Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öka utrymme av befintlig TM- disk, går det?


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Jag har låtit TM säkerhetskopiera min powermacs interna 512 GB:s SSD, till min synology-NAS. Jag har tilldelat ca 700 GB på nasen till kopian.

 

Eftersom jag ska öka startskivan i datorn till 1 TB tänker jag öka utrymmet till 1,2GB på nasen.

Kommer det fungera?

 Kan man fortsätta på samma TM-säkerhetskopia på nasen och kommer TM att ”se” det ökade utrymmet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om NASen kan utöka utrymmet på partitionen/volymen TM-säkerhetskopian ligger på så fungerar det (i alla fall med QNAP och jag kan inte fatta varför Synology skulle vara annorlunda). 

TM-säkerhetskopian är en sparse-bundle som i NASens Linux-filsystem ser ut som en massa små filer. 

 

Om man istället ska skapa en ny volym/partition på NASen och flytta TM-säkerhetskopian dit så ska det också fungera i teorin, men när jag gjorde det på QNAP så tyckte TM att säkerhetskopian var skadad och började på en ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur du satt upp det hela.

 

Är det en enda volym du har på NAS:et med flera utdelade mappar?

Och är det isåfall satt en "kvot" för den utdelade mappen för TimeMachine?

Om, ja... det är bara att utöka kvoten.

Så här ser det ut för mig.

 

 

Skärmavbild 2022-06-07 kl. 17.57.34.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, SirKnasen säger:

Det beror lite på hur du satt upp det hela.

 

Är det en enda volym du har på NAS:et med flera utdelade mappar?

Och är det isåfall satt en "kvot" för den utdelade mappen för TimeMachine?

Om, ja... det är bara att utöka kvoten.

Så här ser det ut för mig.

 

 

Skärmavbild 2022-06-07 kl. 17.57.34.png

Jag minns inte riktigt hur jag gjort, men troligen som du.

jag har för mig att jag har tre ”mappar” för tre olika TM-säkerhetskopior.

Ska kolla, men inte nu mat/tv/kaffe.

 

har du dsm 7.x - fungerar det ok?

(jag har inte tordats än, forfarande kvar på dsm 6.?)

 

1 timme sedan, TB-000 säger:

Om NASen kan utöka utrymmet på partitionen/volymen TM-säkerhetskopian ligger på så fungerar det (i alla fall med QNAP och jag kan inte fatta varför Synology skulle vara annorlunda). 

TM-säkerhetskopian är en sparse-bundle som i NASens Linux-filsystem ser ut som en massa små filer. 

 

Om man istället ska skapa en ny volym/partition på NASen och flytta TM-säkerhetskopian dit så ska det också fungera i teorin, men när jag gjorde det på QNAP så tyckte TM att säkerhetskopian var skadad och började på en ny.

 

tack för ditt svar, borde fungera då.


 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, jag kör senaste DSM 7.1-42661 Update 1

Har uppdaterat flertalet Synology NAS på jobbet från DSM6 till DSM7 utan problem.

Mitt eget NAS är så pass nytt att det fick DSM7 när jag installera upp det för 3-4 månader sedan.

 

Jag har som du ser på skärmdumpen bara en enda volym på mitt NAS och i denna volym endast två utdelade mappar.

Data och TimeMachine

Jag har totalt 4st datorer som kör backup till den utdelade TimeMachine mappen.

 

Du kan såklart ha tre utdelade TimeMachine-mappar på NAS:et men det känns onödigt men det finns kanske anledning att ha det så?

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2022-06-07 20:14, SirKnasen säger:

Jag har totalt 4st datorer som kör backup till den utdelade TimeMachine mappen.

Är du säker att du gör rätt? Jag har haft problem med TimeMachine på min Synology, DS216+ och säkerhetskopian har blivit förstörd flera gånger.

Om du tilldelar 1500 GB till den delade mappen och 4 dator använder den för TM, då tror väl varje dator att den har 1500 GB? (de har väl 1500 GB tillsammans att dela på... eller ?)

Vad händer när utrymmet är fullt?

Om du läser kommentarerna  till det här youtube-klippet ser du att flera har haft problem. 

Den här texten från Synology är modernare och använder filsystemet "btrfs".

 

Fördelen med "btrfs" är att varje användare kan ges en kvot, så har jag gjort... men tveksam om det fungerar eller ej. Först när kopian pajar vet man...

 

Jag har alltså en kvot för varje användare och en kvot för den delade mappen. Jag vet inte om TM förstår - den börjar med att ange hela mappens kvot i sin dialog efter ett tag visar den rätt.

image.thumb.png.5ac121d779a3e56cb07b4bffc135e96d.png

men efter ett tag…

 

image.thumb.png.19a759884c89836d2f8fb8a3832f908a.png

ps. Jag backar upp på två NAS:ar - min gamla WD MyCloud också.

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fyllt upp kvoten än så jag vet inte vad som händer men jag tar för givet att det händer precis samma sak som när 4st datorer delar på en fyisisk 1,5TB stor hårddisk.
Man får ett meddelande om att disken är full och de äldsta backuperna börjar tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...