Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macen på väg i ny krisålder!


Joakim Ågren

Rekommendera Poster

Joakim Ågren

Hej!

 

Jag är en nybliven PC-Switcher dvs jag var tidigare Macare eller rättare sagt jag använder fortfarande min gammla mac för vissa saker men min nya PC är min huvudmaskin.

 

Man kan fråga sig varför ingen på MacWorld eller någon annanstans har uppmärksammat att Macen som plattform verkar befinna sig i en annalkande kris som om det vill sig riktigt illa kan bli lika allvarlig som den under åren 1995-1997. Det verkar som om hela macvärlden vill blunda och inte inse sanningen att macens redan lilla marknadsandel hos hemanvändarna har krympt ytterliggare. Jag hade tidigare några kompisar som var macare liksom jag själv men som nu övergått till PC och Windows XP liksom jag själv(jag höll ut i det längsta men blev till sist PC användare som den sista personen i vänkretsen). Jag frågade av intresse varför de bytt/switchat åt andra hållet i motsats till Apple's Switch kampanj och det jag fick reda på var att de hade ungefär samma anledningar som jag:

 

-Mac är för dyrt i längden!. Apple lanserade 1998 sin iMac i grevens tid för att rädda företaget. Det var bla för att timingen var så bra i förhållande till datorhistorien. Det var nämligen under denna tid som arbetarklassens hem började datoriseras och många skaffade sig sin första hem pc eller mac. När dessa människor som inte var så kunniga på datorer och inte hade någon jättebudget skulle välja så ville de ha en dator som hade så bra pris/prestanda förhållande som möjligt och som dessutom kändes som ett framtidsäkert val. Macen kändes då för många som ett bra val av första dator. Den var först med USB denna hade till skillnad från dåtidens budget-pc allt redan inbyggt såsom Nätverkskort och modem. Dessutom så hade Mac OS rykte om sig att vara mer lättanvänt än Windows och dessutom snyggare. Sen var naturligtvis datorn själv rent designmässigt det häftigaste som fanns på marknaden det var ett lätt val för många då de valde iMacen. Denna trend höll i sig 1999 då Frukt iMacarna och sedemera DV modellerna lanserades. Apple ledde prestandakriget(pris/prestanda förhållandet i konsumentklassen) och hade ett snyggare OS och de snyggaste datorerna. Dessutom fortsatte arbetarklassens folk att köpa sina första datorer avsedda för hemmabruk. När denna rush var över så verkar det som om Apple levt i en falsk trygghet eftersom försäljningssiffrorna inte minskat allt för mycket sedan 2000. Men min gissning är att dessa kunder har varit av en annan typ främst företag och utbildninssektorn(främst i USA) som redan tidigare var Mac användare och mer bemedlade kunder som också tidigare var macare och upgraderade sina maskinparker.

 

Nu har datormognaden förbättrats avsevärt även i den så kallade arbetarklassens hem och de har insett en del saker. En Mac är idag mycket dyrare än tidigare i förhållande till PC maskiner. Datorer är mycket kortvariga maskiner i förhållande till andra apparater i hemmet såsom TV etc. När det gäller datorer så måste man köpa nytt vart 3-4 år om man vill hänga med i utvecklingen. Nu har det gått en sisådär 4 år sedan den tidigare rushen inleddes i hemmen och många står i begrepp att antingen nu i sommar eller i höst eller i början av nästa år uppgradera och köpa ny dator det är således en ny rush på gång som nog redan inletts i samband med skatteåterbäringen. Hur kommer de att välja denna gång?. Nu med visheten i bagaget att man i livet kommer att köpa dator ofta så ter sig Macens priser horribla över 21000kr för en 17" iMac FP med 1GHz G-4 processor och 133MHz systembuss som har gammal teknik och usla prestanda i förhållande till en PC för under 10000kr med tex en Athlon XP processor på 2.08 GHz och 333MHz systembuss som är lika snabb som en 3GHz P-4 med 533MHz systembuss. Vad har macen att konkurera med den är ju inte ens hälften så snabb men ändå dubbelt så dyr och går knapp att uppgradera det går inte ihop. Visserliggen är iMac FP råsnygg men det finns gränser för vad man accepterar och idag går det att få tag på en snygg modern PC också med överlägsna prestanda. Man inser att om man köper iMac idag så får man en dator som kommer att kännas gammal snabbare eftersom den redan vid köpet är efter i prestanda och dessutom är den som sagt dubbelt så dyr. Nej valet är idag självklart för de flesta i valet av dessa 2 man tar PC'n.

 

Powermac G-5 då?

