Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen G5:a i iMac eller Powerbook


ronny

Rekommendera Poster

Thomas Ytterberg

Lite mer smågodis. Här ser vi hur G5:n och den uppdaterade dvd-spelarprogrammet nu skickar vidare bit-strömmen. I detta fall DTS-ES Discrete. Smutt. :ph34r:

 

G5-DTS-ES.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Vilken av dom tre filurerna är det vi ser på bilden? :D

.. och är det privat eller är det den som Nisse testkör åt MacWorld B)

 

(här krävs det nog en kommentar ) :D

Thomas Ytterberg har testat varenda Mac i MacWorld sen slutet av 1996, med något enstaka undantag. Jag ska inte sticka under stol med att jag gärna skulle testa den själv, men när det gäller testartiklar i MacWorld så överlämnar jag det till experten.

 

På måndag ska jag få fingra på den - nice. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Kommer vi få se G5-"uppgraderings(moder)kort" snart, och är det någon vits med sådana i en gammal blådåre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg har testat varenda Mac i MacWorld sen slutet av 1996, med något enstaka undantag.

 

Jag ska inte sticka under stol med att jag gärna skulle testa den själv, men när det gäller testartiklar i MacWorld så överlämnar jag det till experten.

 

På måndag ska jag få fingra på den - nice. :)

:angel: Suck den som ändå vore testare på MacWorld

Alltid först ut att testköra dom nya macarna :rolleyes:

 

(det enda man kan trösta sig med att dom inte

får behålla dom speciellt länge... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Lite mer smågodis. Här ser vi hur G5:n och den uppdaterade dvd-spelarprogrammet nu skickar vidare bit-strömmen. I detta fall DTS-ES Discrete. Smutt. :ph34r:

 

G5-DTS-ES.jpg

Man kan anta att det inte är T Ytterberg som tar bildena till tidningen… ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jorå, fick en massa bilder från MW Expo i San Francisco publicerade för sisodär 4-5 år sedan.

 

Men annars har du rätt. Min Nikon Coolpix 2000 i en mörklagd hemmabio/arbetsrum med två 7 Watts arbetslampor (lågenergi) är inte idealisk för foto. :sorry:

 

En sista godisbit innan jag tar helg. Det sitter en Sony DW-U10A som Superdrive i G5:n vi kör.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Fråga: Kommer vi få se G5-"uppgraderings(moder)kort" snart, och är det någon vits med sådana i en gammal blådåre?

Om vi börjar med den sista frågan först så är det antagligen inte någon vits med att installera G5-kort i en gammal Mac. De nya Power Mac G5:orna är helt nya maskiner, där allt från processorn till systembuss, minnesbuss, grafikkortsanslutningar och hårddiskanslutningar är anpassade till den nya G5-processorn. Alla dessa system förser G5:an med massor av data att bearbeta. Exempelvis kan G5:ans minnesbuss överföra upp till åtta gigabyte per sekund (16 gigabyte för dubbelproppen) - i G4:an är samma siffra 1,3 gigabyte.

 

Äldre Macar har flaskhalsar som även G4-processorn känner av, och de skulle bara bli ännu tydligare om man stoppade in en G5-processor. G5:an skulle dessutom bli strypt av en del system som inte stör G4:an - G5:an kan t ex hantera DDR-mine fullt ut till skillnad från G4-processorn.

 

Men det lär säkert komma kort ändå, speciellt om det går att få billiga processorer runt 1 GHz eller liknande. Men det lär nog dröja, G5:an är ny och därmed inte särskilt billig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag kan inte hejda min nyfikenhet! :sorry: Vilken variant av den är det ni har fått in?

Minstingen. En trevlig bekantskap hittills säger Thomas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MWishere.jpg

Enligt Apple så har ett misstag begåtts. På baksidan av er 1,6 mHz sitter en lapp där det står "Beställd av AXELMAN". Efter testerna skall den skickas till mig. Mejlar över adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
 

Enligt Apple så har ett misstag begåtts. På baksidan av er 1,6 mHz sitter en lapp där det står "Beställd av AXELMAN". Efter testerna skall den skickas till mig. Mejlar över adressen.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare kommer det väl komma en bärbar G5:a.

