Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen G5:a i iMac eller Powerbook


ronny

Rekommendera Poster

Jösses... :blink:

"Apple will either wait until IBM comes out with a more efficient version of the G5 or use slower versions of the G5 chips that consume less power and produce less heat, Salkever opines. A G5 running at 1.2 gigahertz will consume less than half the power of a top-speed chip in the lineup, while most users wouldn't notice the speed difference"

 

Vad menar karln?

Skulle inte en 1,2 Ghz G5:a vara avsevärt snabbare än en 1 Ghz G4???

 

Jag tror att det i snarare handlar om marknadsekonomiska än tekniska skäl till att det verkar dröja nåt år till innan vi får G5:or i kraftbokarna. Man vill helt enkelt mjölka ut så mycket som möjligt ur den nuvarande moderkortsdesignen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Jac

 

Nepps, förmodligen inte föränn de flesta program skrivits om för G5-processorn (dvs 64-bit). Imho skulle det kunna vara direkt skadligt för Apple att pumpa ut 1,2 Ghz G5:or i iMacformat utan att det finns program som drar nytta av processorn. G5an skulle snabbt bli omskriven som "superdator utan superkraft", eftersom nuvarnade program endast skulle gå marginellt snabbare än en 1 Ghz G4, dvs slött jämfört med konkurrenterna…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... 64 bitar hit och dit.

Saken är den att det ju inte är speciellt många funktioner i programmen som kan dra nytta av 64 bitars optimering... Även med 32 bitars program är G5:an snabbare än G4:an vid samma klockfrekvens. Så rimligen borde väl en 1,2 ghz G5 vara i runda slängar 50% snabbare än en G4:a på 1 ghz. I min bok är det avsevärt snabbare... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Vad menar karln?

Skulle inte en 1,2 Ghz G5:a vara avsevärt snabbare än en 1 Ghz G4???

Ja, jag har uppfattat det så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. I dagsläget med 10.2.6 är det ju så. Men vi pratar om max några månader innan operativet + de viktigaste programmen är optimerade för G5:an. Så för min del, köper jag hellre en dator som blir "snabbare" om ett halvår än en dator som inte kan utvecklas alls... G4:an är gammal och ligger redan på sin maxkapacitet. Ok. det ska ju komma en ny variant av G4:an 7557, lite snabbare, lite kallare. Men det är ju en nödlösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
A G5 running at 1.2 gigahertz will consume less than half the power of a top-speed chip in the lineup, while most users wouldn't notice the speed difference"

 

Vad menar karln?

Skulle inte en 1,2 Ghz G5:a vara avsevärt snabbare än en 1 Ghz G4???

"En G5a på 1,2 GHz drar mindre än hälften av strömmen jämfört med de snabbaste chipsen i produktlinjen [dvs G5-produklinjen, min anmärkning], samtidigt som de flesta användare inte skulle märka skillnaden".

 

Det står inget om hur 1,2 GHz G5:an jämförs med en 1 GHz G4, men det är nog ett rimligt antagande att den är rätt mycket snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
G5an skulle snabbt bli omskriven som "superdator utan superkraft", eftersom nuvarnade program endast skulle gå marginellt snabbare än en 1 Ghz G4, dvs slött jämfört med konkurrenterna…

Det gäller att skilja på användningsområdena. De snabbaste stationära G4:orna är rätt mycket långsammare än de snabbaste stationära pc-burkarna. Men de snabbaste bärbara Macarna står sig väl i konkurrensen med de snabbaste bärbara pc-burkarna.

 

Även om en bärbar G5:a bara vore lite snabbare än en bärbar G4 skulle det vara en förbättring även jämfört med pc. Men jag tror som sagt att G5 är rejält mycket snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att skilja på användningsområdena. De snabbaste stationära G4:orna är rätt mycket långsammare än de snabbaste stationära pc-burkarna. Men de snabbaste bärbara Macarna står sig väl i konkurrensen med de snabbaste bärbara pc-burkarna.

 

Även om en bärbar G5:a bara vore lite snabbare än en bärbar G4 skulle det vara en förbättring även jämfört med pc. Men jag tror som sagt att G5 är rejält mycket snabbare.

javisst :-) Det var därför mitt exempel gällde iMac :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
javisst :-) Det var därför mitt exempel gällde iMac :-)

Ähum :blush:

 

Det är ju typiskt att man alltid ska va en sån messerschmidt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

OK, Nils - erkänn att ni fått några G5:or upp till redaktionen, vi vill se en jämförelse med G4:an i PS -Nu!!!

 

;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har dom redan utvecklat bra nya lösningar på G4 iMacs och PB, och tyckte det var synd att skrota arbetet med det när det kanske inte skiljer så mycket prestanda i vilket fall som helst, det kanske finns begränsad tillgång till komponenter för G5 dessutom, det krävs ju mer än bara processorn för att fixa en snabb G5. Och en systembuss på 1000Mhz och kanske snabbare AGP, minnen, HD m.m. låter som att det drar mycket ström och blir väldigt varmt, eller? Och utan det så kan man ju knappast utnyttja G5 ändå, eller? (Jag är inte alltför teknisk...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tror en stor faktor är den psykologiska. Om dom skulle lägga ner stora summor på att utveckla en ny PB som klarar G5:an, men bara vid 1200 MHz, med snabbare minne, systembuss osv... och så ändå sitta där med siffran 1200 MHz, tror ni inte att det skulle ta emot? Apple borde väl vid det här laget ha insett att även macanvändare i stor utsträckning tittar mindre på helheten än på siffror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
OK, Nils - erkänn att ni fått några G5:or upp till redaktionen, vi vill se en jämförelse med G4:an i PS -Nu!!!

