Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Baka, baka


Mariana

Rekommendera Poster

En fd klasskompis syrra lärde mej detta recept på äppelkaka, ett recept som även min mormor av en händelse kunde:

 

5-6 äpplen, skalade och skivade i klyftor

Ett helt paket ströbröd

250 g SMÖR (inget fusk med margarin eller annat hälsofarligt!)

En tredjedels dl socker

 

Stek ströbrödet i smöret så det blir gyllenbrunt. Samtidigt lägger man äppelklyftorna i en ugnsform. Sätt på ugnen på 225 grader. Lägg en del av det stekta ströbrödet över äpplena och strö lite socker över detta. Lägg därefter ett nytt lager äpple samt ströbröd och håll på så tills äpplena tar slut. Överst lägger man smörklickar och sätter in mitt i ugnen i ca 30 minuter. De sista 10 minuterna sänker man temperaturen till 200 grader.

 

Serveras med vaniljsås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar
Gud så gott det låter, ett gäng rabarber, hur mycket är det?

Joo, jag förstår, gänget skall täcka botten.

Fick skriva så för det är så olika beroende på hur stora de är. Nu i början brukar det gå åt en 8-12 st, men framåt sommaren kan det räcka med 3-4 st även om man försöker hitta de små fräscha :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Digestive Goda, grova och inte så söta.

 

4 dl havregryn krossas.

4 dl grahamsmjöl

1/2 dl farinsocker

1 tsk bikarbonat

1/2 tsk salt

150 g smör

1 msk ättiksprit

ca 1/2 dl mjölk.

 

I matberedare går det som en dans: Kör havregrynen till "pulver" tillsätt övriga torra ingredienser. Skär smöret i kuber och släpp ner i skålen. Kör på impulsfart i korta pass tills allt ser ut som skorpsmulor. Tillsätt ättikan och mjölken och låt maskinen gå till det börjar likna deg inte en blink längre. Ta upp degen och stäkk den kallt ca 30 min.

Kavla ut 2-3 mm tjockt och ta ut med mått. Lägg på plåt, grädda i 175° ca 12 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jahaja, jag ronnar nog lite här. Hittade ju tråden via brödbakstråden och tänkte att denna skulle passa bättre för mitt ändamål.

Tänkte göra lussebullar (katter, kalla det vad ni vill) i helgen och funderar på om någon har nåt allmänt tips på hur man får dom att bli bättre än alla andras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre är ju ett relativt begrepp.

Om du vill ha fluffiga katter ska degen vara rätt lös och det är bra att tillsätta 1 krm hjorthornssalt till en deg på 4-5 dl bakvätska.

Vill man ha mäktigare är det mer smör som gäller.

Ett allmänt tips är att lösa upp saffranet i en kopp hett kaffe; naturligtvis måste man minska mjölkmängden då; det ger bra färg och kaffesmaken matchar saffranet bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en flickvän en gång för många årsen vars pappa var bagare. Han sa två saker som jag har lagt på minnet.

Väg alltid degspadet ist för att använda mått, anledningen är att måtten vi köper är alltför otillförlitliga. Till skillnad från matlagning är rätt proportioner i bakning väldigt viktiga.

Det andra är temperaturen på degspadet ofta baseras på handknådning i hushållsrecept. Använder du degblandare skall temperaturen var betydligt lägre eftersom friktionen i maskinen gör degen varmare så att jästen kan dö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

-Hemskt synd att den här tråden somnade in! -Vissa behöver alla hjälp de kan få med vissa saker...

post-13062-1241771426_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Som jag skrivit tidigare i mattråden skall jag göra gubbröra på kavring till en grillkväll.

Nu tänkte jag baka egen kavring men hittar inget bra recept. Har googlat och hittat endel men de skiljer sig såpass mycket åt så jag vet inte vilket som är bäst och rätt.

Någon här med erfarenhet som kan rekommendera ett bra recept??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har jag aldrig bakat, inte ens när jag var bagarlärling ^_^

Men det är gott, framför allt den runda kavringen man köpte förr, (den görs väl inte längre.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kavring man köper smakar ju inte "som förr". Tycker den har blivit "mesig" på nåt sätt. Sökte på danska sidor, det är ju ett danskt bröd från början men kallas även "svensk rugbrød". Du kanske kan hitta nåt där, här är ett recept men det finns många http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visop...ft.php?id=11292

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar gärna emot några tips om hur jag kan göra bättre brownies. En gång testade jag nåt och fan, det går bara inte att baka så där lika gott igen! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag aldrig bakat, inte ens när jag var bagarlärling ^_^

Men det är gott, framför allt den runda kavringen man köpte förr, (den görs väl inte längre.)

 

Precis den jag menar, har i alla fall inte hittat den. De som finns att köpa nu smakar bara "mörkbrun smörgås".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan hitta nåt där, här är ett recept men det finns många http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visop...ft.php?id=11292

Det är just det, det finns många, för många.

