Jump to content
Just nu i M3-nätverket

starta om skärm

funkadellic

Recommended Posts

hejsan allihopa,

jag sitter här med en imac globe 17" 1.25GHz. Den har fungerat jättebra fram tills nu. Efter att ha haft den igång ett tag så kommer en grå skärm upp med en ruta som säger att jag måste starta om datorn.

Detta felet började komma idag och kommer efter ca 15min användande. Vad kan vara fel?

Du har fått en Kernel Panic! :D

Det tyder på hårdvarufel av något slag. Kolla om det är något fel på minnesmodulerna i systeminformationen under minne.

det har jag kollat, inget fel, men när jag körde apple hardware test så fick jag följande error:

invalid memory access at (dollartecken)SRR0: 0006c578 (dollartecken)SRR1: 00003030

och sedan hängde den sig. Jag har också testat att ta ut 512 minnes modulen som sattes i men det kom ändå upp.

Några andra förslag på vad som kan göras?

Är kernel panic alltid antydan på hårdvarufel förresten?

Carlisle_united

Japp oftast... kanske minnet inne i burken som är pajko? nån annan som har pysslat med globen kanske kan ta vid? :whistling:

Hur mycket minne sitter det i datorn? Prova att (om det går) plocka ur orginalminnet och 512 växelvis och se om det händer igen.

Har du satt i några andra enheter i datorn? typ cdbrännare etc?

Kolla i crash loggen. (Jag kommer inte ihåg vart den ligger, men sök på "crash" och sen så bör du hitta en fil som heter ngt liknande och som öppnas i "systemmeddelanden")

Har du kört hardware test på hårdisken?

hej igen, bredbandet har inte funkat på några dagar men men...

Nu har jag kört hardware test på hdd'n och det verkar som att det är den som spökar. följande fel ges: wrong leaf count. should have been 1 but is 2221.

Någon som vet vad detta betyder och om det är hdd'n som måste bytas ut eller om man bara kan installera om systemet?

annars har jag inte några andra externa enheter kopplad till den. Minnet som sitter i är en extra 512 modul, men jag är nästan hundra på att det är hdd'n.

Har du testat att köra skivverktyg " Reparera Skiva" från din installationsskiva?

Kanske inte hjälper, men värt pröva.

Börja först med skivverktyget i verktygsmappen, och kör "Reparera Skivbehörighet" därefter startar du om datorn med installationsskivan..

Thomas Ytterberg

I sådana här situationer finns det nästan bara en sak att göra: Börja om från början.

Men ta ut det extra minnet först, troligen är det den som bråkar.

Förlagsvis gör du en gång för alla backup på din viktiga filer. Därefter drar du igång OS X-installationen och väljer att formatera och installera ett nytt system.

När du gjort detta har du eliminerat alla fel som kan relateras till mjukvara och skulle kernel panic dyka upp i alla fall vet du att det har med hårdvaran att göra.

Det tar sin stund att backa upp allt och sedan lägga tillbaka filer innan allt fungerar igen. Men det är värt den smällen en söndag jämfört med att hålla på och leta efter felorsaker som antagligen inte löser sig på något annat sätt än just omformatering och nytt system i vilket fall.

//Thomas

Anton Österberg
I sådana här situationer finns det nästan bara en sak att göra: Börja om från början.

Men ta ut det extra minnet först, troligen är det den som bråkar.

Förlagsvis gör du en gång för alla backup på din viktiga filer. Därefter drar du igång OS X-installationen och väljer att formatera och installera ett nytt system.

När du gjort detta har du eliminerat alla fel som kan relateras till mjukvara och skulle kernel panic dyka upp i alla fall vet du att det har med hårdvaran att göra.

Det tar sin stund att backa upp allt och sedan lägga tillbaka filer innan allt fungerar igen. Men det är värt den smällen en söndag jämfört med att hålla på och leta efter felorsaker som antagligen inte löser sig på något annat sätt än just omformatering och nytt system i vilket fall.

//Thomas

210874[/snapback]

Om du väljer att installera om OS X, gör då en s.k. "Arkivera & Installera". Då kommer inga filer tas bort från ditt användarkonto, inte heller några användarspecefika inställningar. Det som görs är då att själva systemet ersätts med ett nyinstallerat system. Du behöver alltså inte göra någon back-up så vida du inte är orolig för att någonting skulle gå snett undet själva installationen. OBS, denna form kräver lite extra utrymme på hårddisken då det gammla systemet sparas ifall du skulle vilja komma åt något där. Du kan dock ta bort det efter att installationen är färdig, så du får tillbaka utrymmet igen.

Thomas Ytterberg

I det här fallet där Skivkontroll på funkadellics iMac rapporterar samma fel på filsystemet på nytt är en formatering helt klart rekommenderat. Arkivera/installera hjälper mot det mesta men inte mot hårddiskbekymmer.

//Thomas

ok, nu har jag formaterat om och installerat om och än så länge så funkar den perfekt! Vi får väl se här framöver om jag får upp någon kernel error igen, men förhoppningsvis inte.

Jag körde också skivverktyg och kollade hdd'n efter att jag hade gjort ominstallationen, och den hittade inga fel! så det kan hända att allt är fixat...

Tack för all hjälp!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...