Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använda dvd-brännare från "slaktad" iMac 2008. Går det?


LELLEGUBBEN
 Share

Rekommendera Poster

LELLEGUBBEN

Jag har kört min iMac 2008 till skroten. Innan dess plockade jag ur DVD brännaren och hårddisken. Går det ett konvertera dem för användning till ny Mac? SATA till USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken borde du absolut kunna använda. Men är det en 2,5 tums eller 3,5 tums hårddisk? (Jag har ingen koll på iMacar.) Kabinett för 2,5 tums diskar finns t.ex. hos Webhallen och säkert hos Dustin och på Tradera och Amazon. Kabinett för 3,5 tums diskar kostar nog lite mer (har inte kollat), men tänk på att du kan få en alldeles ny 2,5 tums hårddisk på 1 TB för kanske 800 kronor hos t.ex. Elgiganten. Drivs via USB, ingen extra nätdel behövs.

 

DVD-brännaren är nog lite värre. Det verkar vara väldigt ont om fristående kabinett för DVD-spelare. En ny extern DVD-spelare kostar cirka 400 - 800 kronor. Frågan är om man vill kosta på sig några pengar för att ta tillvara en 10 år gammal DVD-spelare?

 

Återbruk är ju bra och miljövänligt, men inom sektorn Dator & It blir allting väldigt snabbt för gammalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleNerd86

Om du tänker använda den DVDn på en ny iMac så är det flera faktorer att tänka på :

  • SATA till USB 
    • Kan vara krångligt att hitta en sådan för en ny iMac som använder USB-C port
  • Även om mjukvara för DVD på senast iMac finns, så är det inte säkert att det blir smidigt. 

Jag skulle ha sålt den till någon som använder en iMac/Macbook mellan åren 2011-2015 modell . 

Men jag antar att du har viktig data du vill rädda från CD/DVD till dator.

Redigerad av AppleNerd86
typo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...