Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud /bilder /synka mina projekt


cemoa
 Share

Rekommendera Poster

Hur gör man för att projekt / ska synkas från datorn till andra enheter? Enbart album synkas.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man spara manuellt dessa till iCloud? i så fall hur gör man? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan exportera projekten till iCloud Drive, Arkiv - Exportera bildspel. 
Men exporten är inte redigeringsbar, det är för visning. 

Om man vill jobba med bildspel på flera enheter, så rekommenderar jag Keynote istället. Det erbjuder betydligt fler möjligheter om detta. Synkar via iCloud Drive. 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Raphael säger:

Du kan exportera projekten till iCloud Drive, Arkiv - Exportera bildspel. 
Men exporten är inte redigeringsbar, det är för visning. 

Om man vill jobba med bildspel på flera enheter, så rekommenderar jag Keynote istället. Det erbjuder betydligt fler möjligheter om detta. Synkar via iCloud Drive. 

 

Tack för tipset!

Är inte alls bekant med keynote....är det samma verktyg? 

Annan fråga som du kanske kan svara på? Min MBP är 10 år gammal så jag ska köpa en ny. Då undrar jag hur jag får in dessa projekt i min nya dator/samt allt annat som inte finns på iCloud/iCloud Drive utan att behöva exportera? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, cemoa säger:

Då undrar jag hur jag får in dessa projekt i min nya dator/samt allt annat som inte finns på iCloud/iCloud Drive utan att behöva exportera? 

https://support.apple.com/sv-se/HT204350

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, cemoa säger:

Min MBP är 10 år gammal så jag ska köpa en ny. Då undrar jag hur jag får in dessa projekt i min nya dator/samt allt annat som inte finns på iCloud/iCloud Drive utan att behöva exportera? 

allt annat...det vill du inte flytta. T ex Bank-id med tillhörande filer som är relativt dolda. Finns flera trådar om hur gamla filer överförda till ny dator blockerar nedladdning av bankID.

På gamla datorn: avinstallera bank-id. Sedan flytta det du vill från andra program.

På nya datorn: ladda ner ny upplaga av bankid, i förekommande fall bankens program för kortläsare mm.

Sven

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-26 12:36, cemoa säger:

Tack för tipset!

Är inte alls bekant med keynote....är det samma verktyg? 

Annan fråga som du kanske kan svara på? Min MBP är 10 år gammal så jag ska köpa en ny. Då undrar jag hur jag får in dessa projekt i min nya dator/samt allt annat som inte finns på iCloud/iCloud Drive utan att behöva exportera? 


KeyNote är Apples motsvarighet till PowerPoint, det är ett program för att göra bildspel och presentationer och det är installerat i Macen från start. Om man inte har det så kan det hämtas ner gratis från Mac App Store. 

Du använder en TimeMachine som gör en säkerhetskopia och sedan väljer du att läsa in denna säkerhetskopia första gången du startar den nya datorn och dess installeringssystem startar. 
Genom detta får du med allt som finns i datorn. 

TimeMachine är Macens inbyggda program för säkerhetskopiering och körs mot en extern hårddisk. 
Så du behöver ha en extern hårddisk som du kopplar in, för att TimeMachine ska fungera. Sen kopplar du bara in den i den nya datorn och väljer att läsa in en TimeMachine säkerhetskopia från den. 

Så får du med alla program och inställningar och dokument, filer osv osv som du har i den gamla datorn. 
Även Wifi-lösenord osv följer med. :)

Kör man Bank ID så behöver man dock radera den tidigare Bank ID mappen som ligger i Bibliotek - Application Support. Annars kommer Bank ID klaga eftersom det måste nyinstalleras på en ny dator. De har gjort så för ökad säkerhet. 
(Här kan man tycka att detta borde programmet kunna göra själv när man installerar det, men det gör inte det... )


 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...