Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Phpmyadmin


macfanet

Rekommendera Poster

Ovanstående svar blev lite fel och av någon anledning fick jag inte ändra det. Glöm det ovanstående och försök med det här:

 

 

Det är det som är problemet. Jag är inloggad under det namnet som har högst rättigheter. Men när jag visar info på filen så står det att jag bara kan läsa. Det går inte att ändra till både läsa och skriva. Sedan står det att användaren "system" kan både läsa och skriva i filen. Problemet är att såvitt jag vet finns det ingen användare som heter system.

220774[/snapback]

 

Vad har du för version av OS X på datorn? I alla nyare versioner ska det gå att ändra rättigheterna direkt i info-fönstret. Men du måste fälla ned pilen vid "Detaljer" och klicka på det lilla låset vd kanten först.

 

Om du har en äldre version av OS X (minns inte när detta ändrades), så får du ändra rättigheterna i Terminalen med kommandot chmod under sudo. Skriv "sudo chmod u+w /sökväg_till_php.ini" Om du har svårt att få till sökvägen till filen, kan du söka efter filen i Finder och dra den direkt in i Terminalfönstret från Sökresultat (i stället för att skriva in sökvägen) Glöm inte att ändra tillbaka rättigheterna när du är klar med kommandot "sudo chmod u-w /sökväg_till_php.ini"

 

Och jodå, det ska finnas en användare som heter "system". Det finns många olika användare i operativsystemet som inte är fysiska användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Okej går det inte att logga in som "system" då? Det är OS X Server som är installerat. 10.3 tror jag det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...