en egen frivillig organistation för att stoppa olaglig nedladdning. Be att få ansöka om att få logga IP. Datainspektionen är ett statligt verk och dom måste behandla erat ärende!

210082[/snapback]

Du får meddela hur det går. :D

Den här krönikan tar upp en del intressanta effekter av beslutet... Jag log mer och mer ju längre jag läste.

:D  :D  :D

210088[/snapback]

Trevlig läsning. :ThumbsUp:

Hur kunde medierna säga att piratjägarna fått en seger? :D

210065[/snapback]

Ehm, det där har jag dock svårt att tro på... :mellow:

[edit] Ok, efter googling fick jag reda på att det gäller musik rippade från skivor som är drm-skyddade. Alltså, det är olagligt att kringgå kopieringsskyddet. [/edit]

210082[/snapback]

Och hur smart är det nu då? Det ger inget resultat mer än att det kostar onödiga skattepengar!

Anton Österberg

Antipiratbyrån får bara jaga dem som ger ut material på nätet, inte de som laddar ner, enligt Datainspektionens direktiv. Från artikeln ovan.

:rolleyes:

Om jag har fattat rätt bygger väl systemet på att man både laddar hem och delar med sig av det man redan laddat- vilket borde innebära att apb får jaga i stort sett alla som håller på?

Och hur smart är det nu då? Det ger inget resultat mer än att det kostar onödiga skattepengar!

210125[/snapback]

Bättre att det kostar skattebetalarna någon krona än att vem som helst får registrera information om folk. Det är detta som kan hända om vi inte säger nej detta är vi inte med på.

Bättre att det kostar skattebetalarna någon krona än att vem som helst får registrera information om folk. Det är detta som kan hända om vi inte säger nej detta är vi inte med på.

210540[/snapback]

Men vad vill du ha ut av din "protest"? Vad förväntar du dig för gensvar, att man plötsligt, för att det kommer in en massa okynnesförfrågningar, skall byta fot och tillåta piratkopiering? Tror du att det är såna argument som biter?

Skall du argumentera för din sak, argumentera med de som står för besluten, dvs politikerna, och inte verkställarna av de politiska besluten!

Sen är ju frågan om det finns några hållbara argument, du såg väl vilka applåder Steve Jobs fick för varje betalfunktion han inför!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...