ppralin Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 Skulle dra igång den gamla imacen men det ville sig inte alls (se bilder). Har försökt att starta med diverse bokstavskombinationer/kommandon men utan framgång. Finns det något hopp om att få liv i den månntro och hur göra i så fall? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 Det är fel på hårdvaran och/eller mjukvaran. Viktiga grejer på den? Om inte: Elektronikåtervinning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ppralin Posted May 8, 2022 Author Share Posted May 8, 2022 Inget jätteviktigt, men lite saker som inte finns/funkar på mina nyare maskiner… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 Läste loggen och försökte tyda den. Min gissning är att hårddisken är gammal och har tappat magnetism så viktiga delar av OS X inte kan läsas in. I bästa fall går det att ominstallera OS X annars behövs en ny hårddisk. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 19 minuter sedan, ppralin säger: Inget jätteviktigt, men lite saker som inte finns/funkar på mina nyare maskiner… Prova hårddiskläge: https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1443/10.15/mac/10.15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 Testa att byta plats på minnena - kan vara så att de inte har kontakt till 100%. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcushedenstrom Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 Kanske modermodemet som har gett sig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AppleNerd86 Posted May 9, 2022 Share Posted May 9, 2022 " Invalid memory access at SRR0 + SRR1" Syftar på att RAM minne modulerna antingen felar eller att fel typ av RAM är installerade , eller att det inte får 100% kontakt med RAM . Om du kan , testa att starta datorn med ENDAST EN RAM modul i slot SRR0 , gärna den originala RAM modulen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts