Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strul med export av bilder till extern hårddisk


Aikomaria
 Share

Rekommendera Poster

Importerade en mängd bilder från Iphone till min MacBookAir idag.

När jag ska exportera dessa till en extern hårddisk funkar det inte alls. Vid export får jag felmeddelandet att "volymen Macintosch HD är skrivskyddad". Kan inte reda ut vad det betyder. En export innebär ju inte någon skrivning på HD?

Försökte även med att drag and drop av enstaka bilder men det funkar inte heller.

Någon som kan tipsa om hur jag går vidare för att få ut bilderna från datorn?

Skärmavbild 2022-04-18 kl. 10.36.08.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Aikomaria säger:

Importerade en mängd bilder från Iphone till min MacBookAir idag.

När jag ska exportera dessa till en extern hårddisk funkar det inte alls. Vid export får jag felmeddelandet att "volymen Macintosch HD är skrivskyddad". Kan inte reda ut vad det betyder. En export innebär ju inte någon skrivning på HD?

Försökte även med att drag and drop av enstaka bilder men det funkar inte heller.

Någon som kan tipsa om hur jag går vidare för att få ut bilderna från datorn?

 

Startat om Macen?

 

Kollat rättigheterna på den mapp dit du vill exportera bilderna?

 

Du skriver:

En export innebär ju inte någon skrivning på HD?

 

Vad skulle en export annars vara om inte bilderna skrivs någonstans?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"macOS Catalina körs på en dedikerad och skrivskyddad volym som heter Macintosh HD. Volymen är helt separerad från all annan data för att minska risken att kritiska systemfiler skrivs över av misstag. Dina filer och data lagras i en annan volym som heter Macintosh HD – Data. I Finder visas båda volymer som Macintosh HD."

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter den externa hårddisken "Macintosh HD"? Det är normalt namnet för den interna hårddisken, inte den externa. Eller har du råkat välja fel hårddisk av misstag när du skulle Exportera?
Annars är ett vanligt fel med externa hårddisk att de inte har Macintosh filsystem installerat, vanligtvis har de NTFS (Windows) och det kan inte en Mac på ett enkelt sätt skriva till (det behövs specialprogram för att utföra den operationen). 
Det som är enklast då är att radera/formatera den externa hårddisken och ställa in ett Mac-filsystem. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleNerd86

Jag håller med Raphael . 

Kolla att den externa disken är formaterad och inställd på Mac-filsystem. 

Annars kommer det inte att funka alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...