Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudkvalitet iMac


emtor
 Share

Rekommendera Poster

Datorer brukar inte ha överdrivet bra ljud.

Det finns gränser för vad minihögtalare inuti datorn kan klara,-men ljudet i min iMac tar verkligen guldmedalj i världens sämsta ljud.

Musik är OK, men att lyssna på röster är jobbigt. -Allt för mycket bas och det låter som att den som talar sitter inuti en ståltunna.
Några Mac datorer har en equalizer i appen Musik, men hos mig finns ingen sådan.

I systemets inställningar kan man ändra volym och balans vilket inte hjälper.
Finns det någon lösning som jag inte har fått med mig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, emtor säger:

Några Mac datorer har en equalizer i appen Musik, men hos mig finns ingen sådan.

Det är väl inte avhängigt av vilken mac du har?

Testa ⌥ +⌘+E i Musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade ⌥ +⌘+E i Musik, men det funkade inte, Inget hände.
Hittade eqMac på google, det funkar bra, rösterna blev normala när basen drogs ner.
Diskanten på iMac'en är bra, i motsats till min Azus Zenbook som har bra bas men en diskant som gör att s-ljud blir örontortyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte Equalizer för dig i Musik under Fönster? 
Märkligt. 
Har inte hört tidigare att den skulle vara borta för någon. Det är en standard funktion i Musik-app:en. 
Då är det någon vajsing med filerna i datorn, kanske blivit korrumperade. 
Tyvärr kan inte Musik-app:en ominstalleras separat, utan bara som en del av en Mac-installation.
Så du får installera om Mac OS, den skriver bara över systemmappen med en ny. Dokument och filer osv är kvar. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan tipsa om ett litet program som heter Boom 2 som jag har. Med detta program blir det "bättre" ljud. Finns på App Store. Jag har det och tycker att ljudet blir betydligt bättre med detta program!

 

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Peter 99 säger:

Hej,

Kan tipsa om ett litet program som heter Boom 2 som jag har. Med detta program blir det "bättre" ljud. Finns på App Store. Jag har det och tycker att ljudet blir betydligt bättre med detta program!

 

 

Peter

Finns också Boom 3D, där finns många möjligheter att påverka ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, emtor säger:

Datorer brukar inte ha överdrivet bra ljud.

Det finns gränser för vad minihögtalare inuti datorn kan klara,-men ljudet i min iMac tar verkligen guldmedalj i världens sämsta ljud.

Musik är OK, men att lyssna på röster är jobbigt. -Allt för mycket bas och det låter som att den som talar sitter inuti en ståltunna.
Några Mac datorer har en equalizer i appen Musik, men hos mig finns ingen sådan.

I systemets inställningar kan man ändra volym och balans vilket inte hjälper.
Finns det någon lösning som jag inte har fått med mig?

 

 

Externa högtalare. Förslagsvis med en USB-DAC så blir det lysande. Glöm de interna. Det hjälper inte att ladda hem en app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Det hjälper inte att ladda hem en app.

Jag vet,-en app fixar inte kasst ljud, men jag lyssnar inte på musik på min iMac, bara på röster (YouTube etc).
Till musik och film på TV använder jag en Quad-förstärkare och hemmagjorda högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Annars så fixar monitorerna jag tipsade om läget men givetvis får man krångla hur mycket man vill. Det är altså aktiva monitorer så det behövs ingen extra förstärkare.

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, emtor säger:

Jag vet,-en app fixar inte kasst ljud, men jag lyssnar inte på musik på min iMac, bara på röster (YouTube etc).
Till musik och film på TV använder jag en Quad-förstärkare och hemmagjorda högtalare.

Quad. Hmmm. Det är trevliga stärkare som väldigt få har. Vad har du för Quad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Har ingen provat ett par bra hörlurar? Jag har inga problem med ljudet när jag har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Quad. Hmmm. Det är trevliga stärkare som väldigt få har. Vad har du för Quad?

Allra helst ville jag haft två stycken Quad II monostärkare men dom är inte så användbara tillsammans med en smart-tv när man tittar på film etc,-så jag valde en Quad Vena II med digitala, optiska och analoga ingångar och bluetooth. -Moderna tider så klart.


Vore trevligt med Quad högtalare också men dom är kostsamma så jag har byggt en Open Baffle prototyp med åtta tums Coral bredbandsenheter från 1980-talet.
Dom här högtalarna är bara en stor platta,-noll boxljud, extremt ofärgat och precist bas-ljud.
Ljudet uppstår i själva rummet, och inte från högtalarna.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, emtor säger:

Allra helst ville jag haft två stycken Quad II monostärkare men dom är inte så användbara tillsammans med en smart-tv när man tittar på film etc,-så jag valde en Quad Vena II med digitala, optiska och analoga ingångar och bluetooth. -Moderna tider så klart.


Vore trevligt med Quad högtalare också men dom är kostsamma så jag har byggt en Open Baffle prototyp med åtta tums Coral bredbandsenheter från 1980-talet.
Dom här högtalarna är bara en stor platta,-noll boxljud, extremt ofärgat och precist bas-ljud.
Ljudet uppstår i själva rummet, och inte från högtalarna.
 

Hade en bekant för ett antal år sedan som hade Quad originalektrostater modell större. Revolutionerande ljudupplevelse och sällsynt stort hål i plånboken för honom! Själv har jag Harman/kardons genomskinliga datorhögtalare med Hegel USB-DAC till iMacen. Låter dubbelt så dyrt mot vad jag pyntade.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Hade en bekant för ett antal år sedan som hade Quad originalektrostater modell större. Revolutionerande ljudupplevelse och sällsynt stort hål i plånboken för honom! Själv har jag Harman/kardons genomskinliga datorhögtalare med Hegel USB-DAC till iMacen. Låter dubbelt så dyrt mot vad jag pyntade.

Jag hade en H/K förstärkare en gång. Kunde spela på fullt volym utan att ljudet skorrade.
En kompis hade H/K genomskinliga datorhögtalare,-dom låt bra.

Quad . . . dom säger att Quad köpte upp en gammal bilkarossfabrik och använde pressen och formarna som gjorde bildörrar för att tillverka ramen för elektrostaterna. Vet inte om det stämmer men det vore typisk engelsk i alla fall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-06-03 13:05, RonnieL säger:

Finns också Boom 3D, där finns många möjligheter att påverka ljudet.

Ok! För info så har jag en värsting stereo av märket Linn. Den är min ögonsten och med ett mkt trevligt ljud! Jag kör aktivt och med två slutsteg ett försteg och en liten streamer från Hi-Fi Klubben! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...