Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överclocka pm g3


beovox

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om någon vet hur mycke man kan överklocka en B&W g3?

 

Har redan överklockat den från 300 mhz till 400 men den e bara på 28 grader om man låter den jobba hårt så det borde ju inte vara några problem att gå högre ? undra om någon har nån erfarenhet av detta ? skulle vara kul att veta =) fast 25 % snabbare e ju bra med tanke på att den har ingen cpu fläkt

 

//Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

300 -> 400 MHz = + 33 %.

 

Testa högre, eventuellt startar den inte så får du ta ner den till 400 igen.

 

Jag klockade min (450 -> 500), och den gick rätt bra, men den hängde sig ibland, och jag tror det hade med värme att göra.

 

28 grader är helt osannolikt, om du låter den jobba hårt. Jag tror inte det finns tillförlitliga program till blådåren, som mäter temperaturen.

 

Men testa, och se vad som händer.

 

Om den blir för varm får du fixa lite kylpasta, och nån mer fläkt eller nåt.

 

Lycka till, överklockning är kul. ^_^^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vad är överklockning o hur gär man?

203717[/snapback]

 

En processors klockfrekvens är inte konstant, utan bestäms genom att man kopplar ihop några piggar på olika sätt.

 

Oftast krävs det att man lödar för att man ska kunna överklocka, men blådåren bland andra har ett sk. "jumper block", i vilket jumprarna som man organiserar för att bestämma klockfrekvensen (egentligen förhållandet systembuss/CPU-klockfrekvens) sitter.

 

http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/OC.html

 

Kan man klocka 33 procent som bevox har man tur. Jag lyckades klocka 50 MHz, som sagt, alltså 11 procent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En processors klockfrekvens är inte konstant, utan bestäms genom att man kopplar ihop några piggar på olika sätt.

 

Oftast krävs det att man lödar för att man ska kunna överklocka, men blådåren bland andra har ett sk. "jumper block", i vilket jumprarna som man organiserar för att bestämma klockfrekvensen (egentligen förhållandet systembuss/CPU-klockfrekvens) sitter.

 

http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/OC.html

 

Kan man klocka 33 procent som bevox har man tur. Jag lyckades klocka 50 MHz, som sagt, alltså 11 procent.

203719[/snapback]

 

Men enligt den sidan så flyttar man bara på nåt så får datorn bättre klockfrekvens?

e det bara så enklelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Men enligt den sidan så flyttar man bara på nåt så får datorn bättre klockfrekvens?

e det bara så enklelt?

203722[/snapback]

 

Javisst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Sen får du ju givetvis utvärdera, väga presandaökning (som brukar vara rätt linjär mot klockfrekvensökningen) mot värme/hängningar/instabilitet som kan följa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men enligt den sidan så flyttar man bara på nåt så får datorn bättre klockfrekvens?

e det bara så enklelt?

203722[/snapback]

 

Ja, på en B/W G3 är det så enkelt,andra modeller kan det vara lite mera pillande å lite löd jobb.

Mystic Room

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om jag kanske skulle prova...pilla upp bettan till 500 Hz kanske ?:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag undrar om någon vet hur mycke man kan överklocka en B&W g3?

 

Har redan överklockat den från 300 mhz till 400 men den e bara på 28 grader om man låter den jobba hårt så det borde ju inte vara några problem att gå högre ? undra om någon har nån erfarenhet av detta ? skulle vara kul att veta =) fast 25 % snabbare e ju bra med tanke på att den har ingen cpu fläkt

 

//Jocke

203698[/snapback]

 

Har själv ägt några B/W G3:or och även överklockat några som har fungerat alldeles utmärkt.

Tänk på att du antagligen får sämre stabilitet i din dator om du överklockar mer än 100MHz i klockfrekvensen,så var lite försiktig med klockningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om jag kanske skulle prova...pilla upp bettan till 500 Hz kanske ?:P

203772[/snapback]

Vilken modell av G3 har du????

Om det är en 400MHz så går det bra å klocka den 100MHz upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för svaret, jo 28 grader låter lite tycker jag med men tar man på kylflänsen så är den inte varm. fast det sitter ju en 12" fläkt eller vad det är som blåser på hela moderkortet.

450 gillar den inte blir bara svart och ingert dong ljud i början. men tror inte att det är problem att göra detta, jag tror att den får förlite ström till cpu:n om jag höjer ännu mer nån om vet om man byglar för att öka strömmwn till cpu:n ? är ju inte som på min pc att det bara är att höja i bios.