Blir nog till att välja ut ett med ingredienser man tycker passar bra och sen göra ett provbak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Tar gärna emot några tips om hur jag kan göra bättre brownies. En gång testade jag nåt och fan, det går bara inte att baka så där lika gott igen! :o

Hur man gör brownies vet jag inte, men ett litet glas kraftig porter är gott till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det, det finns många, för många.

Blir nog till att välja ut ett med ingredienser man tycker passar bra och sen göra ett provbak.

 

Antagligen är det så illa. Den här runda svarta kavringen kan det varit malt i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver ju inte vara illa, kan var riktigt gott också. Vi får se. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar baka två sorters kavring. En där jag sätter surdeg och låter den jäsa 3 dagar samt en fuskvariant med filmjölk som bara ska stå över natten.

Den långjästa håller betydligt bättre, är mörkare och syrligare men den snabba är ett väldigt bra alternativ.

 

Fuskkavring

ca 10 g jäst

2 dl ljummet vatten

1 l filmjölk eller naturell yoghurt

1 k g extra grovt rågmjöl

 

Lös upp jästen i vattnet och rör i hop med resten av ingredienserna. Sätt ett lock på bunken och låt stå över natten minst, gärna 24 timmar.

Nu bakar vi:

 

1 msk salt

3 dl mörk sirap

2 msk brödkryddor

ca 400 g vetemjöl (ev fullkorn)

 

Aebeta in i degen som blir ganska kladdig. Töm ut på ett rikligt mjölat bakbord och dela upp i lämpliga storlekar.

Smörj och mjöla; eller använd bakpapper; 4 st 1,5 liters bakformar. Tryck ner degen i formarna och släta ut så mycket som möjligt.

Ställ att jäsa 1-1,5 timme. Ugnen på 200 °

 

Ställ formaarna längst ner i ugnen, placera ett bakpapper ovanpå och lägg en bakplåt på. För att bröden ska bli "fyrkantiga" Sänk värmen till 175° och grädda 1 timme o 20 minuter. Tippa upp bröden och låt den grädda ytterligare 10 minuter utan formarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Och den som inte är fusk då, gillar inte att fuska..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha!

Den har jag tyvärr inget recept till- jag kör på känn.

Men i princip kan man säga att det är lika som ovan med skillnad att det inte är fil utan vatten och att den får jäsa på surdeg i tre dygn utan vanlig jäst.

 

Surdegen har jag i alla fall gjort på 3 dl ljummet vatten, 3 dl grovt rågmjöl och ett rivet obesprutat äpple. Matat den varannan dag med 1 dl mjöl och 1 dl vatten. När den bubblar fint är det dags att baka.

Blandar surdegen med 1 l vatten och så mycket rågmjöl att det blir en lös men inte rinnande deg. Låter den stå 2 dygn. Tar av surdeg till nästa bak. Tillsätter sirap, kryddor, salt. arbetar in vetemjöl till en fastare deg. Bakas ut och läggs i formar. Det får jäsa upp till kanten på formarna, vilket tar 6- 24 timmar beroende på rumstemperatur och vilken fart det blivit på surdegen. Gräddas som ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu måste jag fresta med en galen paj.

Sätt ugnen på 175°

 

• 2 dl vetemjöl

• 1,5 dl socker

• 2 msk kakao

• 2 tsk bakpulver

• 1 tsk vaniljsocker

• 1 dl krossade jordnötter

• 1,25 dl mjölk

• 2 msk neutralmatolja, smält smör eller flytande margarin.

 

Rör ihop allt och bred ut i en smord (men inte bröad) form. Pajform 25 cm passar.

 

Blanda

•1,5 dl muscovadosocker eller farinsocker farinsocker

• 2 msk kakao

Strö det torrt över smeten i formen.

 

Töm över

• 2 dl kokande vatten Se till att det täcker hela ytan.

 

In i ugnen med hela rasket.

 

Efter 35-40 minuter har konstigheterna förvandlats till en kaka/paj med chokladsås. Denna äts ljummen med glass eller grädde och gärna lite frukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Lite kakbröd lagom till jul.

 

10 gr jäst

5 dl vatten

5 dl extra grovt rågmjöl

Vispa ihop och låt stå över natten

 

ca 15 gr jäst

5 dl mjölk

50 gr rumsvarmt smör

5 dl havrekli

1,5 l vetemjöl special.

 

Arbeta degen kraftigt i 10 minuter

2 msk salt tillsättes

Om degen är mycket kladdig arbeta in ytterligare 1-4 dl vetemjöl.

arbeta kraftigt i 5 minuter.

Låt jäsa 30 minuter.

Dela degen i 10 bitar och forma sprickfria runda bullar som kavlas ut md kruskavel till 1 cm tjocklek. Picka brödet och låt jäsa på plåt ca 30 min.

Grädda i 225° 10-12 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

damp ner ett recept i mailen idag (från Stena Line)

 

post-113-1261473009.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...