 

Den har ju framståt på något vis som Apple's räddare i prestandakriget. Men tyvärr verkar det bara bli en dröm. G-5'an är även i sitt billigaste och långsammaste utförande allt för dyr över 23000kr inkusive skärm. Dessutom så verkar det rent tekniskt bli svårt att få in den processorn i en iMac eller bärbar. Den verkar ju ha ett enormt behov av kylning att döma av G-5'ans utseende. Så frågan är om det någonsin kommer en G-5'a iMac?. Den leder nog inte prestanda kriget heller i sin klass särskilt länge till. AMD är nämligen i görningen att inom några månader lansera sin 64 bitars processor så det nöjet var kortvarit för Apple's del. Det är ju bättre att idag köpa en 15000kr PC med prestanda som kommer nära G-5'ans billigaste modell och om 3-4 år köpa en ny 15000kr PC eller Mac istället för att lägga över 23000kr på en G-5'a idag. Den PC'n eller Macen man köper om 3-4 år kommer ju att vara vida överlägsen dagens G-5 modeller. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart av många att betala de priser som Apple begär för sina produkter.

 

OS kampen?.

 

OSX är visserliggen ett ännu stabilare system än Windows XP men gapet mellan OS'en har minskat(Xp är betydligt stabilare än tidigare Windows versioner och Classical Mac OS 9.X). OSX är inte fullt lika enkelt att använda som gammla Classic och XP inte fullt lika svårt som gammla DOS versionerna ME och tidigare. Vad gäller gränssnittet så finns det flera skolor en del tycker att Xp är snyggare en del föredrar OSX och andra tycker att de är jämbördiga i ur den aspekten. Så många väljer nog hellre Windows denna gång eftersom det har så många fördelar med sig att använda samma som majoriteten man får ju i stort sett tillgång till alla program och spel och slipper krånglet helt enkelt vad avser att hitta det man söker. Spelmöjligheterna har blivit en betydligt viktigare faktor än tidigare eftersom den nu blivit en mycket stor stark industri och många vuxna inte bara barn sitter nu och spelar eller vill kunna spela på sina datorer.Prestanda och spelmöjligheter har därmed blivit en ännu viktigare faktor vid detta köp än tidigare(behoven har ökat).

 

Det har till och med gått så långt att konsumentverket numera avråder folk från att skaffa Mac det säger väl om något hur situationen ligger till.

 

Många som valde mac och som sedan skaffade bredband blev besvikna på hastigheten de fick. När de sedan gick hem till någon kompis som kanske hade samma bredbandstjänst som de själva men en PC ansluten så märkte de att det gick betydligt snabbare där och dessutom betydligt färre sajter och tjänster som krånglade(många webmasters bygger ju bara för Windows Explorer). Detta med att det går snabbare att surfa har jag själv märkt sedan jag skaffade PC'n. Se där ytterliggare en sak i vågskålen som får det att rinna över till PC plattformens fördel.

 

Fördelarna blir bara fler och fler att välja PC framför Mac. Vad finns det då som talar för Macen ja inte mycket. Snäppet bättre OS inom vissa områden och snygga datorer. Sorry det räcker inte längre folk vill få tillgång till hela datorvärlden och bästa möjliga prestanda för sina pengar när de nu åter kommer att stå i valet och kvalet att välja ny dator.

 

Små intressanta notiser:

 

Den nya Ikea katalogen damp nyligen ner i brevlådan och hold and behold de har övergett Macen och istället fyllt katalogen med bland det snyggaste i PC väg HP datorer.

 

Macen har varit populär att ha som kuliss i många TV serier pga av sitt utseende. Men dess marknadsandel i tv serier har nu minskat. Det senaste exemplet som jag sett är i tv serien Smallville(en mycket bra serie förövrigt rekommenderas). Som handlar om Stålmannens/Clark Kents uppväxt i Smallville så förstördes nyligen Allison Macks skoltidningsredaktion för tidningen Torch som var fylld med iMac DV maskiner. Lionel Luthor, Lex Luthors pappa erbjöd då henne att rusta upp den med ännu bättre grejer samt en spalt i Daily Planet i utbytte mot gentjänster. Men i alla fall de nya maskinerna är naturligtvis av PC typ. Intressant nog har man dock valt moddade, Allison's dator går i Limegrönt precis som hennes tidigare Limefärgade iMac. Jag antar att de ville att färgskalan skulle gå i samma stil som förut.

 

Men i alla fall detta tyder ju på någon slags förändring i den större skalan.

 

Hur skall det gå för macen?

 

Hoppas att denna diskussion inte blir av Ranting typ och att sakliga argument kommer att framföras. Ni måste väl ändå hålla med om att det finns oroande tecken för Macen's framtid? Och att PC'n nu står starkare än på mycket länge?

