Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopiera användare från en Mac till en annan - där användaren redan finns...


poi ran
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vår äldsta Macbook Pro (Dator 1) har fått akut batterikoma och vi ska nu flytta en användare till en nyare Macbook Pro (Dator 2).

Problemet är att samma användare redan finns på Dator 2. Alla "viktiga dokument" finns dock på Dator 1. Där finns även många fler program installerat sedan länge, installationsnycklar kanske inte finns kvar längre så nyinstallation är helst inte aktuellt. Det finns nyare versioner av en del program på Dator 2, dessa vill jag ha kvar.

Går det att merga användare på något sätt, eller bör man ta bort användaren från dator 2 först? Bör man använda flyttassistent, eller Time Machine?

På dator 2 finns även barnens konton, samt mitt, så renblåsning av hårddisken är helst inte aktuell. 

Har aldrig gjort detta tidigare, jag brukar alltid blåsa rent och återställa från backup/klona.

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Om du döper kontot på dator 1 till tex: Dator1 och ser till att du har adminstatus.

 

Skapar ett konto på dator 2 med namn Dator1 och adminstatus.

 

Ta en TimeMachine på dator 1 och sedan loggar in på nya kontot dator 2 och läser in TimeMachine.

 

Borde funka.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt mej på en liknande operation och trodde som Stereotypen att det han föreslår här "borde funka". Tyvärr gjorde det inte det; varken Time Machine eller Flyttassistent klarade uppgiften. Man kan säga att "det gick", men den MacBook Pro som fick en "ny" (samma) användare blev komplett galen på kuppen. Plötsligt klarade systemet inte att hantera mängder med funktioner, som tex: datorn saknade batteri, ljudet fanns inte heller, fläktarna gick på max, magsafe-dioden lyste allt svagare och sen slocknade, tangentbordet tappade belysning, många program gick inte att använda överhuvudtaget. Totalt kaos! 

 

Det som istället funkade för mej var att klona Dator1(SSD) (i SuperDuper!, antar att det funkar lika bra i andra liknande program, CCC m.fl.) till en extern HD (mekanisk, hade ingen annan); sedan starta Dator2 från den externa och klona "tillbaka" klonen till Dator2. Efter omstart på Dator2:s nya SSD, som Admin förstås, med samma Användare som på Dator1 utbröt ett veritabelt fyrverkeri på alla mina inloggade enheter, iphoner, ipad, två andra macbookpro och kanske något mer. iCloud fick hybris och skulle uppdatera allt och alla på alla enheterna samtidigt, tvåfaktorsauktoriseringar skickade koder till allt och alla... man fick ta och beta av allt vartefter, men det fortsatte ett bra tag innan allt blev rätt inställt och åtgärdat. 

 

Det som jag uppskattade efter denna operation var att båda datorerna lirade med varandra som två äkta siamesiska tvillingar. Kopplade ihop dem med firewire-kabel i Target-mode och kunde skyffla allt, t.o.m. "knepiga" systemfiler, "osynliga" mappar, nycklar, registreringar, LittleSnitch-konfigurationer m.m. fram-och-tillbaka och tillsynes utan begränsningar. Nu är Flyttassistent värd namnet igen, funkar kanon. Time Machine kan jag i nuläget inte recensera, kör den bara mot den ena datorn och vet inte vad som händer om jag försöker med båda. Troligen vägrar den och vill backa två separata enheter.  

 

Nu vill jag inte bara ha kvar den ena datorn, utan bägge två, så där har min målsättning "misslyckats". Nu har jag rensat massa "skräp" på den ena, slimmat och trimmat och se, den gamla trotjänaren har fått nytt liv, går som spjut, aldrig gått bättre. 

 

Det var faktiskt rätt mycket jobb med hela operationen från början till "slut" och svårast var nog att hålla vad-som-var-vad i huvudet, men nu tycker jag att det var värt det... lite förvånad... nu är det rätt kul igen.

För klarhets skull: macbookprona är av äldre dato, 2011 och 2012, båda med Intel i7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att kloning av endast Användarkonto/Admin, som jag först försökt med, fungerade inte så bra, iaf inte i SuperDuper. Blev bara gröt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte ”mergatet” två användare med samma namn men kör man flyttassistenten och importerar en användre med samma namn, får man frågan (i stil med, kommer inte ihåg exakt) ”om du vill behålla gamla användare så hamnar den i mappen gamla”.

Det borde sedan vara möjligt att koiera filer från ”gamla” till nuvarande.. Jag skulle ta backuper på bägge med CCC innan jag börjar labba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Det löste sig genom att jag kopierade ett fåtal dokument från Dator2, raderade användaren där, sedan startade jag flyttassistenten och importerade användaren från en Time Machine av Dator1. Även program.

Har inte provat än, många program på Dator1 var äldre än på Dator2, får se om det blir dubletter eller kaos. 

Funkar inte ovanstående är jag på jakt efter en begagnad 15" Retinamacbook till min bättre hälft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...