Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Typ av Minne till min dator?


Arvid Kriklund
 Share

Rekommendera Poster

11 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:

Men det finns alltså iMac som har M1?

Ja, 24-tumsmodellen. Se Axelmans inlägg  ovan. :) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du tar steget upp till iMac M1 får du bereda dig på att program kanske inte fungerar som du har haft, äldre skrivare har inte nyaste drivrutiner mm. Så INNAN man köper en Mac med M1 måste man gå igenom vilka program man vill ha och om skrivare/scannrar/externa tillbehör kommer att fungera. Plus att hårddiskarna på M1 visserligen är vrålsnabba men ganska små.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Om man söker på efter en iMac med mer än 8 GB Ram så hamnar man hos en nätbutik som heter "Refurbed".
Dom har ju faktiskt ganska vettiga priser också.
Är det något att lita på? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Du kan få med 16Gb också - kanske då enbart om du köper den via Apple.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Arvid Kriklund säger:

Om man söker på efter en iMac med mer än 8 GB Ram så hamnar man hos en nätbutik som heter "Refurbed".

Det beror på om den är svensk, kinesisk eller rysk. ;) 

En länk hade underlättat. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Nu har jag varit och hört mig för lite om iMac på El-giganten.
27 tum hade de slutat med, men hade 24 tum.
Vill man ha en 24 tummare med mer ram än 8 GB så får man specialbeställa en iMac direkt från Apple.
Däremot så hade de ju M1.
Tror ni att det skulle räcka med 8 GB ram om man har M1?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:

Nu har jag varit och hört mig för lite om iMac på El-giganten.
27 tum hade de slutat med, men hade 24 tum.
Vill man ha en 24 tummare med mer ram än 8 GB så får man specialbeställa en iMac direkt från Apple.
Däremot så hade de ju M1.
Tror ni att det skulle räcka med 8 GB ram om man har M1?
 

24" finns enbart som M1. 8 GB i M1 fungerar som 16 GB i Intel. Det KAN räcka i och med att hela datorn är hysteriskt mycket snabbare och kraftfullare än din nuvarande. MEN: kolla upp program för program eftersom det krävs helt nya versioner då Intel och M1 är helt olika. Vissa kan fungera tillfälligt i hjälpprogrammet Rosetta. Kolla grundligt på programmens forumsidor! 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
4 timmar sedan, Axelman säger:

24" finns enbart som M1. 8 GB i M1 fungerar som 16 GB i Intel. Det KAN räcka i och med att hela datorn är hysteriskt mycket snabbare och kraftfullare än din nuvarande. MEN: kolla upp program för program eftersom det krävs helt nya versioner då Intel och M1 är helt olika. Vissa kan fungera tillfälligt i hjälpprogrammet Rosetta. Kolla grundligt på programmens forumsidor! 

Men vad fan har folk so håller på med bild då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:

Men vad fan har folk so håller på med bild då?

Rädd att jag inte riktigt förstår dig. Dessvärre måste man läsa på för att kunna göra bra val. När jag inte vet dina behov och krav måste jag ju skriva att det KAN räcka. Jag kan ju inte lova!

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
13 timmar sedan, Axelman säger:

Rädd att jag inte riktigt förstår dig. Dessvärre måste man läsa på för att kunna göra bra val. När jag inte vet dina behov och krav måste jag ju skriva att det KAN räcka. Jag kan ju inte lova!

Nej det var ingen kritik mot dig, bara en hopplös fundering.
Du är alltid till stor hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-17 15:05, Arvid Kriklund säger:

Min iMac börjar få några år på nacken och segar liksom.
Jag funderar på att köpa en ny dator.
Då jag håller på mycket i Creative Cloud med Photoshop och Lightroom så verkar det ta mycket minna och gör datorn långsam.
..

 

2022-04-17 22:34, Arvid Kriklund säger:

...
Jag tänker näppeligen plocka isär min Mac. 😶
Jag funderar på att byta ut den.

 

2022-04-21 19:58, Arvid Kriklund säger:

...
Då blir det förmodligen till att köpa en ny dator då, men jag ska inte klaga denna har hållit länge.
Hur bär jag mig smidigast åt vid ett byte?
Jag menar så att jag inte tappar bort något.

 

2022-04-21 20:20, Arvid Kriklund säger:

Nu har jag varit inne och tittat både på Elgiganten & Mediamarkt och det är ju väldigt få iMac, om ens någon som har har mer en 8 GB Ram.
Menar ni att jag bör köpa en 27" som jag genast ska modifiera? 😶
 

 

2022-04-21 23:19, iMarc säger:

Sitter M1 processorer i de nya. Allt integrerat. Vet inte om de går att uppgradera i framtiden. Dock är de kompatibla med de programmen du nämner. De är ruskigt snabba. Men själv skulle jag aldrig köpa en ny Mac som jag inte kan uppgradera själv eller är svindyr att få uppgraderad i framtiden. 
 