Hade hoppats på till årsskiftet, men det kanske e lite väl optimistikst.

Trist. Är sugen på en nu.

Å andra sidan har jag kanske inte riktigt pengarna just nu, så i mitt fall gör apple mig bara en tjänst tror jag.

Eller...

Hursomhelst: min nästa dator kommer bli bärbar, det e jag säker på, men min g4:a som jag har nu funkar utmärkt för mig just nu.

Det är bara på resor som jag saknar nått att arbeta med och som kan organisera mitt liv...

 

(e jag beroende av tekniken helt i onödan kanske... antagligen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snääälla Nils, kan du inte bara tala om hu mycket den låter i alla fall... :rolleyes:

Vill sååå gäärna veta om den är alldeles för högludd som G4an var... :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snääälla Nils, kan du inte bara tala om hu mycket den låter i alla fall...  :rolleyes:

Vill sååå gäärna veta om den är alldeles för högludd som G4an var... :sorry:

Jag tror att Apple har gjort rätt mycket åt bullret

Han tog ju själv upp frågan på WWDC

 

så min förhoppning är att G5:an är tystare än den

Quicksilver G4 som jag jobbar med nu...

 

(ser med spänning fram emot 2004/2005 års modell)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... 64 bitar hit och dit.

Saken är den att det ju inte är speciellt många funktioner i programmen som kan dra nytta av 64 bitars optimering... Även med 32 bitars program är G5:an snabbare än G4:an vid samma klockfrekvens. Så rimligen borde väl en 1,2 ghz G5 vara i runda slängar 50% snabbare än en G4:a på 1 ghz. I min bok är det avsevärt snabbare...  ;)

 

Tyvärr, det funkar inte så, ett 32-bitars program går inte snabbare på en 64-bitars processor (även om processorn är bakåtkompatibel som i fallet med G5'an) bara därför att det är en 64-bitars processor (oavsett vad Steve Jobs påstår), som magnus skrev; programmen måste omkompileras med en 64-bits kompilator anpassad för just G5'an för att kunna dra nytta av G5'ans 64-bits arkitektur. Tro mig, det här är något som jag kan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, det funkar inte så, ett 32-bitars program går inte snabbare på en 64-bitars processor (även om processorn är bakåtkompatibel som i fallet med G5'an) bara därför att det är en 64-bitars processor (oavsett vad Steve Jobs påstår), som magnus skrev; programmen måste omkompileras med en 64-bits kompilator anpassad för just G5'an för att kunna dra nytta av G5'ans 64-bits arkitektur. Tro mig, det här är något som jag kan  ;)

Det beror väl på hur processorerna och mikrokoden i dem förhåller dig till varandra. I princip kan man ju tänka sig att de är binärkodskompatibla, men att 64-bitsprocessorn kan utföra instruktionerna snabbare och mer parallellt på grund av bredare bussar till minne, register och annat jox.

 

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har trots allt bara en kurs i datorteknik och en i VLSI-arkitektur som underlag för mitt resonemang.

 

OBS! Det här resonemanget drar jag på en rent akademisk nivå och jag har ingen aning om hur detta förhåller sig i fallet G4/G5-processorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då en G4 på 1,2Ghz e snabbare än en G4 på 1Ghz, borde göra att en G5 på 1,2Ghz e snabbare än en G4 på 1Ghz men int snabbare än en 1,2Ghz G4, du vinner alltså lite kraft me en G5 för 32bit program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Tyvärr, det funkar inte så, ett 32-bitars program går inte snabbare på en 64-bitars processor (även om processorn är bakåtkompatibel som i fallet med G5'an) bara därför att det är en 64-bitars processor (oavsett vad Steve Jobs påstår), som magnus skrev; programmen måste omkompileras med en 64-bits kompilator anpassad för just G5'an för att kunna dra nytta av G5'ans 64-bits arkitektur. Tro mig, det här är något som jag kan  ;)

Det är väl å andra sidan så att G5:ans i/o, FSB-hastighet, PCI-X, SATA, snabbare minnen m m gör att den kommer vara rappare än G4:an även vid samma processorhastighet. Det är ju rätt få program som inte använder vare sig minnet, systembussen eller hårddiskar och annan periferiutrustning, utan enbart processorn som fristående enhet liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...