Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill fixa snabb lagring på min macpro 5.1


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Innan ni försvinner… 20/6 en fråga 

Jag vill leka lite med min gamla macpro 5.1 och installera en nvme-ssd i den. 
Men kommer det här att fungera? 


Hos Kjell &co finns följande

Kontrollkort pci-e (4x) 289 kr

Samsung 980 nvme ssd 700 -1700 kr beroende på storlek.

 

Kortet verkar vara 4x då räcker väl en ssd med maxhastighet 3000 MB/s

 

men kommer det att fungera? Passar kortet i datorn och funkar ssd;n med kortet?

 

min dator kör mojave 

 

finns det bättre kort; bättre pris?

 

 

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla nedanstående video från 5:58, så att du inte får ett kort* som använder sig av PCIe Bifurcation, som inte stöds i Mac Pro. Sajten som hänvisas till listar kort som funkar, se länk nedan.

 

Annars ska det funka med både rätt kort och SSD som du länkar till, eftersom Mojave innehåller den firmware som krävs och MacPro5,1 i övrigt stöder allt.

 

Läs mer: http://blog.greggant.com/posts/2018/05/07/definitive-mac-pro-upgrade-guide.html

 

Specifikt om M.2 och PCIe-kort: http://blog.greggant.com/posts/2018/05/07/definitive-mac-pro-upgrade-guide.html#m2host

 

*Anges inte så mycket om det kortet på Kjell i specarna. Förmodligen bifurkationskort, eftersom det är billigt.

 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Anges inte så mycket om det kortet på Kjell i specarna. Förmodligen bifurkationskort, eftersom det är billigt

Om jag förstår videon och dokumentet, som du länkat till, rätt så fungerar de flesta single-drive -kort?

i videon säger han uttryckligen att singledrive-kort oftast fungerar, i dokumentet står det:

Citat

Almost 99% of the time, no. Most M.2 hosts rely on bifurcation. The Mac Pro does not support bifurcation. See the bifurcation section for details. Many cards that support bifurcation can be used for a single drive. Popular cards like the ASUS Hyper M.2 x16 Card v2 4 x M.2 Socket 3 will not host multiple drives in a Mac Pro. However, if the card uses the ASM2824 or a PLX8747 chipset, you can use it.

jag tror jag gör ett försök, ska höra med Kjell om jag kan lämna tillbaka om det inte fungerar.


men vad kommer ”inte fungera” innebära? Slumpmässiga läs och skrivfel eller ingen kontakt med ssd:n över huvud taget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, kortet finns ingenstans hos kjell, inte online och inte i någon butik… probleme solved… 

 

i kortets pdf-manual står det, 

   ”• PC with one free PCI Express x4 / x8 / x16 / x32 slot” 

Kan man fatta det som att x4 -slot räcker? Då kan det väl inte vara bifurcation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, han skriver:

”Most generic single drive M.2 hosts will work with the Mac Pro and will be capped to 1500 MB/s. Due to the sheer number of options and white label importers, chances are a dirt-cheap host will work. My only recommendation is just to make sure the retailer has a nice return policy.”

 

Det var nog bara om det har mer än en port för SSD som det är ett problem, fel av mig.

 

Här har du ett kontrollerkort som är billigt:

 

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX-IB-PCI214M2-HSL/2718575

 

Ännu billigare:

 

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX-IB-PCI208-HS/2979058

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Utöver de två från Icy-box du länkar till finns också en tredje: 

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX-IB-PCI224M2-ARGB/2875383
 

vad skiljer dem åt… förutom priset?


proshop har också

https://www.proshop.se/Controller/DeLOCK-kontrollerkort-PCI-E-30-x4-1xM2NGFFi/2458494

som är samma sort som kjell&co har.

 

Och…

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/StarTechcom-X4-PCI-Express-to-M2-PCIe-SSD-Adapter-Card-for-M2-NGFF-SSD/2583546

 

är någon bättre eller ? Vad ska man titta efter?

 

Redigerad av boevil
Rensat länkar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
39 minuter sedan, boevil säger:

Utöver de två från Icy-box du länkar till finns också en tredje: 

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX-IB-PCI224M2-ARGB/2875383
 

vad skiljer dem åt… förutom priset?


proshop har också

https://www.proshop.se/Controller/DeLOCK-kontrollerkort-PCI-E-30-x4-1xM2NGFFi/2458494

som är samma sort som kjell&co har.