 

2022-04-22 12:19, Axelman säger:

... äldre Intelbaserade Macar då de blev föråldrade över natten. Men en 27" från säg 2018-19 är mycket bra fortfarande till det du ska göra. ....

 

15 timmar sedan, Arvid Kriklund säger:

Men vad fan har folk so håller på med bild då?

 

2 timmar sedan, Arvid Kriklund säger:

... bara en hopplös fundering.
...

Intressant tråd. Du har fått en del tips och lite information. Här kommer lite till.

Adobes program, t ex Photoshop och Lightroom är kända för att använda mycket RAM på mac-datorer. Adobe och Apple verkar inte alltid komma så bra överens, vid macOS-uppdateringar blir det ofta lite gnissel som dock löses efter ett tag.

 

Om din nuvarande dator upplevs seg efter städning, optimering av innehållet på hårddisk och så få samtidigt öppna fönster/flikar/program som möjligt så är det bara att byta dator. Den behöver inte vara ny, en begagnad 27 tum imac har en underbar skärm, en liten lucka på baksidan som du kan öppna och lätt montera mer RAM. För foto så behöver inte interna hårddisken vara så stor, en extern SSD kan vara ditt lager.

Vill du köpa nytt och det ska vara mac? Då är det M1 ( på engelska ibland kallad Apple Silicon) som gäller. Då lämnar du Intel. Ett tolkningsprogram medföljer, Rosetta. Det hjälper dig att köra en del gamla program men räkna inte med att det fungerar särskilt många år. Adobe har nya versioner som är gjorda direkt för M1-miljön.

 

Folk som håller på med bild har den utrustning de vill betala för.

Köpa nytt idag:

mac mini M1 om man redan har tangentbord och monitor man är nöjd med. imac 24 tum om man vill ha en komplett lösning. Obs att RAM eller intern hårddisk går inte att byta i efterhand. Macbook pro M1 med extern monitor om man vill kunna ta med sig datorn på resa ibland eller arbetar på flera ställen.

Om pengar inte är en trång sektor: Mac Studio och komplettera med monitor efter önskan.

Är det bara stillbild som är aktuellt eller redigerar du även film? RAW-filer? Bildstorlekar tenderar att öka med tiden så filernas storlek blir större. Hurdant är ditt tålamod, vad är segt? Apples nya lösning med M-chip där processor, grafikprocessor och RAM-minne är integrerat på samma kort och kommunicerar på ett mycket snabbt sätt med en väldigt snabb SSD gör att man inte är så beroende av RAM-storleken längre. Allt går förstås mycket snabbare och bättre om man använder Apples foto- och filmprogram som är optimerade för plattformen.

https://www.apple.com/se/mac-studio

https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photoshop-for-apple-silicon.html

https://helpx.adobe.com/se/download-install/kb/apple-silicon-m1-chip.html

https://www.youtube.com/watch?v=ZnIIn6wMFc0

Sven

 

Redigerad av sefr
stavfel: dag.. ska vara: tag
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
22 minuter sedan, sefr säger:

 

 

 

 

 

 

 

Intressant tråd. Du har fått en del tips och lite information. Här kommer lite till.

Adobes program, t ex Photoshop och Lightroom är kända för att använda mycket RAM på mac-datorer. Adobe och Apple verkar inte alltid komma så bra överens, vid macOS-uppdateringar blir det ofta lite gnissel som dock löses efter ett tag.

 

Om din nuvarande dator upplevs seg efter städning, optimering av innehållet på hårddisk och så få samtidigt öppna fönster/flikar/program som möjligt så är det bara att byta dator. Den behöver inte vara ny, en begagnad 27 tum imac har en underbar skärm, en liten lucka på baksidan som du kan öppna och lätt montera mer RAM. För foto så behöver inte interna hårddisken vara så stor, en extern SSD kan vara ditt lager.

Vill du köpa nytt och det ska vara mac? Då är det M1 ( på engelska ibland kallad Apple Silicon) som gäller. Då lämnar du Intel. Ett tolkningsprogram medföljer, Rosetta. Det hjälper dig att köra en del gamla program men räkna inte med att det fungerar särskilt många år. Adobe har nya versioner som är gjorda direkt för M1-miljön.

 

Folk som håller på med bild har den utrustning de vill betala för.

Köpa nytt idag:

mac mini M1 om man redan har tangentbord och monitor man är nöjd med. imac 24 tum om man vill ha en komplett lösning. Obs att RAM eller intern hårddisk går inte att byta i efterhand. Macbook pro M1 med extern monitor om man vill kunna ta med sig datorn på resa ibland eller arbetar på flera ställen.

