Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd iPhone 13 Pro


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Jag har av någon anledning blivit experten på teknik i min vänskapskrets. 
Nu ska min gamle vän byta upp sig från iPhone 7 (8?) till iPhone 13 Pro.

Hennes gamla iPhone har 128 GB internminne, som verkar räcka och bli över.


Vad tror ni? Kommer 128 GB räcka även i den nya mobilen, hur mycket mer utrymme kräver den nya mobilens bilder?

Hon kommer att köpa 13 Pro pga. kameran och jag antar att hon kommer fota lite mer med den nya.

 

Jag vet inte hur hon gör med bilderna, om hon tankar över till dator eller synkar mot iCloud.

Jag måste fråga henne.

Är det några fler frågor som jag bör ställa henne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Värt att veta är att ProRes för 4K kräver 256 GB lagring.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT212832

 

Så du får väl fråga henne om hon vill kunna filma ProRes i 4K eller ej.

Jag tror att video och framför allt 4K är överkurs, men ska fråga. (Rädd att det bara alstrar nya frågor… )

du vet inte om en bild från ny mobil tar större plats än från den gamla?(komprimeringen kanske gör att skillnaden blir liten)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 128 GB räcker och blir över idag och hon inte ska filma ProRes 4K hade jag nöjt mig med 128 GB i hennes kläder. Förutsatt att hon behåller sina gamla vanor. Om inte säkert så, gå på 256 GB. Utgå från att bilderna tar mer plats på nyare mobiler, på grund av bättre optik och neurala bildprocesser. Så är det på Iphone 13 jämfört med Iphone SE i alla fall, trots att båda har 12 MP-kameror.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, boevil säger:

Kommer 128 GB räcka

Jag har 64 GB och det räcker för mig. Kör med iCloud photo library så bilder tar inte mycket plats alls. Det som tar mest är podcasts, så där får man gå in och rensa emellanåt.

 

Video tar svinmycket plats dock, om man filmar.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Alix säger:

Så du får väl fråga henne om hon vill kunna filma ProRes i 4K eller ej.

Klart hon ska; allt under ProRes 4k med 4444 XQ är ju inte ens värt att kolla på. :innocent: 15 miljarder GB per sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Klart hon ska; allt under ProRes 4k med 4444 XQ är ju inte ens värt att kolla på. :innocent: 15 miljarder GB per sekund.

Blir ruggigt bra film i HD 25fps med ProRes, men en kort filmsnutt blir ett par GB. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller att ha en 4K TV också isåfall. Men hade jag vetat om det här hade jag valt 256GB istället för 128GB, men då hade jag fått betala 150kr/mån extra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Jag har 64 GB och det räcker för mig. Kör med iCloud photo library så bilder tar inte mycket plats alls. Det som tar mest är podcasts, så där får man gå in och rensa emellanåt.

 

Video tar svinmycket plats dock, om man filmar.

Jag har en iPhone XS Max med 64 GB som också räcker, jag fotar inte så mycket. Minsta mängden minne på iPhone 13 Pro är 128 GB.

9 timmar sedan, iMarc säger:

Blir ruggigt bra film i HD 25fps med ProRes, men en kort filmsnutt blir ett par GB. 

Jag tror inte att hon filmar och troligen inte ProRes om det är så utrymmeskrävande.
 

tack för era svar.

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...