Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft Messenger uppsnyggat


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

chinadrumsticks
Hej vänner!

 

Jag tycker att nya messenger 5.0 är rent strunt. Ärligt talat, är det inte ganska exakt en blandning av ichat och msn 4.0? vad är det för nyheter som är med egentligen? småsaker som endast supernybörjare tycker är nått att ha. tyvärr upplever jag det så ofta med mac, som tex Tiger. Fine, trevligt och snyggt men så mycket nyheter är det inte. Dashboard pratar de om som om det vore helt fantastiskt men det är egentligen bara lulull. Känns om ett macproblem, man vill göra uppdateringar men i brist på idéer slänger de in massa småsaker och pratar om det som om det vore helt otroliga nyheter.

 

Gällande videochat har jag lite erfarenhet. Mercury fungerar bra men tyvärr är det ganska segt. Jobbigt är det också att programmet i chatfönstret visar status för vad som händer hela tiden. Men camen funkar bra, det går att ställa in väldigt mycket och till sist liknar det Pc Msn väldigt mycket. Själv sitter jag p åen iBook med 512 RAM, och som sagt.. lite segt.. när man har många kontakter;)

 

På VPC funkar webcam bra då man kör MSN via PC:n. Ja, även där går det lite segt men kamerafönstret går där (det går inte i mercury)att göra större och minder vilket är skönt på en 12" skärm.

 

Idag läste jag dock om aMSN och ska under dagen kolla den. Sägs vara en msn med webcamstöd. ska kolla detta.

 

Som avrundning vill jag säga: Ska det vara så svårt att göra en ordentlig uppdatering på MSN så att den blir bra? Messenger 5 är samma skit med nytt skal och tycker man att denna uppdatering är grym då är man fast i Macens träsk. För hos Mac-fantaster är även den minsta uppdateringen större än störst!

 

Jag är inte arg :) bara lite trött på allt slisk

Lev i frid!

175956[/snapback]

 

 

jisses :P lite morgontrött?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar
Jag har märkt att filöverföringar i MSN 5.0 går grymt segt för mig. Kan det bero på att MSN 5.0 använder sig av en annan port i brandväggen?

175955[/snapback]

 

Jag prövade att stänga av brandväggen, då gick filöverföringar betydligt snabbare. Så vet någon vilken/vilka portar jag ska öppna i brandväggen för att filöveföringar ska gå undan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade att stänga av brandväggen, då gick filöverföringar betydligt snabbare. Så vet någon vilken/vilka portar jag ska öppna i brandväggen för att filöveföringar ska gå undan?

175999[/snapback]

Är det inte portarna 6891-6900 ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dem jag också har öppnat. Men det går ända segt, msn 5.0 kanske använder sig av några andra portar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag ett svar ifrån Microsoft. Men det var ju bara något j*vla standard mail som de skickar iväg till alla. Jag fick knappast svar på min fråga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre var jag inte morgontrött i mitt tidigare inlägg, jag håller fast vid mina åsikter :) Det kan bli rent av skrattretande att se mr. Jobbs själv stå och predika inför en nästan sektliknande publik om uppdateringarna, som den macälskande publiken frossar av. Kan tänka mig dock att många (inklusive mig själv) inte tycker att nyheterna vad det gäller datorer, ishufflar och program mm inte alltid är så fantastiska. Men ingen säger något. Allar spelar överförtjusta. Alla säger "OOOOHH". Och sen kommer applåderna. På scénen står mr. Jobbs nervöst men kan sen slappna av när han ser att nyheterna som han nästan inte själv tycker är så fantastiska, sväljs med hull och hår av den trogna publiken.

 

Ibland tycker jag att personer som gillar mac mer bryr sig om utseendet än vad datorn bör klarar av. Med det menar jag inte att mac är sämre än pc men när t.ex safari inte klarar alla sidor på nätet (www.sj.se), när program delas upp i många röriga fönster och när det först med Tiger blev det möjligt att titta på sina bilder utan att behöva öppna var bild för sig, då börjar jag bli lite irriterad. Småsaker ja, men men småsaker som borde vara självklara. Det är ungefär som att köpa en fin sportbil, men den saknar handbroms.. ..någonting en Volvo 240 har som standard :P

 

Ja, detta är småsaker, jag vet :). Och nej, jag är inte så arg som jag låter, jag tycker nog bara om att tränga in likt sandkornet i ögat på denna sajt och bidra med mina åsikter. Har vänner här som säkert kommer ladda kritikbössan med ett par skott, men det tar jag :)

 

En avslutande fråga som har med helt andra saker att göra: Nån med erfarenhet av aMSN 0.95 beta I?

 

Lev i frid! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna också veta det där med portarna..

