Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photoshop: Flera lager som kontaktkarta?


carlsson

Rekommendera Poster

Hej alla Photoshopmästare! Önskar jag var det, men det är jag inte.

 

Nåväl, mina problem; Jag har en fil bestående av 55 lager. Filen är 2x2 cm föreställande små lappar kan man säga.

 

1/ Samma effekt (en Bevel-effekt, som kan fås fram när man dubbelklickar på lagret i fråga) ska appliceras på samtliga lager. Hur gör jag det enklast?

 

2/ Jag vill exportera varje lager som en fil, eller hellre; Skriva ut alla lager som en kontaktkarta. Går det på ett smidigt sätt?

 

 

Jag är fullt medveten om macro-funktionerna, men jag hoppas att det finns ett enklare sätt...

Nåt att bita i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macrofunktionen FUNGERAR ju, men jag hade hellre haft ett kommando typ "Skapa alla lager som separata dokument" typ.

 

Men det kanske inte går helt enkelt... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. copy layerstyle ->paste layerstyle

 

fast det blir ju 55 pasteande då :/ inte så effektivt kanske.

 

 

 

...

paste layerstyle to linked finns det ju en funktion som heter ser jag nu....länka alla lager o testa med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, mina problem; Jag har en fil bestående av 55 lager. Filen är 2x2 cm föreställande små lappar kan man säga.

171090[/snapback]

Varför gör man ett sånt dokument? Är det inte ett fall av "tänk efter före"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duplicera bilden, lägg en lagereffekt på sista bilden och göm den (klicka på ögat) lägg sedan ihop alla synliga lager (de utan effekt) och sedan har du två lager, slå ihop det övre lagret med det nedre och voila ska du ha samma effekt på alla småbilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macrofunktionen FUNGERAR ju, men jag hade hellre haft ett kommando typ "Skapa alla lager som separata dokument" typ.

 

Men det kanske inte går helt enkelt... :(

171165[/snapback]

Klart det går.

Fil/Skript/Exportera lager till filer

 

Om du sen vill göra kontaktkarta på dessa så använder du Fil/Automatisera/Kontaktkarta II

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...