Vi har faktiskt fått en G5 till redaktionen. Och den är... nä, skämt åsido så har vi precis börjat titta på den, och har väl börjat bilda oss en uppfattning. Somligt är bra, annat mindre bra. Mer detaljerad än så tänker jag faktiskt inte bli - kan ju inte ge bort hela testet i förväg liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Nils - erkänn att ni fått några G5:or upp till redaktionen,Vi har faktiskt fått en G5 till redaktionen. ... Mer detaljerad än så tänker jag faktiskt inte bli - kan ju inte ge bort hela testet i förväg liksom...

Vi vänatar med spänning på att Nils ska hinna bli klar med testerna innan pressstop

för alla vill väl se testresultaten i det kommande nummret eller hur (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag forskade lite i det där med strömförbrukningen på processorerna.

 

Nuvarande G4 processor i powerbooken:

 

Motorola-7455 (typical)

1 Ghz- 21,6W @ 1,6v (?)

 

 

Kommande G4 processor, (Den som antagligen ersätter dagens G4:or inom ett par veckor):

 

Motorola- 7457 (typical)

1 Ghz 12,6W @ 1,3v(?)

1,3 Ghz ? @ 1,3v

 

 

Och så G5:an:

 

IBM-970 (typical)

1,2 Ghz 19 W @1.1v

1.8 Ghz 42 W @1.3v

 

Som synes drar alltså en 1,2 Ghz 970 mindre ström än nuvarande 1Ghz G4:an som sitter i powerböckerna nu.

Den verkar alltså vara i paritet med den nya G4:an vad gäller strömförbrukning och värmeutveckling (Vid motsvarande Ghz).

 

Ok, det finns ju andra saker än processorn som kräver ström. Men detta behöver ju nödvändigtvis inte betyda att ett mammakort med G5:an per automatik kräver mer än nuvarande G4-lösning?

970 har tex inget Level 3 cache att försörja...

 

Angående det psykologiska i att ha en dator som "bara" har 1,2 Ghz som Baron-Bosse påpekade, så kan det förståss förhålla sig så, men allvarligt talat. Vad hände med "Megahertz myten"? Gäller inte den längre kanske?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
OK, Nils - erkänn att ni fått några G5:or upp till redaktionen, vi vill se en jämförelse med G4:an i PS -Nu!!!

Vi har faktiskt fått en G5 till redaktionen. Och den är... nä, skämt åsido så har vi precis börjat titta på den, och har väl börjat bilda oss en uppfattning. Somligt är bra, annat mindre bra. Mer detaljerad än så tänker jag faktiskt inte bli - kan ju inte ge bort hela testet i förväg liksom...

OK, vi får väl haspla ur oss en massa okvalificerade gissningar om prestanda och liknande vilka är helt tagna ur luften tills du inte kan hålla dig längre då;-)

 

Men - en liten ospecificerad fråga bara - kommer de som beställt G5:or att ångra sig eller inte?

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det i snarare handlar om marknadsekonomiska än tekniska skäl till att det verkar dröja nåt år till innan vi får G5:or i kraftbokarna. Man vill helt enkelt mjölka ut så mycket som möjligt ur den nuvarande moderkortsdesignen.

Vad är det för ekonomi att sälja gammal teknik som ingen vill ha mot ny teknik som alla väntar på? Då mjölkar man sig in i försäljningsdöden om man fortsätter. Problemet är nog kapaciteten. De får inte fram tillräckligt många tillräckligt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av dom tre filurerna är det vi ser på bilden? :D

.. och är det privat eller är det den som Nisse testkör åt MacWorld B)

 

(här krävs det nog en kommentar ) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas, är det en ny mus som följer med eller har ni av misstag tagit bort musen från bilden? :D

När kommer nästa macworld i brevlådan? Jag ser fram emot ett saftigt G5 test!! :lol:

 

 

Edit: Är den vänstra vita musen den medföljande till G5:an? (Svara ärligt)! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas, är det en ny mus som följer med eller har ni av misstag tagit bort musen från bilden? :D

När kommer nästa macworld i brevlådan? Jag ser fram emot ett saftigt G5 test!! :lol:

Josef jag tror att du kan se det här på forumet

 

Japp jag gick in på kalender och såg 29 Augusti

(Thomas och Nisse har nu en häktisk vecka framför sig :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas, är det en ny mus som följer med eller har ni av misstag tagit bort musen från bilden? :D

När kommer nästa macworld i brevlådan? Jag ser fram emot ett saftigt G5 test!! :lol:

Josef jag tror att du kan se det här på forumet

 

Japp jag gick in på kalender och såg 29 Augusti

(Thomas och Nisse har nu en häktisk vecka framför sig :D )

Aha! :rolleyes: Men jag hoppas de kan svara vad det är för mus man ser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tidningen gick i tryck förra fredagen, så tyvärr. Hade den kommit 10 dagar tidigare så hade de funnits en mikroskopisk chans till nummer 6. Dock tar vi givetvis upp G5:n i detalj i det kommande nummret.

 

Apropå musen: Det är den vanliga musen som kom i våras. Ditto med tangentbordet. Musen ligger för övrigt bakom datorn när bilden togs. Så det är ingen av dem som skymtar på bild.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...