Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Starta om datorn"-ridå


jezebel

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har just ärvt min fasters G4, 400 Mhz. Jag vet inte mycket om dess historia förutom att den hela sitt liv kört OS 9.2.2 vilket är ett rent skämt så det första jag gjorde var att Lägga in OS X 10.2.3.

 

När jag kört ett tag och lade in mina grejer i datorn så låste den sig för första gången när jag koppade lite mappar. Då var jag tvungen att tvångsomstarta den. Då startar den nästintill upp men precis då skrivbordet ska dyka upp så kommer en grå ridå ner och texten "Starta om din dator, för att göra det, håll ner startknappen en längre stund". Meningen står i flera språk och när jag gör som den säger och startar upp igen dyker samma meddelande upp.

 

Disk boot från system-skivan har inte hjälpt. Det enda som funkar är att välja att installer systemet igen. Då gör den en så kallad uppdatering vilken tar ca 90 minuter. Sedan funkar det igen.

 

Med tanke på att en dator låser sig då och då när man kör OS X på en sådan här förhållandevis slö dator så kan jag inte stå ut med detta.

 

Vad kan felet vara? Har hört om det på andra datorer men då funkar det direkt igen efter omstart efter "ridån".

 

Vilken del i datorn är det fel på?

 

Sjukt peppad på svar!

 

/Hugo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

"ridån" är en så kallad Kernel panic, och beror ofta på dåligt RAM.

 

Hur mycket RAM är det i?? Har du nån aning om var det kommer ifrån/vilket märke det är??

 

Har du en Apple hardware test-skiva??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligaste felet är dåligt ram- minne.

Av någon märklig anledning verkar OSX vara känsligare för dåligt ram. Jag hade samma erfarenhet med min gamla G3:a. Inga problem under OS9, men återkommande under OSX.

 

Testa minnet med Rember som hittar ev fel snabbare/exaktare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack det är no lite risigt i RAM i den här rackaren. 312 mg tror jag. Hur mycket bör jag köpa? Räcker 256 till?

 

Tack för svaren i övrigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är nog inte att det är för lite Ram, utan att minneskretsen är av ett fabrikat som din G4 inte gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

128 MB är "tillräckligt", men du bör snarare ha en halvgig om det ska gå smidigt. Men som sagt, gå ner till 128 och se om det funkar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade. Det fanns 396 meg i den.

 

vad menar du med att gå ner till 128? Det skulle väl göra datorn helsur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litegrann ute på tunn is nu men...

 

Jag har för mig att en del ÅF byter in gamla RAMminnen när man köper nytt!?

 

Testa det... om jag nu inte är helt ute o cyklar? :ermm:

 

I vilket fall så är det till 99% ickekompatibla RAMminnen som är problemet! :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag kolla ifall minnena är OK med hjälp av minnes-koll-programet som det tipsas om högre upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag kollade. Det fanns 396 meg i den.

 

vad menar du med att gå ner till 128? Det skulle väl göra datorn helsur?

180574[/snapback]

 

Ja men om det funkar så vet du att det är något med RAMet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kan jag kolla ifall minnena är OK med hjälp av minnes-koll-programet som det tipsas om högre upp?

180611[/snapback]

 

Ja det vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska öppna rember dyker det upp en kort sekund i docken, hoppar en gång och sedan försvinner det. helt utan felmeddelande.

 

Varför nu detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okaj nu ska du göra som jag säger.

Detta kommer att ta ca 30 minuter Max.

 

1: Sätt på dator och låt den vara i fem minuter utan att göra ett dugg. Kommer ridån? om inte. Gör såhär->

 

2: Öppna så många program att du andvänder så mycket RAM du har installerat. Nu bör du få ett problem med något om det är RAM minnena som är kassa. Om ja gör så här->

 

3: Stäng av datorn och ta ut ett RAM minne och gör om 2:an .Tanken är att du ska hitta vilken pinne som orsakar "ridån".

 

Obs ha ej kläder på dig som bildar statisk elektricitet. Stå ej på heltäcknings matta. Och rör vid nätagregatet i Macen innan du tar ut och sätter i RAM minnena allt för att förhindra ny skada på datorn.

 

Lycka till och var försiktig men stark :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att datorn måste uppdatera systemet varje gång ridån uppstår (tar 90 minuter) så tar det där testet ca en halv dag. (Sitter vid en annan MAC nu)

 

Vad beror det på att datorn "Inte gillar" RAMet? Har efter lite forskningar kommit fram till att allt ram i datorn ÄR tillköpt i efterhand.

 

Ledsen om jag frågar för mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okaj ny inställning till problemet krävs.. skulle du kunna starta med start cd'n istället? utan Os på hårddisken, bara något program som äter internminne till frukost tex en bild behandlings program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnen: 1 st 64 meg (original), 1 st 256 meg (tillköpt). Glöm vad jag sagt om dem tidigare

 

Jag körde datorn med minnena i var för sig. De rullade på utmärkt bortsett från att 64an hade det minst sagt tungt.

 

Jag ringde Macoteket. Mannen var lite virrig men föreslog att jag skulle ta bort allt ur datorn (gamla OS 9 program) och lägga ihop partitionerna (de var två). Jag har gjort så.. vi får se om det funkar i längden. Ska köpa mer minne när pengar blir den del av mitt liv.

 

Om problemet kvarstår då så ska jag be er gnugga geniknölarna igen!

 

Tusen tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej nu känner jag mig som en upprepande jävel men nu när jag väl köpt en skärm till den här datorn så fortsätter den att jävlas.

 

Problemet är att den är inkonsekvent. Jag har startat datorn med bara ena memory-sticken i av de båda och det har funkat en gång men en annan gång inte.

 

För ett tag sedan vil jag minnas att det frågade efter namnet på denna. Kernal panic. Det enda jag kan finnna ut är att längst ned i textruten står det:

 

FF:FF:FF:FF:FF:FF

 

 

Kan det vara till någon hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst igenom vad som händer så tycker jag att det mer liknar antingen

(a) Trasig/Dålig disk

(B) Moderkort som behövre en firmwareuppdatering

 

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom då minneskretsproblemet som låter som troligast så kan du kolla att alla kort av alla slag sitter ordentlig i. Kolla så ingen skruv ligger på moderkortet eller att den är för dammig.

Provat zappat prammet? Testa det med tre bongar.

Har du externa USB-saker anslutna, testa utan. Har du en Logitech-mus, testa med en Applemus och ta bort Logitechdrivrutinen.

Testade du att starta från systemet på CD-skivan?

Kanske uppdatera systemet till Panther.

Men kan du låna någons minnen och testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat zappat prammet? Testa det med tre bongar.

208193[/snapback]

 

Eh här behövs nog lite mer fackspråk.

 

 

Datorn rullar på PCI SDRAM PC100-pinnar. Borde det inte stå i datorn någonstans vilka pinnar som passar? 133or?

 

 

 

Installerade FÖ Tigern just och det funkar, tillfälligt i alla fall..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...