 

Och…

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/StarTechcom-X4-PCI-Express-to-M2-PCIe-SSD-Adapter-Card-for-M2-NGFF-SSD/2583546

 

är någon bättre eller ? Vad ska man titta efter?

 

I alla fall att de har PCI 4.0, två av de du länkar har 3.0. Vad gäller den första har den låg profil, vilket en del chassin kräver för PC, exempelvis liggande desktop, minitowers, et c.

 

Edit: Jag är ingen expert på detta, och kan heller inte säga vilken som fungerar bäst (eller alls). Sajten jag länkar till går dock igenom allt det med olika chip och så.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

I alla fall att de har PCI 4.0, två av de du länkar har 3.0. Vad gäller den första har den låg profil, vilket en del chassin kräver för PC, exempelvis liggande desktop, minitowers, et c.

Men powermacen har (väl) pci-e 2.0., gammal ju.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

I alla fall att de har PCI 4.0, två av de du länkar har 3.0. Vad gäller den första har den låg profil, vilket en del chassin kräver för PC, exempelvis liggande desktop, minitowers, et c.

 

Edit: Jag är ingen expert på detta, och kan heller inte säga vilken som fungerar bäst (eller alls). Sajten jag länkar till går dock igenom allt det med olika chip och så.

Ok, tack för din hjälp och dokument som du länkat till. 
jag tror att jag slänger iväg en beställning på det enklaste kortet och håller tummarna. Jag återkommer med resultat om leverans sker innan forumet stänger. 🥲😪

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig SSD duger inte det? Jag har bara HDD i alla mina ink min 3.1 pro och det funkar och har alltid funkat helt tillfredsställande. Jag har gjort mycket musik med dom genom åren och till och med livesänt direkt från "studion" rakt ut på nätet. På min senaste intelmaskin redigerar jag video raw 1080 och även 4k utan problem. Den till och med skriver ut det mesta snabbare videon är. Jag använder bara SSD till min videoinspelare tex. Leker man krig med datorn kanske det behövs snabbare grejor men jag krigar hellst inte.

 

Från för 10 år sedan 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Proton säger:

En vanlig SSD duger inte det? Jag har bara HDD i alla mina ink min 3.1 pro och det funkar och har alltid funkat helt tillfredsställande. Jag har gjort mycket musik med dom genom åren och till och med livesänt direkt från "studion" rakt ut på nätet. På min senaste intelmaskin redigerar jag video raw 1080 och även 4k utan problem. Den till och med skriver ut det mesta snabbare videon är. Jag använder bara SSD till min videoinspelare tex. Leker man krig med datorn kanske det behövs snabbare grejor men jag krigar hellst inte.

 

Från för 10 år sedan 

 

 

Jo det funkar också…. Men är Inge kul, jag vill skruva o pula lite.

(har redan ssd internt i datorn-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Men powermacen har (väl) pci-e 2.0., gammal ju.

Det är riktigt, men jag köper alltid så nya specar jag kan, för man kan ha nytta av det i framtiden. Köpte till exempel en SSD som klarade 6 Gbps till en dator som bara mäktade med 3 Gbps. Kunde ha valt något enklare. Numera sitter den dock i en dator som klarar just 6 Gbps. Fast det klart, är det andra stora skillnader kan det vara värt med äldre prylar, som angående pris eller kompatibilitet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag köpte PCIe 3.0-kort, det här var det enda som angav OS X i sin beskrivning.

Citat
Produktbeskrivning RaidSonic ICY BOX IB-PCI208 - gränssnittsadapter - PCIe 3.0 x4
Typ av enhet Gränssnittsadapter - instickskort
Busstyp PCIe 3.0 x4
Färg Grön
Expansionsfack 1 M.2 2242/2260/2280
Formfaktorkomptibilitet för hårddisk M.2
Enheter som stöds Halvledarenhet
Systemkrav Apple MacOS X 10.0 eller senare, Microsoft Windows 7
Dimensioner (BxDxH) 0.5 cm x 14.5 cm x 6.5 cm
Vikt 100 g

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har just stoppat in kortet i min MacPro 5.1 och det fungerar.