Om pengar inte är en trång sektor: Mac Studio och komplettera med monitor efter önskan.

Är det bara stillbild som är aktuellt eller redigerar du även film? RAW-filer? Bildstorlekar tenderar att öka med tiden så filernas storlek blir större. Hurdant är ditt tålamod, vad är segt? Apples nya lösning med M-chip där processor, grafikprocessor och RAM-minne är integrerat på samma kort och kommunicerar på ett mycket snabbt sätt med en väldigt snabb SSD gör att man inte är så beroende av RAM-storleken längre. Allt går förstås mycket snabbare och bättre om man använder Apples foto- och filmprogram som är optimerade för plattformen.

https://www.apple.com/se/mac-studio

https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photoshop-for-apple-silicon.html

https://helpx.adobe.com/se/download-install/kb/apple-silicon-m1-chip.html

https://www.youtube.com/watch?v=ZnIIn6wMFc0

Sven

 

Intressant, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Arvid Kriklund säger:

Nej det var ingen kritik mot dig, bara en hopplös fundering.
 

Jag tog inte det som kritik. Men jag fattade inte riktigt vad du menade. Det förhåller ju sig så att man blir tvungen att sätta sig in i datorns hårdvara och programmens krav och försöka lista ut med hjälp av andra vad som är vettigt  om man vill hålla på med bildredigering. Det är ju inte bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Nu har jag varit på "Blocket" och tittat runt lite.
Där finns det ju faktiskt gott om redan uppdaterade 27 tummare, men sällan köpta senare än 2015.
Det känns ju lite så där.
Om man förutsätter att en dator segar till sig efter en 5 år sisådär. 😐
Nja jag får nog se tiden an. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:


Där finns det ju faktiskt gott om redan uppdaterade 27 tummare, men sällan köpta senare än 2015.
 

Processormässigt händer det faktiskt ganska lite från 2012 till framåt 2017 pga Intels problem med att få fram snabbare processorer. 27" 2015 är helt ok när det gäller kraft. Problemet är då RAM-minne som bör vara minimum 16 GB helst 32 GB. Sen kan också hårddisken vara från 2015 och bör bytas så man inte drabbas av haveri. Helst då ersättas med en SSD. Då har man en Mac som står sig ett bra tag till. Jag har själv tänkt att inköpa en iMac 27" 2017-19 av den anledningen. Nu blev jag med mycket pengar så jag tänker slå till på en iMac M1 så då har jag en Mac som räcker i tio år.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Arvid Kriklund säger:

....
Om man förutsätter att en dator segar till sig efter en 5 år sisådär. 😐
...

Nu vet jag inte hur jag ska uppfatta dig. Datorn är precis lika snabb på 5 eller 10-årsdagen som vid leverans. Tekniskt så går den inte alls segare.

Men digitalt kanske den blivit nedlusad med tillägg och ofullkomliga uppdateringar som du lagt till. Du kanske låter den köra flera parallella processer. Du har vant dig vid att ha flera flikar öppna samtidigt. Varje år blir flikarna mer grafikstinna, och har flera pågående dialoger med utgivarna. Du kanske tillåter att hårddisken blir för full.

Objekten/filerna/verktygen du arbetar med blir större och mer krävande för varje ny version.

Rent fysiskt så kanske den blivit dammig inuti, går varmare, fläkten kyler inte tillräckligt och systemen reducerar processorfarten.

Volvo PV 544 är inte långsammare eller trögare att styra idag än vid leverans 1961. Men kopplar du på husvagn kan den kännas seg om du ska köra E4.

PVhusv.jpg

Redigerad av sefr
upprepat ord.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
40 minuter sedan, Axelman säger:

Processormässigt händer det faktiskt ganska lite från 2012 till framåt 2017 pga Intels problem med att få fram snabbare processorer. 27" 2015 är helt ok när det gäller kraft. Problemet är då RAM-minne som bör vara minimum 16 GB helst 32 GB. Sen kan också hårddisken vara från 2015 och bör bytas så man inte drabbas av haveri. Helst då ersättas med en SSD. Då har man en Mac som står sig ett bra tag till. Jag har själv tänkt att inköpa en iMac 27" 2017-19 av den anledningen. Nu blev jag med mycket pengar så jag tänker slå till på en iMac M1 så då har jag en Mac som räcker i tio år.

Grattis till pengarna! 😃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
6 minuter sedan, sefr säger:

Nu vet jag inte hur jag ska uppfatta dig. Datorn är precis lika snabb på 5 eller 10-årsdagen som vid leverans. Tekniskt så går den inte alls segare.

