Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Final Cut Express HD


theflowerking

Rekommendera Poster

theflowerking

Hej alla filmredigerings kunniga!

 

har precis gått över från iMovie till FCE.

De första stapplande stegen har gått bra, so far.

Men jag har lite funderingar som jag hoppas att någon

kan hjälpa mig för att underlätta mitt relativt stora projekt

som jag jobbar med åt en vän.

Redigerar en 60 minuters konsert med 13 låtar filmade med två miniDV-kameror.

 

1. Vilket är bättre/lättare när det gäller att få det på en DVD (med titlar mm):

Att redigera alla låtar i ett projekt och sen lyfta det till vidareproduktion, eller göra varje låt

som ett nytt projekt?

 

2. Vilket format ska man exportera i för att göra en master?

 

tacksam för svar

 

/Blomkungen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tänker du använda iDVD eller DVDSP för DVD-produktionen?

Jag kör DVDSP och skulle nog göra en film med 13 chapters (gör chaptermarkers i FCE), men det är ju mer en smaksak. Är det musik som ligger på videotejpen eller är det musik från CD som du tänkt synka till?

 

2. Menar du master för fortsatt redigering eller master för fortsatt DVD-bränning? För fortsatt redigering tar du ut filen som "export -> quicktimemovie" då får du den i samma format du redigerat. För dvd-bränning gör du en skivavbild av den färdiga DVD'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

theflowerking

1. Har iDVD på min dator, och har tillgång till DVDSP. Har dock inte jobbat i DVDSP, men det lutar åt att försöka med det.

Jag kanske är lite ute och cyklar, eller är dålig på förklara(eller både och antagligen).

Vad jag menar är att jag laddar ner hela konserten i ett FCE-projekt (båda kamerorna). Tänker använda den ena kamerans ljud (och bild off course), för att sen försöka synka klipp från den andra till det. Blev lite fundersam om det var dumt att försöka klippa alla 13 låtar i ett FCE-projekt. Eller om man skulle göra ett nytt FCE-projekt för varje låt och sen ta in alla färdigredigerade låtar i DVDSP.

 

2. Menar master till iDVD, eller helst DVDSP för att göra menyer, titlar och så.

vilken kodning rekomenderar du på QT?

 

hmm, vet inte om du blev någe klokare på detta. Man är nybörjare, har inte lärt mig termer och så.

 

 

 

1. Tänker du använda iDVD eller DVDSP för DVD-produktionen?

Jag kör DVDSP och skulle nog göra en film med 13 chapters (gör chaptermarkers i FCE), men det är ju mer en smaksak. Är det musik som ligger på videotejpen eller är det musik från CD som du tänkt synka till?

 

2. Menar du master för fortsatt redigering eller master för fortsatt DVD-bränning? För fortsatt redigering tar du ut filen som "export -> quicktimemovie" då får du den i samma format du redigerat. För dvd-bränning gör du en skivavbild av den färdiga DVD'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du bara synket så är det inga problem att lägga köra ett "helt" projekt från låt 1 till 13. Jag skulle göra så att jag lägger båda videospåren ovanpå varandra (spår 1 och 2) och tar bort ljudet från den kamera som har sämst ljudkvalitet. Sen är det bara att du använder rakbladet och tar bort de delar av spår 2 du vill avvara och hoppas på att du har bra resultat på spår 1 (blir det snurrigt nu?). Sen kan du ju alltid gå in och justera klippunkterna, men med den metoden får du i alla fall en grund att utgå ifrån.

 

Vill du förberera för DVDSP så lägger du till chaptermarkers i varje låtskifte, då får du en konsert som spelar från början till slut med möjlighet att hoppa mellan låtar.

 

Om du tar ut filmen som QT-film direkt ur FCE, plockar in den i compressor och sätter komprimeringen till "MPEG-2 60min Hi Quality encode" så borde du få en komprimering som passar ditt material, sen är det bara att ta in de filer som skapas i DVDSP, lägga på ett par knappar och klicka på build, det skapar en Audio TS- och en video TS-mapp som du kan använda till master att bränna antingen ifrån DVDSP eller annat program.

 

Får jag föreslå en titt på en fantastisk kunskapsbank: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/fcp_homepage_index.html

Där finns massor info om FCP, FCE, DVDSP och mer, både för nybörjare och "proffs". Viktigast av allt när man trixar såhär är att ta det lungt och ha kul, annars blir det gäran övermäktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

theflowerking

Kanon,

tusen tack för hjälpen Errolt!

Ska definitvt kolla in länken.

Lär väl återkomma med mer dumma frågor, he he...

som sagt, tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det kommer säkert att gå jättetoppen med Din klippning etc. Jag har ett litet tips om det här med bildklippningen: ett alternativ till att använda bladet lite på måfå i bilden som ligger överst, och därmed chansa lite på att träffa rätt, så att säga, så kan Du kolla igenom först den ena kamerans bilder och skriva på ett papper under vilka tider i tidskoden det finns bra bilder, och sedan göra detsamma med den andra kamerans bilder. Detta är möjligen lite tidskrävande, men det är så synd att gå miste om extra bra bilder. :rolleyes:

 

Välkommen till Final Cut; en fantastisk värld med underbara möjligheter!

 

^_^

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

theflowerking

tack för tipsen Isidor!

Ska testa.

Ja, Final Cut är ett otroligt program.