 

Jag kände det i alla fall vara en omöjlighet för mig att välja mac denna gång det skulle bara kännas som ett rån att köpa långsam för tidigt åldrande dator till dubbla priset. Kanske situationen om Apple har tur kan förändras i framtiden och kanske jag vid nästa köp om några år återigen köper Mac. Förhoppningsvis leder Apple prestandakriget då och säljer snygga bra maskiner till konsumentvänliga priser. Som det är nu ser det mörkt ut!.

 

Ni på MacWorld borde ta upp detta tema i ett kommande nummer av eran tidning dvs hur ser framtiden ut för macen och vad det beror på att PC'n för närvarande är så överlägsen prestandamässigt(på konsumentsidan).

 

Nu kanske detta inlägg låter som om jag tagit avstånd från Mac världen men så är ej fallet jag gillar fortfarande mac och använder min gammla fortfarande och hoppas på Apple som företag att de kommer igen. De har nu kommit igen på företagssidan vad avser prestanda men på konsumentsidan ligger de mycket dåligt till. Jag kommer förövrigt inte att överge macvärlden utan kommer precis som tidigare att bevaka den och jag kommer nog så länge jag har lust fortsätta att supporta Mac bla på detta forum.

 

Varför köpte jag då ny dator just nu!. Jo som av en händelse så slog Åskan ner(märkligt att det drabbade mig just nu så kort inpå att jag gav Macigen råd efter att han drabbats av stekt modem). För min del så var det nätverkskomponenten som rök och eftersom det skulle kosta mer att reparera än min iMac var värd så fick jag kontant ersättning av försäkringsbolaget istället). Macen fungerar dock i övrigt som vanligt det är bara bredband som ej fungerar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 144
  • Created
  • Senaste svar

Jag håller med. Jag har alltid tyckt att Apples datorer är för dyra. Att jag/vi köpte ny svindyr Mac (Tibook) förra året beror på det förmånliga hem-pc-avtalet. Jag hade aldrig köpt en så dyr dator annars. Nu ligger man ändå med nästan dubbla månadskostnaden jämfört med några av Windowsalternativen samt de andra Mac-alternativen. Hade jag varit "vanlig" okunnig datorköpare så tittar man mycket på inköpspriset och då förlorar Apple. Så är det bara.

 

Faktum är att jag fick t.o.m. en besk insändare publicerad i MacWorld-tidningen för några år sedan och det var i samma veva som några av mina polare också switchade till Win/pc så jag var bara tvungen att skriva av mig. Och det är tydligen fortfarande samma visa. Nu sneglar de naturligtvis fortfarande på Mac, men det är för mycket pengar i förhållande till vad man får helt enkelt.

 

Ibooken är ju i och för sig ganska vettigt prissatt, men räcker det?

 

Hur ska denna klagovisa sluta, tror ni? ;)

 

Kommer Mac OS dö då? No way!

 

 

{Fixade stavfel}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Joakim!

Har du fått Blaster-viruset på köpet också?

 

Med vänliga hälsningar

 

Macus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Joachim

 

Intressant inlägg som jag ska fundera lite på.

 

Kan du bara förklara detta för mig:

Det har till och med gått så långt att konsumentverket numera avråder folk från att skaffa Mac

 

Var när hur?

 

 

 

Många som valde mac och som sedan skaffade bredband blev besvikna på hastigheten de fick.

Varför menar du att en mac har sämre "bredbandsprestanda" än en PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang surfprestanda så kan jag hålla med om att Macen är långsammare än Wintel. Fast med Safari har oddsen jämnats ut något. Men visst kan man se utmärkt surfprestanda för en dator som kostar multum och är så tätt förknippad med mediaproduktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTML-rendering och bredbandshastighet är väl två olika saker?

Men visst, upplevelsen av bredbandet blir lidande om man i huvudsak surfar.

 

Angående en ev ny försäljningsvåg så skriver TT såhär (inskrivet för hand för att inte bryta mot upphovsrätten):

 

Försäljningen av persondatorer minskade under andra kvartalet, med 3,5% jämfört med motsvarande period i fjol.

 

Siffrorna var ändå högre än väntat, eftersom kampanjer och prissänkningar gjorde att försäljningen var högre än väntat. Värdet av de sålda datorerna minskade med 19%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Det var mycket på en gång. Jag försöker punkta upp ett svar:

 

-- Jag håller inte med om vad det var som drev försäljningen av iMac. Att det skulle vara företagens sponsrande av pc-inköp är direkt felaktigt - om något så har lagen om personalköp skadat Apple, eftersom de flesta företag enbart erbjöd/erbjuder pc-alternativ. Apple tappade rejält på personalköpsvågen.

