Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var är min installerade app?


emtor
 Share

Rekommendera Poster

Lastade ner Adobe camera raw för Mac och installerade den på min iMac.

Installationen verkade gå utan problem.
Problemet är att jag inte hittar appen någonstans.
-Inte i Finder/Hämtade filer,

inte i McIntosh HD/Användare/abs/Appar (abs är jag som användare),

och heller inte i McIntosh HD/System/Appar.

Har försökt Launchpad och Spotlight också,-no luck.

 

Finns det någon lösning på det här?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det en app?

Det är inte en funktion som du kan använda i exempelvis Photoshop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att du har rätt.

Adobe camera raw  blir användt i Photoshop men jag uppfattade att den var en stand alone app.
Möjligt att det inte är det.
Då hittar jag istället en app för råbilder som är stand alone.
Tack för svar,-ni är snabba här på forumet. 😃
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner en stand alone raw file editor och installationen funkade kanon bra,-så som det borde göra.
Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, emtor säger:

Laddade ner en stand alone raw file editor och installationen funkade kanon bra,-så som det borde göra.

Länk, tack. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Det är inte denna det handlar om?

https://apps.apple.com/se/app/raw-power/id1250601531

Finns även till Mac OS

Jag minns inte vilken app det var för jag tog bort den efter 10 minuter men det var inte RawPower.

Jag installerade RawTherapee istället. Den första appen sätter in ett vattenstämpel om man inte betalar för en full version och var rakt ut inte alls bra.  RawTherapee är open source och har flera redigeringsmöjligheter än Photoshop sin CameraRaw. -Jag använde RawTherapee  i Windows för några år sedan, och den är lite svår att lära i början men funkar kanonbra.
 

Men jag har ett problem med RawTherapee, för någonstans måste ju filarna lagras så jag skapade mappen "Bilder" under Dokumentmappen.
Mappen "Bilder" innehåller mapparna: Raw, Tiff och JPG.

Nu är problemet att RawTherapee är antingen gjort för att endast visa bildfiler som ligger i iMac'ens  bildbibliotek, eller så får inte Rawtherapee tillgång till innehåll i annat än detta bildbibliotek.
(/Users/abs/Pictures/Photos Library.photoslibrary).
Jag har försökt att skapa mapparna Raw, Tiff och JPG i detta bibliotek, vilket inte är möjligt verkar det som.

Lösningen skall vara att hålla nere Option-tasten och starta appen Bilder.
Nu öppnas en dialog som visar iMac'ens eget bildbibliotek samt ger möjlighet att ändra vilket bibliotek som skall vara standard.
När jag väljer "annat bibliotek" får jag en ny dialog där jag går till den mappen jag vill ha som bibliotek och trycker "Öppna" . . . men ingenting händer.

Det finns en "workaround" där man öppnar appen i Package Contents och då visas bilder alla platser, men sådana metoder borde inte vara nödvändigt.

Finns det andra som har varit ute för det samma?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det viktigaste att programmet är ”non destructable”, att gränssnitt inte är för rörigt. Med tanke på att det kan ta tid med vissa lite svåra bilder så tycker jag det är viktigt att det flyter på någorlunda, sen om det är bra integrerat med iCloud och Bilder är det en klar fördel. 
Det kan vara lite bökigt med inlärningskurvan då det är en klar fördel om man fotograferat analogt när det begav sig, alternativ lärt sig lite basic vid manuell digital fotografering. Man får prova sig fram och i väldigt många fall krävs ytterst få justeringar till ett mycket bra resultat. 
Jämförelsevis en JPEG med många mörka och ljusa partier, färgstick osv kan resultera i timmar i tex Photoshop utan att man blir riktigt nöjd. 
Att fota i RAW är det enda jag gör numera då i princip alla bilder går att fixa till på väldigt många olika sätt, och möjligheter vad gäller att lägga på filter om man så vill blir större utan att förstöra bilden. 
Bilder kan räcka långt och många tycker appen räcker gott och väl. 
Dock om man är fotonörd, och/eller har högre krav och behöver fler verktyg för redigering så finns det rätt många intressanta program men kan vara lite dyra. Adobe Lightroom, DxO, är två som jag gillar skarpt, blev överraskad av RawPower då priset inte är högt och är nästan i klass med Lightroom. 
Dock så hamnar alltid de bilder som antingen är mycket betydelsefulla att till varje pris få så bra som möjligt i Photoshop RAW. Onekligen det bästa programmet genom tiderna, men tyvärr har det en enligt mig en alltför dyr abonnemangsform som inte passar åtminstone min plånbok att ständigt abonnera på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började fota analogt i lumpen (50 år sedan). Det att man fattar sammanhanget mellan exponeringstid, bländare och ISO och har det i ryggmärgen gör livet lättare.
Men jag är tacksam för att slippa allt strul med kemikalier och svart tejp runt toadörren och i nyckelhålet.

Skall prova Raw Power i dag, då RawTherapee ser ut att ha problem med Mac.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just provat Raw Power.
Mycket bra, det enda var sharpen-verktyget som bara har en enda inställning.
RawTherapee har fem parametrar som kan ändras, men det gör inget för min Pentax K-5iiS har inget AA-filter och ger skarpa bilder rakt ut ur kameran så det är inte så noga.

Det är frun som kommer använda det här så Raw Power är inte svårt att lära sig och har bra med möjligheter.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
 Share



×
×
  • Skapa nytt...