 

//Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell av G3 har du????

Om det är en 400MHz så går det bra å klocka den 100MHz upp.

203779[/snapback]

 

Det är en 450..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det är en 450..

203834[/snapback]

 

Som sagt, min 450 gick att starta och köra i 500, men startade inte i 550 och uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, min 450 gick att starta och köra i 500, men startade inte i 550 och uppåt.

203873[/snapback]

 

Hur stabilt var det då?

Eller kanske är onödigt?

Vad är bättre med 500 hz än 450? alltså märkbar skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ja, jag gjorde benchmarktester, och såg en skillnad på 14 procent. En sån förändring känns knappt, men datorn _är_ snabbare.

 

Dock hängde den sig nån gång om dagen. :unsure::unsure::whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gjorde benchmarktester, och såg en skillnad på 14 procent. En sån förändring känns knappt, men datorn _är_ snabbare.

 

Dock hängde den sig nån gång om dagen.  :unsure:  :unsure:  :whistling:  :whistling:

203879[/snapback]

 

A då skiter jag i det för en sån liten skillnad öppnar jag inte Bettan :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
A då skiter jag i det för en sån liten skillnad öppnar jag inte Bettan :ermm:

203882[/snapback]

 

Nej, hade jag haft kvar datorn idag hade jag pillat tillbaka den till 450 MHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Rent tekniskt SKA den gå att överklocka ända upp till 800Mhz, fast jag tvivlar på att den går att använda om man ens får igång den. läste om nån sida om någon som lyckades få 800mhz klckningen att fungera i några månader sn hade datorn tackat för sig och aldrig mer startat.

Själv klockade jag min till 400mhz från 300Mhz, ska pröva att få den till 500 när jag har en hårdisk att lägga i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vem var det som klockade en Pentium till 7 GHz och körde i två minuter?? :w00t::w00t::w00t:

 

(Sen off topic varning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för svaret, jo 28 grader låter lite tycker jag med men tar man på kylflänsen så är den inte varm. fast det sitter ju en 12" fläkt eller vad det är som blåser på hela moderkortet.

450 gillar den inte blir bara svart och ingert dong ljud i början. men tror inte att det är problem att göra detta, jag tror att den får förlite ström till cpu:n om jag höjer ännu mer nån om vet om man byglar för att öka strömmwn till cpu:n ? är ju inte som på min pc att det bara är att höja i bios.

 

//Jocke

203815[/snapback]

 

Visst kan du öka strömtillförseln (cpu) på din G3:a,vi var ett gäng här som testade olika allternativ på vissa G3:or och det snabbaste vi kom till var från 300MHz till 600MHz och dator höll i ca: ett år..

Gå till länken och längst upp så har du en sida till som tillhör B/W G3,Go To Next

Mystic Room

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gjorde benchmarktester, och såg en skillnad på 14 procent. En sån förändring känns knappt, men datorn _är_ snabbare.

 

Dock hängde den sig nån gång om dagen.  :unsure:  :unsure:  :whistling:  :whistling:

203879[/snapback]

 

Vill bara tillägga att benchmarktesterna gav olika resultat med likvärdiga datorer när vi höll på som värst med att klocka upp,det man ska tänka på är att temp håller sig på en normal nivå ca: 45-50 grader(helst under),att man har tillräckligt med minne som klarar av att jobba i den högre hastigheten som man klockar den till,har man för lite minne i datorn så är det inte säkert att den så himla mycket snabbare med överklockningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det sitter ju en 12" fläkt eller vad det är som blåser på hela moderkortet.

//Jocke

203815[/snapback]

 

Den blåser inte på moderkortet utan den suger ut från datorn,har jag för mig.

I och med att den suger så tar den in friskluft utifrån och på det sätt så kyler den processor och moderkort samtidigt.Ta en liten pappersbit och sätt den intill fläkten så ser du vilken funktion den har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du öka strömtillförseln (cpu) på din G3:a,vi var ett gäng här som testade olika allternativ på vissa G3:or och det snabbaste vi kom till var från 300MHz till 600MHz och dator höll i ca: ett år..

Gå till länken och längst upp så har du en sida till som tillhör B/W G3,Go To Next

Mystic Room

 

 

 

 

 

Hur hinner minnet med vid en sådan överklockning ?

 

edit: citerade fel inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så livsländen på cpu:n fökortas om man överklockar ?

om man som jag har överklockat från 300 till 400 kommer den paja forstare då?

 

//Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...