 

Den här företeelsen är dessutom mer eller mindre unikt svensk, och förklarar alltså inte iMacens framgångar i resten av världen.

 

-- Att Macen skulle vara för dyr i längden håller jag inte heller med om. Du talar om en inköpskostnad på 15 000 för en pc kontra 23 000 för en Mac. Givet en ekonomisk livslängd på tre år pratar vi om en prisskillnad på omkring 220 kronor i månaden. Jämför det med kostnaden för att hålla virusskydden och brandväggarna uppdaterade, de rutinmässiga ominstallationerna av Windows var 6e månad, problemen som uppstår när man ska installera ny hårdvara. Eller jämför med vad du får för 220 kronor i månaden - två personer kan se en film och köpa pop-corn.

 

För mig är det en billig försäkring.

 

-- Prestandan man får för de pengarna då? Hur stort gapet är mellan Mac och pc kan diskuteras, och varierar från användare till användare. Det hänger mycket på vad man sysslar med. Men att det finns och att det vuxit stadigt de senaste åren är det inget tvivel om.

 

Nu kommer G5-processorn, och den ser ut att förändra mycket. Apple hävdar att den springer cirklar kring Wintel idag och att den kommer göra det snabbare om ett år. Det tror inte jag, men det mesta tyder i varje fall på att den är väldigt snabb, jämfört både med G4:an och de snabbaste processorerna på pc-sidan. AMD kanske kommer ut med en ny processor inom ett år, och den kanske blir snabbare än G5:an, vad vet jag. AMD är dock en väldigt liten spelare jämfört med Intel. Det finns om jag förstår det rätt marginellt fler AMD-användare än Mac-användare.

 

Men oavsett om G5:an är snabbare än det snabbaste på pc-sidan eller inte, så kommer den att göra prestandagapet betydligt mindre. Sett till pris/prestanda minskar priset rejält för att välja Mac.

 

Prestandagapet är dessutom bara ett stort problem på den stationära sidan. På den bärbara sidan är Macen faktiskt inte alls lika långt efter prestandamässigt, och sett till totalbilden leder Apple utvecklingen av bärbara datorer. I test efter test i pc-tidningar hamnar Macen i topp. Och bärbart blir allt viktigare.

 

-- OS X kontra Windows är väl pudelns kärna. Trivs man med Windows med alla dess för- och nackdelar så ska man naturligtvis använda det. Trivs man med OS X med alla dess för- och nackdelar bör man satsa på det.

 

Apple har befunnit sig på ett sluttande plan sedan början av 90-talet, varje år har marknadsandelarna minskat. Den förra krisen inträffade 95-97. Men för första gången sitter nu Apple i en position där den allmänna inställningen till företaget är positiv, samtidigt som man har en hårdvara som tillhör den bästa i världen, med ett operativsystem som både tekniskt och användarmässigt tävlar med det bästa som finns, och en uppsättning programvaror som leder utvecklingen.

 

Runt om på storföretagens it-avdelningar sitter det geeks och testar OS X, i it-pressen hyllas Apple på ställen där Apple tidigare var synonymt med en svordom. Numera är det politiskt korrekt att i varje fall fundera på Apple och Mac OS. Det var det inte för två år sen.

 

Det finns självklart problem som Apple måste lösa. G5:an finns ännu bara i proffssortimentet, och för konsumenter är inköpspriset dessutom väldigt viktigt. Men sammantaget upplever jag att Apple faktiskt står starkare än vad man gjort på mycket länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det har till och med gått så långt att konsumentverket numera avråder folk från att skaffa Mac det säger väl om något hur situationen ligger till."

 

Häftigt med standardisering, konformism och utpekande av den enda vägen, Speciellt kul blir det när centralmakten är avsändaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser denna tråden tänker jag på ett citat från Mark Twain

"ryktet om min död är betydligt överdriven"

 

Har man som jag sysslar med Apple i snart tjugo år (har tiden gått så snabbt??), så är inte mycket nytt under solen.

Att Apple snart skulle försvinna hörde jag för tjugo år sedan också och liknande artiklar dyker upp med jämna mellanrum.

Faktum kvarstår att Apple som företag tjänar pengar och har en stor summa pengar kontant.

Dessutom användare som gillar produkten.