 

Någon som vet? Går skitsegt att skicka filer. Forwordat dem gamla portarna (6891-6900) men det hjälpte inte alls....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som du Balunan, det ända sättet att få det att gå fort igen är att stänga brandväggen helt när du ska ta emot en fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är ju superlöjligt. Så ska det ju inte behöva vara..

Hade inga problem alls i förra versionen ;/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, detta är småsaker, jag vet :). Och nej, jag är inte så arg som jag låter, jag tycker nog bara om att tränga in likt sandkornet i ögat på denna sajt och bidra med mina åsikter. Har vänner här som säkert kommer ladda kritikbössan med ett par skott, men det tar jag :)

176518[/snapback]

Ok kan börja med att säga att detta är skrivet med glimten i ögat bara för att banck bad om det, och jag skulle inte skrivit detta om det inte var så att jag träffar "banck" dagligen. Han är min granne och kompis sedan 15 år typ. :)

 

Erik, jag tycker faktiskt att du har en del felriktad kritik.

 

Det är inte Apple som gör msn. Dvs det är faktiskt inget som Apple kan klandras för att den är dålig. Känns som du bara är irriterad över MSN, och kommer med massa kritik om annat som inte är riktigt lika berättigat. T.ex. vad gäller Tiger så är det en väldigt stor uppdatering under ytan framför allt. Jag tror inte de vill göra uppdateringar bara för sakens skull och "slänger in en massa småsaker" för att kränga en ny uppdatering. Jag tror snarare att de vill ha ett så up-to-date operativ som det bara går. Sen att de lägger in lite lull-lull för att imponera tycker jag bara är kul. Bättre det än att det inte finns med, så kan man ju själv välja om man vill använda det.

 

Dina kommentarer angående Jobs på scenen och den sektliknande publiken håller tyvärr inte för du överdriver alldeles för mycket ju. Tro mig, är det nån som gillar de nya grejerna så är det Steve själv. Inte en chans att han är nervös för att de egentligen skulle vara dåliga. Jag tycker verkligen inte det stämmer som du säger att grejerna egentligen inte skulle vara så mycket att ha. Har du sett en mer slimmad dator än iMac G5? Har du sett en mindre än Mac mini? Grejerna är i världsklass, jag tror mest du är van vid det och tar de för givna. Tycker även du har lite väl höga krav om allt Steve berättar om på keynotesen alltid ska vara fantastiskt.

 

Vad gäller din liknelse med en Volvo med handbroms och en sportbil utan, så skulle jag snarare säga att sportbilen på sin höjd saknar lampa i handskfacket.

 

Sen dessa sidor på nätet som inte fungerar med safari. Alltså du tjatar ju för jämnan om det. Vilka sidor är det som inte fungerar för dig? Jag har som jag sagt innan inte stött på nån tror jag. SJ fungerade iaf för mig senast jag skulle boka biljett.

 

/sektmedlem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen dessa sidor på nätet som inte fungerar med safari. Alltså du tjatar ju för jämnan om det. Vilka sidor är det som inte fungerar för dig? Jag har som jag sagt innan inte stött på nån tror jag. SJ fungerade iaf för mig senast jag skulle boka biljett.

 

/sektmedlem

176973[/snapback]

Jo, det finns sidor på nätet som är direkt okompatibla med Safari.

Dumt nog kan jag inte nu ge ex.

 

En kompis tipsade mig om en "mer seriös" dating sida

(eftersom jag är singel) o när jag gick in på sidan så dog Safari direkt!

Det gjorde den även hos polarn som kör Jaguar 10.2.8.

Han glömde att säga det, men han surfar med Explorer på den sidan.

 

Så fort jag får tag i honom så ska jag länka upp exemplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag irriterar mig på att jag inte längre kan se min onlinestatus i dockan, som jag kunde med den förra versionen. Eller har jag missat någon inställning...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kan börja med att säga att detta är skrivet med glimten i ögat bara för att banck bad om det, och jag skulle inte skrivit detta om det inte var så att jag träffar "banck" dagligen. Han är min granne och kompis sedan 15 år typ. :)

 

Erik, jag tycker faktiskt att du har en del felriktad kritik.

 

Det är inte Apple som gör msn. Dvs det är faktiskt inget som Apple kan klandras för att den är dålig. Känns som du bara är irriterad över MSN, och kommer med massa kritik om annat som inte är riktigt lika berättigat. T.ex. vad gäller Tiger så är det en väldigt stor uppdatering under ytan framför allt. Jag tror inte de vill göra uppdateringar bara för sakens skull och "slänger in en massa småsaker" för att kränga en ny uppdatering. Jag tror snarare att de vill ha ett så up-to-date operativ som det bara går. Sen att de lägger in lite lull-lull för att imponera tycker jag bara är kul. Bättre det än att det inte finns med, så kan man ju själv välja om man vill använda det.