Det här PCIe-kortet och den här NVMe/SSD:n  och datorn kör Mojave

 

Hastigheter mätt med BlackMagic Disk Speed Test

 

    PCIe 1TB NVMe ca 1200 / 900 MB/s  (Write/Read)

 

Som jämförelse 

   gammal 512 MB HDD ca 66 MB/s

   Samsung 512 MB SSD ca 250 MB/s

 

Förtydligande, jag använder:

Samsung 980 MZ-V8V1T0BW - solid state drive - 1 TB - PCI Express 3.0 x4 (NVMe) 

RaidSonic ICY BOX IB-PCI208 - gränssnittsadapter - PCIe 3.0 x4

 

Jag håller just på och kopierar systemet till den nya skivan, enligt dokumentation ska skivan vara bootbar… vi får se

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Har just stoppat in kortet i min MacPro 5.1 och det fungerar.

Det här PCIe-kortet och den här NVMe/SSD:n  och datorn kör Mojave

 

Hastigheter mätt med BlackMagic Disk Speed Test

 

    PCIe 1TB NVMe ca 1200 / 900 MB/s  (Write/Read)

 

Som jämförelse 

   gammal 512 MB HDD ca 66 MB/s

   Samsung 512 MB SSD ca 250 MB/s

 

Förtydligande, jag använder:

Samsung 980 MZ-V8V1T0BW - solid state drive - 1 TB - PCI Express 3.0 x4 (NVMe) 

RaidSonic ICY BOX IB-PCI208 - gränssnittsadapter - PCIe 3.0 x4

 

Jag håller just på och kopierar systemet till den nya skivan, enligt dokumentation ska skivan vara bootbar… vi får se

Friskt vågat hälften vunnet. En gigabyte per sekund ungefär är vad min externa 2TB Samsung T7 SSD presterar medan den interna i min iMac klarar drygt det dubbla, hur nu det går till. För att jämföra. 1GB/s är fullt godkänt alltså. 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, mikaellq säger:

Friskt vågat hälften vunnet. En gigabyte per sekund ungefär är vad min externa 2TB Samsung T7 SSD presterar medan den interna i min iMac klarar drygt det dubbla, hur nu det går till. För att jämföra. 1GB/s är fullt godkänt alltså. 👍

Min iMac:s interna ger 1900/2100 MB/s. (iMac 5K, 2017 med 4,2GHz i7)

 

För att avsluta mitt äventyr med NVMe-SSD på min MacPro. 

 

Jag duplicerade den gamla systemskivan till den nya med SuperDuper.

Disken är bootbar, dvs startar med systemet. Det var (lite) kul att leka, det går lite snabbare. Men förändringen känns inte hissnande… 

1 TB är väldigt mycket, ångrar att jag inte valde den lite billigare 512 MB.

En stor SSD kräver en stor disk för säkerhetskopia. 

 

Det känns lite konstigt att det går snabbare att skriva än att läsa, borde det inte vara tvärtom? 

(På min iMac går det snabbare att läsa än att skriva)

 

 

Redigerad av boevil
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, boevil säger:

En stor SSD kräver en stor disk för säkerhetskopia.

Nej, backupens storlek måste rymma det du lagrar bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Nej, backupens storlek måste rymma det du lagrar bara.

Jo, visst. Jag uttryckte mig klumpigt, men varför ha en stor disk om man inte tänker använda utrymmet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Jo, visst. Jag uttryckte mig klumpigt, men varför ha en stor disk om man inte tänker använda utrymmet?

Med TRIM och moderna SSD-processer gör det att prestandan maximeras och slitaget minimeras. :nerd:

Jag har 189 GB ledigt av 500 GB. Är jag dum då? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, Alix säger:

Med TRIM och moderna SSD-processer gör det att prestandan maximeras och slitaget minimeras. :nerd:

Jag har 189 GB ledigt av 500 GB. Är jag dum då? :hihihi:

Jag har väl 700 GB ledigt på min lekmaskin (jag använder min iMac, leker med MacPro), men tack ditt stöd- men tvivlar på att frugan blir övertygad?

Detta är mitt 4499:e inlägg.

 

Redigerad av boevil
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en film på Youtube där ett företag körde med Pro från 2010. 
De hade maxat några så de slår allt nytt Intel på fingrarna och vissa med M1. 
De behövde dessa maskiner för att processa oerhörda mängder data och sedan att det skulle vara möjligt att laga själv. 
Men ca 25000kr och uppåt på varje Pro kostade uppgradering. Men var tydligen värt pengarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...