 

Så någon nära död räknar jag inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att d e fel av konsumentverket att avråda från mac, d kommer att göra att färre köper mac dvs priset kommer att bli ännu högre å om priset stiger köper färre å priset går upp o.s.v. :( Men d e ju bara som jag har fått för mej att d e å jag e ju ingen expert så jag kan ha fel. Jag tycker ändå att vi alla mailar konsumentverket å klagar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Joakim ägnar sig åt brukar av marknadsförare betecknas som att konsumenten försöker legitimera sitt inköpsbeslut i efterhand. Om du fortfarande är osäker på om du har valt rätt, så är det rätt åt dig som sviker. Vi andra är helt säkra på att vi har valt rätt när vi valde Mac. Faktum är att vi blir mer och mer säkra för var dag som går.

 

Om inte så många ägnade sig åt att spela en massa skitspel (Typ MS Medal of honour) som förhärligar våld och krig, så skulle ytterst få vara intresserade av PC. Om det är något som Konsumentverket borde råda alla vuxna, så är det att inte köpa våldspel åt sina barn och ungdomar. Inte konstigt att de blir knäppa, våldsamma och beväpnar sig.

 

Mitt råd är att du söker stöd på något PC-forum istället om du vill ha medhåll!

 

Med vänliga hälsningar

 

Macus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag anser att d e fel av konsumentverket att avråda från mac, d kommer att göra att färre köper mac dvs priset kommer att bli ännu högre å om priset stiger köper färre å priset går upp o.s.v. :(  Men d e ju bara som jag har fått för mej att d e å jag e ju ingen expert så jag kan ha fel. Jag tycker ändå att vi alla mailar konsumentverket å klagar!

Innan vi vet varför konsumentverket avråder från köp av Mac, om de nu gör det vilket jag aldrig hört talas om förrän nu, så är det lite förhastat att skriva och klaga. Det kanske finns fog för konsumentverkets varning, om nu någon sådan existerar. Jag får i varje fall med jämna mellanrum brev från arga Macanvändare som är upprörda över Apples service. Det är ju inte så att deras datorer är felfria varenda en, och det finns datortillverkare som går längre än Apple i sina försök att göra kunden nöjd om det blivit problem med en nyinköpt produkt.

 

Jag föredrar Mac framför Wintel för att jag anser att allt sammantaget så är Mac bättre. Men Mac är inte bäst på allt, och den är ganska långt ifrån en drömdator från ett drömföretag även om man håller sig till ekonomiska realiteter och inom de tekniska begränsningar som finns idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Det är ju just i längden Mac inte blir dyrt.

 

Inköpspriset är ju bara en liten del av kostnaden för en dator. De stora kostnaderna uppstår i längden när problem uppstår eller när man inte kan utnyttja sin tid effektivt.

 

Några exempel:

Ett virus som drabbar din dator (läs Windowsdator) kostar ju massor i tid/pengar.

 

Det finns flera oberoende undersökningar som visar att Macanvändare jobbar 20-30 % effektivare (läs snabbare) än sina Windowskompisar.

 

Icke-fungerande och inkompatibla drivrutiner samt hårdvara som inte funkar är betydligt vanligare på Pezesidan.

 

Macen kostar egentligen inte så mycket mer i inköp när man börjar titta på de funktioner som är standard på en Mac och som måste införskaffas separat på Wintelburkarna. Jag har räknat förr, men prismässigt krymper då gapet till max 15-20% med exakt samma konfiguration.

 

Dessutom så tar det tid (kostar det pengar) att köpa och installera den extra hårdvara som behövs för att få samma funktionalitet som levereras med en standardMac.

 

Med G5:an så blir plötsligt Macen billigare än motsvarande Win-burk. Och vissa av de features som G5:an har finns inte ens att köpa för pengar på en normal Peze.

 

Macen har betydligt längre livslängd, samt inte minst högre andrahandsvärde.

 

Beträffande HP:s datorer så är ju smaken delad, men jag anser dessvärre att inte ens en mor kan älska sådana gräsligt fula monster. Beträffande design så anser jag att jämföra Mac/PC är ungefär som att jämföra möbeldesignen på Jysk bäddlager med Bruno Mattson eller Grange.

 

Beträffande surfhastighet så har du en liten poäng beträffande hur IE renderar sidorna på Mac/PC. Men som sagt - med Safari så surfar vi i princip lika snabbt på Macarna som på en PC. Vad det gäller nedladdningar och bredbandshastigheter så tankade jag häromdagen hem den senaste Officeuppgraderingen på drygt 28 MB, och det tog under en minut, det tycker åtminstone jag får räknas som acceptabelt. Men smaken är ju olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle Konsumentverket avråda från mac då de har betydligt bättre andrahandsvärde, support, mycket färre problem, mer utrustning/antal kronor än vad motsvarande PC har. Om du fortfarande gillar mac och hoppas på en ökande marknadsandel, varför stödjer du då inte Apple och köper en mac istället för att göra markandsandelen ännu mindre genom att köpa en dator med huvudkonkurentens OS installerat? Vad är det din PC har som du inte fann i en ny mac? :eeeh:

 

Om det nu var så självklart för dig att du valde en PC, varför skulle du då behöva rada upp alla dessa argument och påståenden? För att köpa en mac räcker det ju med ett argument: Mer dator för pengarna!!