 

Dina kommentarer angående Jobs på scenen och den sektliknande publiken håller tyvärr inte för du överdriver alldeles för mycket ju. Tro mig, är det nån som gillar de nya grejerna så är det Steve själv. Inte en chans att han är nervös för att de egentligen skulle vara dåliga. Jag tycker verkligen inte det stämmer som du säger att grejerna egentligen inte skulle vara så mycket att ha. Har du sett en mer slimmad dator än iMac G5? Har du sett en mindre än Mac mini? Grejerna är i världsklass, jag tror mest du är van vid det och tar de för givna. Tycker även du har lite väl höga krav om allt Steve berättar om på keynotesen alltid ska vara fantastiskt.

 

Vad gäller din liknelse med en Volvo med handbroms och en sportbil utan, så skulle jag snarare säga att sportbilen på sin höjd saknar lampa i handskfacket.

 

Sen dessa sidor på nätet som inte fungerar med safari. Alltså du tjatar ju för jämnan om det. Vilka sidor är det som inte fungerar för dig? Jag har som jag sagt innan inte stött på nån tror jag. SJ fungerade iaf för mig senast jag skulle boka biljett.

 

/sektmedlem

176973[/snapback]

 

 

Du bekräftar lite det jag pekade på i mitt tidigare inlägg. Du säger själv "har du sett en mer slimmad dator än iMac G5? Nej, kanske inte men det kan bli lite irriterande att det alltid ska handla om utseendet, vilket bekräftas lite iom att det är ditt första argument du har mot mina åsiketer. Jag är inte så arg som jag låter men ibland blir det nästan komiskt hur macanvändare vägrar att ha negativa åsikter om macprodukter.

 

Men absolut, i en skönhetstävling skulle macen vinna lätt, och visst använder jag gärna mac själv även om jag kan bli irriterad.. jag är trots allt en gammal pc räv.

 

Lev i frid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bekräftar lite det jag pekade på i mitt tidigare inlägg. Du säger själv "har du sett en mer slimmad dator än iMac G5? Nej, kanske inte men det kan bli lite irriterande att det alltid ska handla om utseendet, vilket bekräftas lite iom att det är ditt första argument du har mot mina åsiketer. Jag är inte så arg som jag låter men ibland blir det nästan komiskt hur macanvändare vägrar att ha negativa åsikter om macprodukter.

Men absolut, i en skönhetstävling skulle macen vinna lätt, och visst använder jag gärna mac själv även om jag kan bli irriterad.. jag är trots allt en gammal pc räv.

Lev i frid!

179433[/snapback]

Ja men vad gör det att den är snygg då? Tycker du det är på bekostnad av något annat som är viktigare? Nej det är det inte. Det handlar definitivt inte alltid om utseendet. Det brukar snarare vara mitt sista argument när jag berättar om macens fördelar. Och du vet mycket väl att jag inte vägrar ha negativa åsikter om Mac. Men de positiva är bara väldigt många fler.

 

Och iMacens utseende är vad jag kan se mitt sjätte argument, inte mitt första.

 

Peace! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite länkar som inte fungerar med safari:

 

www.msn2go.com

www.blip se :P

www.handelsbanken.se (deras nätbetalning)

 

lev i frid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banck, vad är det som inte fungerar på de två första då? (jag kan inte testa betalning på den sista...)

 

ps. Du köpte iBooken 2004, inte 2003... ;) ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej, jag är inte så arg som jag låter, jag tycker nog bara om att tränga in likt sandkornet i ögat på denna sajt och bidra med mina åsikter.

176518[/snapback]

 

Det lyckas du verkligen med :D !!

 

Föresten kommer nya versionen av aMsn att ha videostöd, och den kommer att krossa den där Mercury messenger!! aMsn var för övrigt först!

 

http://macnytt.se/news/9123

 

Men det kanske ni redan visste???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog Banck har lite poäng idet han skriver. I vart fall när det gäller webbsidor. Mina ungar vägrar att använda mac. P.g.a att ex blip.se habbohotel.com och några andra nätspelssidor inte fungerar alls med, eller rent uselt med mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog Banck har lite poäng idet han skriver. I vart fall när det gäller webbsidor. Mina ungar vägrar att använda mac. P.g.a att ex blip.se habbohotel.com och några andra nätspelssidor inte fungerar alls med, eller rent uselt med mac.

180598[/snapback]

Ja det är fruktansvärt störande och jobbigt hur kan man gör ngt sånt??? Vissa av sidorna funkar dock bättre om man använder sig av Netscape/mozilla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om jag minns rätt så står det på Blip.se att deras hemsida inte stöder safari :(

 

P.S Man kan ju pröva nu med den nya Safari Updaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så står det på Blip.se att deras hemsida inte stöder safari :(

 

P.S Man kan ju pröva nu med den nya Safari Updaten.

186757[/snapback]

Blip funkar dock bra på min cpu med safari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...