Men digitalt kanske den blivit nedlusad med tillägg och ofullkomliga uppdateringar som du lagt till. Du kanske låter den köra flera parallella processer. Du har vant dig vid att ha flera flikar öppna samtidigt. Varje år blir flikarna mer grafikstinna, och har flera pågående dialoger med utgivarna. Du kanske tillåter att hårddisken blir för full.

Objekten/filerna/verktygen du arbetar med blir större och mer krävande för varje ny version.

Rent fysiskt så kanske den blivit dammig inuti, går varmare, fläkten kyler inte tillräckligt och systemen reducerar processorfarten.

Volvo PV 544 är inte långsammare eller trögare att styra idag än vid leverans 1961. Men kopplar du på husvagn kan den kännas seg om du kopplar på husvagn och ska köra E4.

PVhusv.jpg

Jo men när man ställer sådana här frågor så brukar det alltid dyka upp någon so säger att datorn bara håller i ett visst antal år, men jag vet ju inte.
Däremot så kanske ni kan tipsa om bra rensningsprogram.
Sist jag frågade så var det någon som påstod att sådant inte behövdes.
En Mac behöver inte städas!
Åter igen, jag vet ju inte.
Det kan ha varit en mycket stor Apple entusiast 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:

Sist jag frågade så var det någon som påstod att sådant inte behövdes.

Svaret är som vanligt: "Det beror på".

Om man ideligen ska testa nya program som man sedan raderar så kan det vara lönt med ett rensningsprogram.

Men om man använder en begränsad mängd program så behövs det inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:

Jo men när man ställer sådana här frågor så brukar det alltid dyka upp någon so säger att datorn bara håller i ett visst antal år, men jag vet ju inte.
Däremot så kanske ni kan tipsa om bra rensningsprogram.
Sist jag frågade så var det någon som påstod att sådant inte behövdes.
En Mac behöver inte städas!
Åter igen, jag vet ju inte.
Det kan ha varit en mycket stor Apple entusiast 😄

Jag får bort mycket skräp och kan stänga av många funktioner som ligger i bakgrunden samt vid uppstart med CleanMyMac X. Hos mig har det gett prestandaökning iallafall. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:

...någon so säger att datorn bara håller i ett visst antal år, men jag vet ju inte.
Däremot så kanske ni kan tipsa om bra rensningsprogram.
Sist jag frågade så var det någon som påstod att sådant inte behövdes.
En Mac behöver inte städas!
Åter igen, jag vet ju inte.
Det kan ha varit en mycket stor Apple entusiast 😄

Om du följer forumet ett tag så ser du tydligt att en dator har en begränsad livslängd. Det är sällan städningen som är avgörande. Vattenspill i tangentbordet, trasiga grafikkort, hårddisk som ger upp, död bluetoothmodul, modell som inte kan/får köra önskat macOS är återkommande exempel.

En mac som sköts med god hygien behöver inte mycket städning.

Ladda bara ner program från seriösa utgivare. Surfa inte på konstiga ställen. Avinstallera program som du inte använder, ta noga reda på hur just det programmet ska avinstalleras. Ladda alltid ner apples säkerhetsuppdateringar. Lämna rejält med plats kvar på hårdddisken. Töm papperskorgarna.

Kör säker start ibland. Alltid inför macOS-uppdatering.

Om datorn är gammal och fått multipla macOS-uppdateringar och haft ett flertal program som inte längre används: Överväg radera hårddisken helt och installera det nyaste macOS helt fräscht och sedan bara ladda in det som är aktuellt av program och filer.

Har du ett specifikt problem, t ex malware kör malwarebytes.

lite förslag här: https://www.macworld.co.uk/feature/best-mac-cleaner-3682820/

Min imac 27tum 2010 som jag använder för foton, surf, e-post, bokföring har jag aldrig använt städ-program på. Den kör HighSierra 10.13.6 (av kompablitetskäl andra program)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Arvid Kriklund säger:

Jo men när man ställer sådana här frågor så brukar det alltid dyka upp någon so säger att datorn bara håller i ett visst antal år, men jag vet ju inte.
Däremot så kanske ni kan tipsa om bra rensningsprogram.
Sist jag frågade så var det någon som påstod att sådant inte behövdes.
En Mac behöver inte städas!
Åter igen, jag vet ju inte.
Det kan ha varit en mycket stor Apple entusiast 😄

En Mac håller tills den går sönder eller inte hänger med utvecklingen. Det kan ta tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar de vanligaste åtgärderna som man inte behöver extra program till:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

 

 Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

 

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan och nyare OS X.

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
2022-04-26 16:29, iMarc säger:

Jag får bort mycket skräp och kan stänga av många funktioner som ligger i bakgrunden samt vid uppstart med CleanMyMac X. Hos mig har det gett prestandaökning iallafall. 

Vad använder du då för paket?
Det finns ju en 6 stycken i olika prislägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...