Började min "filmbana" med iMovie för knappt ett års sedan, när jag köpte min

miniDV-kamera.

Har funderat ett tag på FCE, men av någon anledning trodde jag att det skulle var för svårt

för mig.

Men så fort man kom igång med programmet(har bara haft det 1 vecka!), så blev jag totalfast.

Har suttit halva nätterna och provat mig fram.

Basic prylar förstås, men man lär sig fort.

 

som Errolt skrev:

 

Viktigast av allt när man trixar såhär är att ta det lungt och ha kul, annars blir det gäran övermäktigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer så väl: utan glädje...ingen g...lädje. (Ibland är jag så bright att jag förvånas.)

 

:whistling:

 

I vart fall, jag kom på en grej som kan vara viktig att observera, och det är att Compressor kan ha en förmåga att osynka ljud och bild. Känn dock ingen panik över detta, ty som bekant går ju bild och ljud att reglera till varandra i exempelvis DVDSP (det ser ut som timelines nedanför huvudfönstret i DVDSP; en för bild, en för ljud. Maxa storleken på linjerna och korrigera dem mot varandra. Kolla i Inspektor om det är synkat. O när det stämmer: bare till o bränn.) Osynket är "konstant", dvs det växer inte mer och mer ju längre filmen rullar. Så: ingen fara på taket.

 

Ett annat alternativ är förstås att importera den kompemerade filmen på nytt i Final Cut, och där synka, och därefter exportera till Quicktimefil. O nu ska jag inte babbla mer.

 

:rolleyes:

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

theflowerking

härliga tider!!!

Bara en massa trevliga tips.

tack åter igen Isidor.

Alltid skönt att kunna föregå ev problem...

känns som man har fått en del att kunna använda nu.

It´s grrrrrrrrreat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nemas problemas, höll jag på att säga. Äh, men det är ju som med allt annat: man lär sig med tiden, och hur mycket man än kan, så finns det alltid mer att lära. Problem uppstår ju förjämnan, men visst är det skönt att slippa di onödiga, det håller jag allt med om mycket.

En stor fördel med Final Cut, är att programmet (programmen...FCP+FCE) är en märkbar efterliknelse; en sorts digitaliserad form av analog klippning. Naturligvis med en massa mer mumsfillibabba-inslag. :rolleyes:

 

Förresten: säg gärna till om man kan beställa Din färdiga DVD! För konserter; det är skoj som bara den!

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

theflowerking

Javisst!

För mig skulle det vara helt ok om du vill köpa ett ex.

Det är främst bandet som måste bestämma där.

Ja, så måste jag ju slutföra projektet och det har vi ju inte sett än :blink:

Bottom line:

 

Om det är ok för bandet, främst, samt att jag blir nog nöjd för att

våga visa det för andra :blushing:

 

Tanken var att spela in ljudet på minidisc och sen synka mellan två kameror.

Tyvärr fuckade ljudkillen-"javisst, inga problem, jag fixar det" upp allt

och det blev inget på MD:n. Så jag får använda ena kamerans ljud, vilket inte är det roligaste.

Men vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mjä, det är ju inget toppenljud, fast det kunde ju vara värre. Det hela hänger ju på hur strkt inljudet i kameran var. Bara det inte överskred distgränsen, så kan det bli bra. Faktum är att det går att ordna ljud som verkar rena rama katastrofen, till att bli rätt bra. Exempel på program för detta är Soundtrack Pro och ProTools. Men det går som bekant att filtrera o fixa o dona redan i Final Cut. Jag tror det blir väldans bra, jag. :ThumbsUp:

 

En grej som är väldigt viktig, det är att Du inte lägger ribban för högt, så att säga. När man har suttit och klippt o klippt o fixat o så vidare, så kan man till slut bli överdrivet självkritisk, och tycker att "det här är ju pinsamt uselt" etc. Det kan vara ganska farligt när det blir så. En jättebra grej är att under processens gång visa upp det för människor man litar på, och så kan man få kommentarer.

Se också läget som det är: Du har tagit på Dig ett projekt som säkerligen är och kommer att bli jättegivande och kul att färdigställa. Men glöm inte att Du är ganska ny i Final Cut, och visst är programmet fint att jobba i, men man lär sig inte allt över en natt. Allt har sin tid, och låt den här konsertfilmen bli kanske mer en studie.

 

:rolleyes: Oj. Det här påminner ju om en sorts predikan. Inte alls meningen.

 

Nu drar jag till landet. Vi höres.

 

Ha en trevlig helg.

 

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

theflowerking

hoppas på att kunna lösa ljudkvallan med lite EQ och kompressor.

Grundljudet är ok, det distar i alla fall inte.

Men det får bli en senare fråga när det, förhoppningsvis, blir klart.

Och du har rätt: Jag lägger ribban för högt.

Jag tittar själv mycket på konserter på DVD och försöker inspireras (på gott och ont)

medans jag redigerar

Och eftersom jag är musiker själv hatar jag när folk filmar fåglar i skyn el nåt under

ett solo. Vill att det ska kunna titta på hur folk lirar och förstås att produktionen är bra gjord i sin

helhet (Bilkomposition/ljud).

 

hm,kanske dax att klättra ner från sitt moln och göra det lite enklare för sig?

Nåja...

Dina ord känns peppande och det är kanon att kunna bolla sånt här i forumet.

 

trevlig helg på dig oxå Isidor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...