 

 

 

 

Vänligen, Josef

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett år sedan ca velade jag fram och tillbaka eftersom man är snål och vissa ungar vill ha PC för att kunna skjuta sin kompisar på nätverket. Jag surfade in på Dells hemsida och provvalde en desktop med skärm och plockade på så att den skulle matcha en iMac G4 15" och Dellen blev DYRARE! Jag tror inte så mycket på det snacket att Macen är svindyr och PC är så billigt OM du inte köper nåt PC-hopplock. Men man får vad man betalar för! Tyvvärr verkar Macen lida av en skarv i processorteknologin men att Macen råkar halka efter går att komma i kapp. Att de billigare Macarna inte går att uppgradera kan man ha åsikter om iofs. Men de pengarna gör sig bättre som grundplåt till en ny maskin eftersom utvecklingen går så fort.

 

Jag betalar gladeligen mera för att slippa virus och allt annat jag snubblat över på PCsidan för att få fortsätta med Mac! Som barnförälder skulle man förvägras PC med alla skitprogram som cirkulerar. Kör Mac och ha det bra!

 

Jag har beställt en G5 istället för en iMac och det känns prisvärt än så länge. Jag tror att den datorn kommer att räcka till för mig läänge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Jag har beställt en G5 istället för en iMac och det känns prisvärt än så länge. Jag tror att den datorn kommer att räcka till för mig läänge.

Det tror jag också. Dessutom kommer det komma uppgraderingsmöjligheter när du tycker den börjar kännas gammal om några år. Försök plocka ihopå en likvärdig Peze, då blir det till att öppna plånboken betydligt mer än för G5:an. Här har Apple ett rejält prismässigt försprång, och vissa av G5:ans features går inte ens att uppgradera en Peze med…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Angående inköpspris: Jag roade mig med att plocka ihop en pc på datorbutiken.com (en typiskt billig pc-affär, jag köper själv gärna minnen därefrån - datorminneskretsar dvs ;) ).

 

Vad jag gjorde var att ta alla komponenter så jämbördiga som möjligt med en G5-minsting. Jag tog 256 meg mindre minne, men två hårddiskas (skulle jag nånsin ha en pc så skulle jag va tvungen, vill ju inte riskera nåt utan köra FreeBSD på en egen disk och windows på en).

 

Den kostade i runda slängar 17 papp. G5:an som jag kommer köpa kostar mig 19500 med utbildningsrabatt och inlusive extra minne.

 

Och då ingår inga motsvarigheter till iApps med pc:n, och inte heller några program som jag kan få gratis till mac iom att det är unix (där det ju är rätt vanligt med open source). Och så har jag ju redan en hel del program för mac som jag kan fortsätta använda.

 

Så visst, är man bara ute efter så billigt skräp som möjligt för att spela lite spel, då är det ju billigare med pc (speciellt om man som så många piratkopierar...), men vill man ha bra kvalitet och pålitliga grejer, då blir det tamejtusan inte mycket dyrare, ens i inköp, med en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Vad det gäller design (både på OS och burkar) och Apples framtid kan jag bara hålla med Nils, rasta och övriga.

 

1. Jag är här och kör mac för att jag gillar det, och jag gillar det kollosalt mycket, speciellt jämfört med windows.

 

2. HP:s datorer är gräsliga. Till och med Dell, som inte direkt är kända för sina sköna kreationer, gör snyggare burkar. Min egen åsikt bara, iof, men jag vet många som håller med, även PC-användare.

 

3. Apples framtid har väl knappast sett ljusare ut? Fler och fler börjar åt minstone se den som ett alternativ, och med varje ny grav säkerhetsmiss i windows och med varje nytt virus och trojan ser fler och fler macen som en utväg som både låter en använda sina vanliga program (läs: office) och samtidigt gå fri från många, för att inte säga alla, problem som finns i windows (även om man naturligtvis får några nya). Dessutom finns det inga tecken på att Apple skulle gå några riktigt mörka försäljningsider till mötes, eller?

 

Och sist men inte minst: Är det inte i slutändan så att alla helt enkelt köper och använder vad dom vill? Här är vi ett antal personer som har valt mac, av diverse olika orsaker. På andra håll finns dom som valt windows. Jag klagar inte på dom som gjort det. Jag tycker synd om dom som drabbas av virus och annat, och pekar naturligtvis närhellst jag kan på dom alternativ som finns, men jag försöker inte övertyga folk om att mac är bättre "rent objekttivt", för det är det inte. Ingenting är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Angående inköpspris: Jag roade mig med att plocka ihop en pc på datorbutiken.com (en typiskt billig pc-affär, jag köper själv gärna minnen därefrån - datorminneskretsar dvs ;) ).

 

Vad jag gjorde var att ta alla komponenter så jämbördiga som möjligt med en G5-minsting. Jag tog 256 meg mindre minne, men två hårddiskas (skulle jag nånsin ha en pc så skulle jag va tvungen, vill ju inte riskera nåt utan köra FreeBSD på en egen disk och windows på en).

 

Den kostade i runda slängar 17 papp. G5:an som jag kommer köpa kostar mig 19500 med utbildningsrabatt och inlusive extra minne.

 

Och då ingår inga motsvarigheter till iApps med pc:n, och inte heller några program som jag kan få gratis till mac iom att det är unix (där det ju är rätt vanligt med open source). Och så har jag ju redan en hel del program för mac som jag kan fortsätta använda.

 

Så visst, är man bara ute efter så billigt skräp som möjligt för att spela lite spel, då är det ju billigare med pc (speciellt om man som så många piratkopierar...), men vill man ha bra kvalitet och pålitliga grejer, då blir det tamejtusan inte mycket dyrare, ens i inköp, med en mac.

Precis. Och då pratar vi om en No-Name-Hobbex-Peze och ingen märkesdator. Frågan är om PC:n har 800 MHz-buss, ADC+DVI, FireWire 800, optisk in/ut, Gigabit Ethernet, seriell ATA för att flytta data med 150 MB per sekund samt klarar av 4 GB internminne?

 

Nåja. Den har i alla fall nästan säkert en diskettstation till skillnad från Macen…

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att prislappen har skrämt många personer att välja mac framför PC. Nu verkar ju större delen av de som är på just det här forumet inte ha några större problem med kontanter :) , men om man försöker se det lite bredare så är väl ca:90 % av befolkningen fattig. O då förmodar jag att en mac kommer långt ner på inköps listan. Macen har ju (till G3:orna kom) nästan haft ett nypris trotts att den var 5 år gammal, så även de som skulle kunnat komma in i gemenskapen? med en gammal dator uteblev.

 

Sedan är väl inte Apple dom som direkt marknadsför sig särskilt mycket/bra heller, dom hade iof ett par reklamslingor i tv för några år sedan. Ett fladdrande EKG kurva i diverse kulörter (iTunes), undrar vilka icke redan macanvändare visste vad det var reklam för och vilken firma det var. 1995 fick jag förklarat för mig att Apple fanns o att dom gjorde datorer.

 

Microsoft låg ju ett tiotal år efter i utvecklingen, så det är lite konstigt att Apple inte är större än va dom är, beror det på marknadsföringen eller?

 

Idag sitter jag med en 4:år gammal burk o lär få sitta med den i 4:år till så är det bara, men jag går INTE över till andra sidan. Vill också ha en G4 på 1 ghrz, fast… jag behöver den inte om jag ska va ärlig, skulle va för att kunna köra x då men Apple ville väl tydligen att Os användarskaran skulle halveras annars hade dom väl inte gjort ett så trög jobbat os.

 

Får ju en ny skärm via hem-pc avtal iaf, alltid något.

 

//Tack för josen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Jag tror nog att prislappen har skrämt många personer att välja mac framför PC. Nu verkar ju större delen av de som är på just det här forumet inte ha några större problem med kontanter :) , men om man försöker se det lite bredare så är väl ca:90 % av befolkningen fattig. O då förmodar jag att en mac kommer långt ner på inköps listan. Macen har ju (till G3:orna kom) nästan haft ett nypris trotts att den var 5 år gammal, så även de som skulle kunnat komma in i gemenskapen? med en gammal dator uteblev.

Det är då G5:ans lansering även kommer dig till glädje. Redan idag är det förmodligen få som skulle betala över tiotusen för Någon_som_helst G4, helt oavsett konfiguration och ålder. Det kommer bli en rejäl prisdump på begmarknaden, vänta skall du få se. Själv anser jag att betala mer än sisådär fem-sextusen för en vanlig, nyare G4 är ren kapitalförstöring, eftersom jag får en sprillans ny G5:a som är många gånger bättre på alla sätt och vis för ca 16.000. Och det är inte bara jag som resonerar så här. Sålunda borde du snart kunna hitta en två år gammal burk för en 3-4000 kr. Med tanke på att Recycler t ex säljer beiga G3:or för 995 spänn så…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft låg ju ett tiotal år efter i utvecklingen, så det är lite konstigt att Apple inte är större än va dom är, beror det på marknadsföringen eller?

Det berodde till stor del på att när Windows 3 kom nån gång i början av 90-talet så var det anpassat för att köras på många olika datorer och det gjorde att det fick en väldigt stor spridning. Apple hängde däremot inte på med att släppa sitt OS fritt, så eftersom de var de enda som fick tillverka maskiner som kunde köra MacOS så blev spridningen mindre och Microsoft började bygga upp sitt skräpdator imperium. Det går alltid att spekulera i det förflutna, men vad tror ni hade hänt om det företag som gjorde det bättre operativet (läs Apple) hade släppt sitt OS fritt före MS? Vilket system hade de flesta valt att köra? Mac OS så klart och de ville många, men avstod för att de kunde köpa en Windowsdator till ett mycket lägre pris. Men frågan kvarstår dock om Apple hade varit den tillverkare av kvalitetsprodukter de idag är ifall de hade haft Microsofts monopol på marknaden?

Tittar man på vad som har hänt de senaste 10-14 åren så ser man att idag så är det ingen direkt prisskillnad mellan en märkes PC och en Macintosh, och när nu G5:an lanseras så ser Apples framtid och vår framtid som macanvändare mycket ljusare ut än vad det gjort på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att prislappen har skrämt många personer att välja mac framför PC. Nu verkar ju större delen av de som är på just det här forumet inte ha några större problem med kontanter :) , men om man försöker se det lite bredare så är väl ca:90 % av befolkningen fattig. O då förmodar jag att en mac kommer långt ner på inköps listan. Macen har ju (till G3:orna kom) nästan haft ett nypris trotts att den var 5 år gammal, så även de som skulle kunnat komma in i gemenskapen? med en gammal dator uteblev.

Efter att ha sålt pinaler i många år kan man konstatera att priset inte är det viktigaste, utan vad du tror att du får för pengarna. Med PC-prisresonemanget borde småbilar från Korea ligga högst i bilstatistiken, widescreenTV vara iskall, 21växlade mountinbikes utrotade osv. Om du tror att du får något bättre om du pyntar av 10-30% mer gör du det. Problemet med Mac-PC är att så många inte ser det så. Mac är för dyr och inte ens bra. Men att jämföra prisena rätt av går inte riktigt eftersom det är fler faktorer som styr den verkliga kostnaden.

 

Varför köper folk dyrare dieselbilar? Jo de blir billigare i längden. En tänkande människa väger in mer än att det är billigast. Du får alltid vad du betalar för. Kvalité kostar alltid. Problemet är att se att Mac-kvalité är värd mera. Är du en kortsiktig människa som blundar för kommande kostnader, inte mäter dina privata timmar i pengar utan ser ditt meckande som utbildning och tycker virus är kul förstår jag att du ratar Mac.

 

Använder du program som inte finns till Mac är det ju en annan sak, men kom inte dragande med ekonomiska skäl.

 

Ett inlägg över människans inre...

För några år sedan valde de flesta Nokias mobiltelefoner framför Eriksson därför att den var användarvänligare. Eriksson upplevdes som den stela teknikertelefonen. Konstigt att samma personer som föredrog Nokia kör PC.... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kommer det alltid någon som är snabbare eller billigare. Det är alltid fel tillfälle att köpa, Men macen ser starkare ut än någonsin med G5 och OS X. Visst är det tufft för Apple, men personligen skulle jag vilja sälja deras produkter nu, för det skulle vara som att stjäla godis av småbarn! (w00t) En så otroligt stark produktlinje de har saknar nästan motstycke!

 

Det kommer alltid att vara kris i datorvärlden. Det har alltid varit så. Det är en sådan värld. Det är förresten kris i alla brancher. Hur ska det gå för ABB och deras asbestproblem? Hur ska Saab överleva? Fiat går med rekordförlust. Tekoindustrin är nedlagd i Sverige. Stålindustrin vacklar. Flyget har det sämre än någonsin. Den tyska ekonomin riskerar att kracha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sund analys säger att du kan tryggt köpa din Mac. Det finns argument för PC naturligtvis men Macen är inte död utan är vitalare än på länge! Det enda JUST NU som saknas är en uppgradering på hårdvaran för iMacserien som halkar efter i prestanda. Det är den enda allvarliga anmärkningen.

 

Ursäkta uppdelningen på svaret... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...